Håller med P-Plats m.fl. men av säkerhetsskäl så ALDRIG mindre än 3Hkr vid trädfällning. Det kan bli kast.
Att slipa sågkedjan är ett måste titt och tätt - också av säkerhetsskäl.
Tänk på att det skall finnas ordentliga kastskydd med motorbroms. Husqvarna, Jonsered eller Stihl är de som klarar kraven.
Elsåg kan man ha till ved och grenar samt att jobba med inne vid rivning etc.. Ute vid trädfällning så är det kraft, och kedjehastighet samt kedjans skärpa som gör det.
Glöm inte skyddshjälm med visir och skyddsbyxor. Alltför många onödiga olyckor sker för man snålar med detta. Jaja jag vet att många "bondsöner" kör utan dessa säkerhetsprylar men de är uppvuxna med mootorsågen till skillnad från oss andra som använder sågen då och då.

gluecifer>Min 351 har bara en liten nackdel och det är att choken dvs luftspjället inte sluter helt tätt, det var en barnsjukdom på de tidigare modellerna, detta gör den något svårtstartad när den är kall men jag har vant mig.
Annars är det den bästa såg jag någonsin kört med, möjligen att jag ibland skulle ha önskat att den var lite snabbare i accet men det å andra sidan visste jag om, valde mellan 351 och 346 XPG en gång i tiden.

De billiga sågarna har förresten inte samma kvalitet på svärd och kedjor som t ex Husqvarna, Stihl och Jonsered, dessutom säljs många lågprissågar med rätt långa svärd och det är definitivt onödigt eftersom det kräver lite kraft för att dra runt kedjan på ett 20" svärd.

/Kent

Håller med om skydden, de är livsviktiga! Ha gärna ett stort första förband i fickan med om ifall att...

Nu lägger jag in en protest angående Partner...:)

Jag har en Partner 4200 som funkar klockrent och med den har jag fällt säkert 200 träd utan ett enda kast eller annat problem med maskinen. Okej, det är inte en såg jag skulle använda som yrkesman men för husbehov funkar den utmärkt.
Fördelen med den sågen är att den är väldigt lättstartad och sen är kedjespännaren genial, bara att släppa på ett vred och vips så är kedjean sträckt och det under gång. Fattar inte varför den lösningen inte används mer. Känns Hedenhös att stå med verktyg för en sån sak.

Att jag sen köpte ett oanvänt visningsexemplar i fyndlådan som dessutom den dagen hade ytterligare 50% rabatt gör inte känslan av fynd mindre. Tror jag gav 600 spänn eller så!

• Gilla
bjornlindelof
  • Laddar…
Men Partner 4200 är väl en lite kraftigare maskin som definitivt klarar mer än Partner 352/371? så där tror jag säkert det funkar.
Själv fick jag byta nån liten spännhake i min 371, den som spännskruven spänner in i svärdet. Den sprack mitt itu.
Tog en vecka för lokala firman att få hem den delen..

Hur är det med kastrisken egentligen? Jag har kört en hel del med Partnern men aldrig nånsin fått ett kast, är riskerna större nu när jag kommer köra med den starkare Husqvarnan?

EDIT: Läste lite och såg att det beror mkt på hur man sågar, om man sågar men svärdspetsen eller strax under så verkar risken öka ordentligt.

gluecifer>Rörande kastrisken så är kedjorna på 351 framtagna för att minska kastrisken, på 371 som har 3/8 är den lite högre. De lättade .325 kedjorna är framtagna just för kvistning etc och just vid det momentet är kastrisken rätt stor eftersom man kör lite som det passar och med högt tempo.

Kastrisken ökar även med svärdslängden och med felaktig filning.

Den delen av svärdet som är säkrast att såga med är den nedre delen och så som rekommenderas för de som är det minsta osäkra på övriga moment. Den farligaste är den övre delen av svärdspetsen, sågen kastas emot en väldigt snabbt.
Nedre delen av svärdspetsen använder man för att göra instick (sticka in svärdet i stammen) och det fungerar OM man vet vad man gör.

Ett litet tips om man känner sig osäker är att se till att ha sågen nära kroppen så man har kontroll, man ser en del som håller sågen med utsträckta armar så långt ifrån sig som möjligt och så orkar man inte hålla emot ett kast.
Jämför med en huggare som kvistar, sågen är nära och visst händer det att den naggar i byxornas yttertyg men man har mycket bättre kontroll över sågen och framförallt så blir man inte så himla trött.

/Kent

snickarboden skrev:
hkkv>Inget elakt menat men varför inte lägga lite tid på att lära sig fila? Det är liksom oumbärligt att kunna det.

/Kent
Du har helt rätt, men man blir lite lat med lite sämre syn. Fila har jag fått göra i yrkeskola en gång i tiden, verkstadsteknik.
Det är av praktiska skäl och givet vis så har jag suttit med rundfilen och filat.
Det finns jui flera varianter att köpa från ca xx:- till mycket mera. Det skuller vara bra att veta erfarenheter, det är ändå en viss skillnad med en nyslipad skedja. Det är ett djävla bett i början.

En sån liten filmall med två rullar på är guld värd. Ta en sån med mall även för ryttarna, om du är osäker på hur dom skall filas.

Min lågpris motorsåg från Jula (inte partner utan ett amerikanskt märke) har funkat jättebra.

Har fällt tre stora tallar och ett antal mindre träd (björkar) med den.
Den är lättstartad, jag har inte haft några problem med kast och den har kastskydd..

Någon gång har jag velat haft lite mer kraft, men jag kommer inte fälla mer än ngt enstaka stort träd igen de närmaste 10 åren och grovkapning av ved och småträd duger den förträffligt till.

Jämfört med hyra så är de tre tillfällen jag använt den redan betalda nu - så jag har den nu i princip gratis :)

/K

Jeg har en Stihl MS 180, den synes jeg er knall. Det er ikke noen stor sag, men har 2HK. Med 14" Sverd og det svært smale kjede de har, så føles den ganske sterk for det, i og med at man ikke skjærer ut svære spor. Lettstartet og svært god å bruke. Fungerer utmerket til mindre tre og vedkapping. De største trærne, og spesielt trær med hardved er den naturligvis ikke noe bra på.

Alt i alt så er det det en sag for allround husbruk, som også har kvalitet.

G
Köpte en liten elektrisk slipmaskin typ Dremel.Provade att köpa biltemas 3 mm Diamantslip stift.
Provade att slipa motorsågskedjan med utan någon mall.
Ett drag med slipen och kedjan var klar.mkt lätt att hålla vinkeln.
Rekomenderar er att prova med en sådan liten maskin.
Håll vinkel och ett eller två drag senare på länken och kedjan är klar på två röda.

Noen som har prøvd disse elektriske kjedeslipene? Får de ganske lavt ned i pris nå 5-600kr. Ulempen er du må ta kjede av saga.

Tjo igen! Ska åka och titta på sågar till helgen :) Tack för svar alla!

Btw!
Någon som vet någon bra affär i USA som skickar hit? Nu när dollarn är så låg och fin. :)

Svärfar skaffade äntligen en bensindriven såg till landet, det blev en Partner från Jula.

Tror att det var denna:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/[email protected]@op.eq=726036
(modell 842 14") efter allt prat om kinesmaskiner och tänkte jag att det förstås också är en kines, men det stod Made in USA på den.

Är det bra???

Det är väl bra att han skaffade en motorsåg till landet men det var nog inte det du menade? *S*

Jag har en gång i tiden haft en Husqvarna 136, "Made in USA" dvs en ren hobbysåg och den sågen var inte i samma klass som lite bättre sågar i Husqvarnas sortiment. McCullogh är väl med ett amerikanskt märke och det jag sett av dem är i samma klass som den 136'an.

Om sen de sågarna räcker för en del så är det väl bra? Det är ju även en viss skillnad i pris mellan en proffsåg, mellansåg och en hobbysåg och självklart så är det en hel del skillnader mellan dem med.

/Kent

Och jag har en sådan här som jag naturligtvis inte använder. Märket är Pioneer, årsmodell okänd.
Saknar både kedjebroms och kastskydd.

• motorsåg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.