21 651 läst ·
59 svar
22k läst
59 svar
Billiga kök? Skit eller inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Jag har efter 2.5år ännu inget illa att säga om vårt IKEA-kök (Faktum).
Men jag håller inte med om att "man får vad man betalar för" utan jag har sett ett bättre på samma tema; "man får inte mer än man betalar för". Bara för nått är dyrare är det per automatik inte bättre.
Men jag håller inte med om att "man får vad man betalar för" utan jag har sett ett bättre på samma tema; "man får inte mer än man betalar för". Bara för nått är dyrare är det per automatik inte bättre.
Stämmer säkert att själva stommarna är likvärdiga MEN det är stor skillnad på stabiliteten på lådorna tycker jag.Polos skrev:Har monterat sentens kök och ikea kök på jobbet många gånger och det är inte någon skillnad över huvud taget .
Nu har ikea lite egna mått och socklarna tycker jag inte om .
Men kvalitén på stommar luckor gångjärn etc etc är ingen skillnad .
Man får däremot bra service på sentens men det tar alldeles för lång tid att få saker som saknas eller om man gjort en miss ,ja det händer ibland .
Ikea är det bara att hämta om man nu bor nära ett ikea varuhus.
Har också monterat kvik hth ballingslöv och myresjökök och dom har inte varit bättre än ikea heller , förutom kvik som var mycket sämre .
I vårt kök har vi ett 80cm skåp för kärlsortering och det är mycket stabilt.
I min mors kök sitter ett liknande skåp som dock vara är 60cm och det är inte alls lika stabilt.
Sen Kvittar de väl iofs om Ikeas gångjärn inte är lika stabila med tanke på prisskillnaden på köken, man kan köpa rätt många gångjärn och byta ut för dom pengarna, är ju ett väldigt lätt ingrepp också... Och från min erfarenhet duger faktiskt Ikeas gångjärn väldigt bra, 10-20 år håller dom säkert och det tycker jag är acceptabelt. Möjligt också att det är dåligt installerat hos din mor för jag har inte alls fått intrycket att gångjärnen känns ostabilaP-plats skrev:
Ja usch, vårt kök är 5 år gammalt (ballingslöv) och vi måste nog byta ut en hel del luckor för att ungarna har kört in stolarna i det så nederkanterna är helt sönderhackade. Men det är inte pga dålig kvalité utan pga hur vi behandlat köket.panodil skrev:
Ikea använder Blum gångjärn samt låd skenor vilka många andra också använder.Palleee skrev:Sen Kvittar de väl iofs om Ikeas gångjärn inte är lika stabila med tanke på prisskillnaden på köken, man kan köpa rätt många gångjärn och byta ut för dom pengarna, är ju ett väldigt lätt ingrepp också... Och från min erfarenhet duger faktiskt Ikeas gångjärn väldigt bra, 10-20 år håller dom säkert och det tycker jag är acceptabelt. Möjligt också att det är dåligt installerat hos din mor för jag har inte alls fått intrycket att gångjärnen känns ostabila
Det beror säkert på att någon gjort fel , är inte på grund av att sentens skulle vara bättre .P-plats skrev:
Mycke hänger kanske på hur man behandlar köken. Är lite putt på ikea att dem ha nya mått och de är inge fel på deras grejer när de gäller kök. Vi stå och velar på ikea eller inte. Ryssbykök ha jag hört gott om. Vi ha en diskbänk vi gärna vill ha kvar för det är onödigt att byta för de är inge fel på den men den ha djupet 60 som ikea gick ifrån nu. Dem skulle kört vidare på faktum tycker jag.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
"Man får vad man betalar för" borde egentligen bytas ut mot "man får vad tillverkaren betalar för".
IKEA har låga priser. Men dom har samtidigt så löjligt hög produktionsvolym på sina grejjer, vilket alltid underlättar i att hålla priserna nere.
Jag blir inte det minsta förvånad när mindre tillverkare (alla i branschen får nästan ses som mindre än IKEA) behöver hålla dubbla priset för att få motsvarande kvalité.
IKEA har låga priser. Men dom har samtidigt så löjligt hög produktionsvolym på sina grejjer, vilket alltid underlättar i att hålla priserna nere.
Jag blir inte det minsta förvånad när mindre tillverkare (alla i branschen får nästan ses som mindre än IKEA) behöver hålla dubbla priset för att få motsvarande kvalité.
Här kommer ett exempel på varför jag valde Sentens framför IKEA och säga vad man vill men skillnaden beror inte på hur det har monterats.
IKEAs konstruktion av lådor front till återvinningen under diskbänken som känns allt utom stabil:
Sentens har valt en betydligt stabilare konstruktion:
IKEAs konstruktion av lådor front till återvinningen under diskbänken som känns allt utom stabil:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sentens har valt en betydligt stabilare konstruktion:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda grejen jag tycker funkar dåligt med vårt IKEA-kökP-plats skrev:Här kommer ett exempel på varför jag valde Sentens framför IKEA och säga vad man vill men skillnaden beror inte på hur det har monterats.
IKEAs konstruktion av lådor front till återvinningen under diskbänken som känns allt utom stabil:
[bild]
Sentens har valt en betydligt stabilare konstruktion:
[bild]
Mina föräldrar renoverade köket -99 och valde ett Puustelli kök, nu efter 16år i en barnfamilj var det dags att renovera igen och de bytte vitvaror och kakel, stommar lådor luckor och karuseller var fortfarande som nya.
Vid inköp kostade det som flera ikea kök men i slutet blir det inte så stor prisskillnad då de troligtvis kommer behålla detta så länge de bor kvar och har hittills varit riktigt nöjda med sitt premiumkök.
I stugan blev det dock Ikea och det uppfyller ju sin funktion.
Vid inköp kostade det som flera ikea kök men i slutet blir det inte så stor prisskillnad då de troligtvis kommer behålla detta så länge de bor kvar och har hittills varit riktigt nöjda med sitt premiumkök.
I stugan blev det dock Ikea och det uppfyller ju sin funktion.
Oftast när folk tycker ikea är sämre än andra kök beror oftast på att dom skruvat ihop det självaP-plats skrev:Här kommer ett exempel på varför jag valde Sentens framför IKEA och säga vad man vill men skillnaden beror inte på hur det har monterats.
IKEAs konstruktion av lådor front till återvinningen under diskbänken som känns allt utom stabil:
[bild]
Sentens har valt en betydligt stabilare konstruktion:
[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Jag byggde mitt förra kök 2006. Det var då Ikea Faktum, När jag flyttade därifrån 2013 så märkte inte jag att något blivit sämre, bortsett från en spånskiva som jag missat att det droppat vatten på, men det var ju knappast Ikeas fel. I övrigt kändes köket som nytt.
Nu har vi ett Ballingslövkök från ungefär samma tid. Och jag tycker inget känns bättre, snarare betydligt mer slitet.
Nu har vi ett Ballingslövkök från ungefär samma tid. Och jag tycker inget känns bättre, snarare betydligt mer slitet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har ju svårt att förstå hur han kan jämföra kvalitén på så olika kök då det är så mycket som skiljer mellan dessa och jag har jobbat med kök i över 10års tid så jag har ganska bra koll.Fairlane skrev:Byggmax ar jag inte tittat på, men jag har monterat ett Ikeaköp och nu har vi Ballingslöv, så den jämförelsen kan jag göra: Jag ser ingen fördel med Ballingslövköket...
Pratade med en bekant som är snickare innan jag började med mitt förra kök och hans tips var att köra åtminstone stomar från Ikea. Samma valitet som Ballingslöv etc, men en annan prislapp. Han har mer erfarenhet än jag, men det lilla jag sett gör att jag håller med.
Plastsockel t.ex är ju bara såååå B tycker jag.
Gamla Faktum var väl dock ganska prisvärt ska tilläggas.