22 687 läst ·
53 svar
23k läst
53 svar
Billig svets Stanley Star 7000
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Inser att mitt förra inlägg kan tolkas lite väl positivt och innan en strid ström av BH:are springer till Jula och tror att de köper proffsprylar för småpengar ska jag kanske tillägga:
Allt på denna svets är byggt mot en prisbild - absolut inget andas kvalitet, möjligtvis med undantag för nätkabeln som förvisso är kort men kändes väldimensionerad och verkar vara en bra gummikabel...
I övrigt: de kortaste kablar jag sett på sekundärsidan (eller vad man nu säger), twistkontakterna är utformade som standard, men även om jag inte har något att jämföra med känns de mycket mindre i dimensionen än exv. den EVM som jag svetsade med sist. klämmor för både pinne och återledning är av enklaste modell, inställningsratten för strömstyrka har väldigt litet motstånd och ger inget vidare kvalitetsintryck etc. etc.
Sen är som sig brukligt den medföljande slagghackan och svetsskärmen ett skämt - men det tycker jag mig sett att det är även på betydligt dyrare modeller...
missförstå mig inte - jag har ingen anledning att tro att allt ska ramla ihop av sig själv men man måste ta det för vad det är. Hade jag betalat 3800 hade jag nog tyckt det var lite dyrt men för 1800 tycker jag det är ett riktigt vettigt köp - inte minst för någon som vill prova på / komma igång med svetsning.
/U
Allt på denna svets är byggt mot en prisbild - absolut inget andas kvalitet, möjligtvis med undantag för nätkabeln som förvisso är kort men kändes väldimensionerad och verkar vara en bra gummikabel...
I övrigt: de kortaste kablar jag sett på sekundärsidan (eller vad man nu säger), twistkontakterna är utformade som standard, men även om jag inte har något att jämföra med känns de mycket mindre i dimensionen än exv. den EVM som jag svetsade med sist. klämmor för både pinne och återledning är av enklaste modell, inställningsratten för strömstyrka har väldigt litet motstånd och ger inget vidare kvalitetsintryck etc. etc.
Sen är som sig brukligt den medföljande slagghackan och svetsskärmen ett skämt - men det tycker jag mig sett att det är även på betydligt dyrare modeller...
missförstå mig inte - jag har ingen anledning att tro att allt ska ramla ihop av sig själv men man måste ta det för vad det är. Hade jag betalat 3800 hade jag nog tyckt det var lite dyrt men för 1800 tycker jag det är ett riktigt vettigt köp - inte minst för någon som vill prova på / komma igång med svetsning.
/U
Det är ju inte helt ärligt att jämföra med en EWM som är en riktig svets.....ullberg skrev:
Inser att mitt förra inlägg kan tolkas lite väl positivt och innan en strid ström av BH:are springer till Jula och tror att de köper proffsprylar för småpengar ska jag kanske tillägga:
/U
slagghammare och framförallt skärm är inte annat att förvänta, hela paketet kostar vad en bra svetsskärm brukar kosta. Svetsskärmen är fö cool, som hämtad från Simpson....
OKC anslutningarna borde med 200A verkligen vara OKC50 och jag antar att det är 35 kvadrats kabel?
Sen var det en diskussion om intermittens som bröts ut för den skenade off topic. Det jag hävdade var att man bygger inte en maskin i den storleken och säljer för 1800kr med en intermittens på 40%. Och jag ger mig själv jätte rätt efter att ha konsulterat RalleBs länk till Stanleys datablad. Intermittensen är 6% och inget annat. Det betyder att vid 40 graders omgivningstemperatur så kan man svetsa 200A i imponerande 36sekunder / 10 minuters period. Fullt i klass med det "vassaste" jag tidigare sett hos Biltema med 7%.... (Med en brasklapp för att jag inte har sett Stanleyn skulle jag ändå föredra den före en Biltema). Det behöver inte betyda jättemycket (mer än att det är så jävla skit uselt) då man vanligtvis svetsar i 20-25 grader men det blir med så underdimensionerad kylkapacitet ett rejält temperaturswing på komponenterna och det äter livslängd.
En annan sak jag reagerar på är att alla Stanleys maskiner är certifierade mot IP21S vilket är minimumkravet för en svets. Det är inte acceptabelt för en pinnsvets som används proffesionellt.
Hade varit väldigt intressat att få reda på vem det är som tillverkar åt Stanley. Det är säkert olika tillverkare på olika maskiner. Och jag tyckte mig se att det inte satt Italienska flaggor på alla. Den Italienska flaggan och "made in Italy" sätter dom ju garanterat dit som en kvalitetsmärkning.
Ett foto på märkskylten som troligtvis sitter under maskinen hade varit toppen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Jag håller helt med om att det inte var en rättvis jämförelse med EWM, min poäng var just det - man får vad man betalar för, jag tycker detta var helt ok för 1800 och tror det kommer räcka bra för mitt "allt annat än proffs"-behov
Jag noterade bara en made in italy igår men kan kolla efter märkskylt & fota ikväll...
/U
Jag noterade bara en made in italy igår men kan kolla efter märkskylt & fota ikväll...
/U
Att den har dålig innermittens vid 200 ampere är nog inte så konstigt då håller nog knappt en 16 ampere säkring men annars verkar den väl ha ok intermittens 100%vid 115 ampere är väl inte så uselt på en hobby svets.Man lär kunna köra 3.2 mm pinnar i stort sett oavbrutet vilket räcker länge och är väl ungefär lika som konkurrerande proffs maskiner som tex en 150 ampere 230 voltare från kempi.
S smurfen72 skrev:Att den har dålig innermittens vid 200 ampere är nog inte så konstigt då håller nog knappt en 16 ampere säkring men annars verkar den väl ha ok intermittens 100%vid 115 ampere är väl inte så uselt på en hobby svets.Man lär kunna köra 3.2 mm pinnar i stort sett oavbrutet vilket räcker länge och är väl ungefär lika som konkurrerande proffs maskiner som tex en 150 ampere 230 voltare från kempi.
Ingen intermittensratar en svets baserat på strömförbrukning, det är en safety- och i förlängningen värmefråga och är reglerat i svetsstandarder. Var hittar du information om 115A@100%?
Tittr man ur ett proffesionellt perspektiv så är det en stor skillnad mellan fullt ös@35% och 40% men under 20% så tycker jag det börjar bli löjligt. En inverter på 150A bör fixa 100A@100%
Man kommer helt säkert att kunna köra 3,2mm.
Såg det i en länk tidigare i tråden men såg att det var normal use vad det nu är så intermitensen är troligtvis sämre än vad jag uppgav tidigare. Ingen tillverkare ratar efter strömförbrukningen men gissar att 200 ampere inte funkar så bra i vårt land med 230 volt 16 ampere och är egentligen ointressant för svetsen lär knappast vara avsedd för 200 amperes svetsning.
Tyvärr är det inte alls imponerande. Jämför intermittenssiffrorna med en Kemppi eller ESAB.ullberg skrev:
Det är dessvärre så att Jula begår ett brott som säljer den. Den är inte laglig att sälja då den saknar CE-märkning. Som det ser ut får den på sin höjd säljas i sydamerika...
Awelco, ingen tillverkare jag känner till. Kvalitetsintrycket av Stanley för 3-4 år sen när jag kikade på dom sög och det gäller nog fortfarande.
Redigerat:
Läser man katalogen det länkas till tidigare så verkar siffrorna komma av deras egen definition av duty cycle - Normal use. Den klarar alltså 40% av 'normal use' vid 200A och 100% vid 115A. Vilket lurendrejeri...
Ja det är det, Jula skriver "intemmitens på 40% och det är ju helt åt helvete.useless skrev:
Tycker att det mest anmärkningsvärda är att Jula säljer den utan CE-märkning. Skulle vilja ta en titt inuti en sån maskin faktiskt.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 404 inlägg
Är ju rätt så värdelös svets med de prestanda den har.
Köp en beg av kvalitet istället.
Jag köpte mein Esab Inverter 160A för 3000kr, 8m strömkabel och 6m svetskablar 35mm2.
Den är trefas dock, men har intermitens 35% vid 160A, 60% vid 125A och 100% vid 100A, vid svetsning rätt hårt runt 120A har den aldrig slagit av.
Köp en beg av kvalitet istället.
Jag köpte mein Esab Inverter 160A för 3000kr, 8m strömkabel och 6m svetskablar 35mm2.
Den är trefas dock, men har intermitens 35% vid 160A, 60% vid 125A och 100% vid 100A, vid svetsning rätt hårt runt 120A har den aldrig slagit av.