21 650 läst ·
59 svar
22k läst
59 svar
Billiga kök? Skit eller inte.
Det säger ju dock ingenting om kvalitén på varken lack eller konstruktion, utan enbart färgval. Detta gäller så vitt jag vet enbart spegelluckorna. De blankvita luckorna och även veddinge är ju helt vita.Stringfellow Hawke skrev:
Vill man betala extra för ett så kallat märkeskök så är det helt ok för mej .
Men någon skillnad i kvalité har jag inte sett på stommar och gångjärn lådor etc etc .
Skillnad på luckor kan det vara men det är en kostnadsfråga på alla kök .
Sen är Ikeas plast sockel skit enligt mej men det är bara skruva dit något annat .
Skenan för uppsättning är ok man måsts ändo ha rakt bakom skåp vilket märke det än är .
Sen finns det alltid något som är bättre eller sämre på alla kök .
Tror det var hth som hade väldigt fina karusell skåp te x .
På vissa områden jag byggt med många hus med kök av samma märke så skiljer det otroligt mycket på hur köken ser ut vid två års besiktningen , det är otroligt vad vissa människor sliter på inredning och hos vissa ser det helt nytt i efter två år .
Min erfarenhet efter 22 år som snickare
Men någon skillnad i kvalité har jag inte sett på stommar och gångjärn lådor etc etc .
Skillnad på luckor kan det vara men det är en kostnadsfråga på alla kök .
Sen är Ikeas plast sockel skit enligt mej men det är bara skruva dit något annat .
Skenan för uppsättning är ok man måsts ändo ha rakt bakom skåp vilket märke det än är .
Sen finns det alltid något som är bättre eller sämre på alla kök .
Tror det var hth som hade väldigt fina karusell skåp te x .
På vissa områden jag byggt med många hus med kök av samma märke så skiljer det otroligt mycket på hur köken ser ut vid två års besiktningen , det är otroligt vad vissa människor sliter på inredning och hos vissa ser det helt nytt i efter två år .
Min erfarenhet efter 22 år som snickare
Redigerat:
Var tillverkas olika kök och stommar? Jag var på elgiganten och tittade på deras epoq kök och säljaren sa att de var tillverkad i Tyskland, och de var nästan alla kök. Men försäljare är ju inte att lita på direkt så hur ligger det egentligen till? Annars tycker jag att epoqköken såg fina ut och inte särskilt dyr.
Kök typ ballingslöv och diverse sådana kök som sätts in i nya flerfamiljshus är ju lika billiga för byggaren som bygger huset som Ikeas, bara att dom slipper montera ihop stommarna. Så där är ju ingen kvalité skillnad
Satte upp ikea kök nere i tvättstugan. Kvaliten är väl helt ok dock när det var dags för nytt kök så valdes ikea bort. Mycket pga att jag inte ville sitta en hel dag och skruva ihop stommar. Sen skiljde det inte speciellt mycket i pris mellan absoluta kök (häcker sverige idag) och ikea. Betalade 58000 för mitt kök och på ikea skulle det gå loss på va 50. Men då var allt monterat och man fick det hemkört och inburet. Plus att säljaren var kanon och leveranstiden var rätt kort.
vi köpte ikea för tre år sen och är väldigt nöjda, vi har nu dessutom en ettåring som kör runt sina leksaker i sin gåvagn. Då är jag glad att vi valde ett billigt kök varje gång hon kraschar in i inredningen annars hade man nog gråtit. Men säger som nån annsn i tråden, välj bort ikeas hoar, är inte alls nöjd! Har länge haft planer på att kontakta andra tillverkare och höra om de har nån modell som passar i hålet...
har inte heller deras bänkskiva då jag ville ha virrvarr.
har inte heller deras bänkskiva då jag ville ha virrvarr.
Hej allihopa.
Har i skrivande stund haft mitt Ikea kök i 8 år och allt funkar kanon. Hade problem med lite lacksläpp på vissa luckor för ett år sedan. Kontaktade då ikea och fick hjälp direkt. De betalade omlackering hos en lokal lackerare då mina luckor inte fanns i sortimenet längre. Har aldrig haft problem om något varit fel. Skönt att köpa saker hos ett företag som man vet finns kvar lång tid efter köpet. Går något sönder så är det ju inte de första åren, då känns det tryggt med ett företag som man vet finns kvar.
Har i skrivande stund haft mitt Ikea kök i 8 år och allt funkar kanon. Hade problem med lite lacksläpp på vissa luckor för ett år sedan. Kontaktade då ikea och fick hjälp direkt. De betalade omlackering hos en lokal lackerare då mina luckor inte fanns i sortimenet längre. Har aldrig haft problem om något varit fel. Skönt att köpa saker hos ett företag som man vet finns kvar lång tid efter köpet. Går något sönder så är det ju inte de första åren, då känns det tryggt med ett företag som man vet finns kvar.
Självklart så får man vad man betalar för. Kvalite, service och förmontering. Som De stora svensktillverkade varumärkena står för; så som Marbodal / Myresjö / Sentens / Ballingslöv.
Ikea pressar på kvalitén för att få ner priset. Samtidigt som köken inte är svensktillverkade.
Ikea pressar på kvalitén för att få ner priset. Samtidigt som köken inte är svensktillverkade.
Det är väl snarare så att dom pressar upp volymer för att få ner priset?Skenna skrev:
Vad är förresten den generella uppfattningen om man jämför IKEA mot EPOQ?
Det här är bara skitsnack. Det är ingen kvalitetskillnad mellan marbodal/myresjö och ikea. Söker du i forumet så hittar du nog betydligt fler negativa erfarenheter av dessa märken än IKEA. Jag har hanterat samtliga av dessa i nybyggnadsprojekt och Myresjökök värderar jag inte särskilt högt. Att de skulle vara svensktillverkade är bara trams. Alla kökstillverkare använder beslag från samma tyska tillverkare (Blum) sen finns det lite olika kvalitetsnivå där, men de dyrare grejerna använder enbart premiumleverantörer (Kvänum o.s.v.).Skenna skrev:
Klicka här för att svara