28 254 läst ·
42 svar
28k läst
42 svar
Billig men bra handöverfräs = sant?
Här var det svar 
Ganska varierande svar dessutom, men det ger ändå en fingervisning tycker jag. Grön Bosch POF1400ACE har flera skrivit, vissa skriver att budget maskiner som Cotech, Alphatools mm gör jobbet och vissa menar att begagnade kvalitetsmaskiner är rätta vägen att gå.
Då har vi ju krympt ner det lite, åtminstonde så de svindyra proffsmaskinerna blir borta från listan
Frågan är om man kan lita på en begagnad proffsmaskin, eller om en sådan rent av kan vara i så dåligt skick att en budgetvariant skulle kännas stabilare.
woodchuck nämnde att gröna Boschens anhåll är lite klen så man förlorar precisionen. Och så vill jag naturligtvis inte ha det. Det är viktigt att det blir snygga och exakta snitt i träet.
Benjamin nämner fräsbord. Kan detta bli nödvändigt? Hade hoppats på att slippa detta, då jag har nog med verktyg och annat krafs som tar plats
.
Är det till köksluckorna du menar jag kan behöva fräsbord till, eller till annat?
Ganska varierande svar dessutom, men det ger ändå en fingervisning tycker jag. Grön Bosch POF1400ACE har flera skrivit, vissa skriver att budget maskiner som Cotech, Alphatools mm gör jobbet och vissa menar att begagnade kvalitetsmaskiner är rätta vägen att gå.
Då har vi ju krympt ner det lite, åtminstonde så de svindyra proffsmaskinerna blir borta från listan
Frågan är om man kan lita på en begagnad proffsmaskin, eller om en sådan rent av kan vara i så dåligt skick att en budgetvariant skulle kännas stabilare.
woodchuck nämnde att gröna Boschens anhåll är lite klen så man förlorar precisionen. Och så vill jag naturligtvis inte ha det. Det är viktigt att det blir snygga och exakta snitt i träet.
Benjamin nämner fräsbord. Kan detta bli nödvändigt? Hade hoppats på att slippa detta, då jag har nog med verktyg och annat krafs som tar plats
Är det till köksluckorna du menar jag kan behöva fräsbord till, eller till annat?
Redigerat:
De billiga duger om man kör med bord för deras största nackdel är just diverse anhåll, justeringsmöjligheter m.m som saknar precisionskänsla men det mesta av dessa problem försvinner när fräsen är bordsmonterad. Till enklare applikation kanske man inte behöver ett bord men det är rätt många grejer där ett bord är närmast ett måste.
Nimajneb skrev:
8 vs 12mm, vad behöver jag tänka på här? Vad är skillnaden mer än att 12mm är kraftigare?
Jag betalar nämligen hellre lite mer för fräsen och köper billigare frässtål, än tvärt om. Är 12mm frässtål billigare eller dyrare? Finns det fler olika profiler till 12mm?
Jag har köpt många begagnade proffsmaskiner, mest Festool, och har aldrig blivit besviken. En stor fördel med t.ex. Festool-maskiner är att det är väldigt lätt att hitta reservdelar. Flera online-handlare lägger ut sprängskisser på alla maskiner där man kan klicka och beställa minsta bricka, lager eller packning man behöver.Martin_B skrev:
Jag tror du får ha väldig otur för att hitta en beg proffsmaskin som är mindre stabil än en Meec, Cotech eller "no-name" från Lidl. Sen ger det mycket mer "cred" på byggahus med en Festool också
/fth
Hurdana köksluckor skall du göra? Skall du göra speglar och ramar är 1/2" eller 12mm nödvändigt och du måste ha fräsen bordsmonterad (så stora stål som krävs för avfasade speglar är farligt att köra på frihand). Samma gäller för en del handtagsprofiler (fingerpull). Då kan du nöja dig med en kraftig fräs av billigare model, men den skall monteras i ett bord.
Skall du å andra sidan bara runda/fasa av kanter kan du använda en mindre fräs av enklare modell och kullagrade stål (då behöver du inget annhåll). Skulle ändå rekommendera en som tar 8mm och inte bara 1/4".
Skall du fräsa profiler som ligger någonstans mellan dessa alternativ och behöver ett anhåll med precision är kanske en begagnad proffsmaskin ett bra val (eller så gör du anhåll och jiggar själv och nöjer dig med en mellanklassmaskin typ grön Bosch). Jag är rädd att kag dissat POF 1400ACE anhållet lite väl mycket. Det är bara med STOR belastning som det flexar, så kör du som man bör göra och arbetar dig ner succesivt är det i princip inte ett problem.
/Woodchuck
Edit: När jag läser igenom vad du tänkt göra så tror jag en brodsmonterad är vad du behöver. Du kan göra ett enkelt bord av en bit mdf (bord) och en rak regel (anhåll) som du tvingar fast i en arbetsbänk. Tar nästan ingen plats alls när du monterat ner den.
Skall du å andra sidan bara runda/fasa av kanter kan du använda en mindre fräs av enklare modell och kullagrade stål (då behöver du inget annhåll). Skulle ändå rekommendera en som tar 8mm och inte bara 1/4".
Skall du fräsa profiler som ligger någonstans mellan dessa alternativ och behöver ett anhåll med precision är kanske en begagnad proffsmaskin ett bra val (eller så gör du anhåll och jiggar själv och nöjer dig med en mellanklassmaskin typ grön Bosch). Jag är rädd att kag dissat POF 1400ACE anhållet lite väl mycket. Det är bara med STOR belastning som det flexar, så kör du som man bör göra och arbetar dig ner succesivt är det i princip inte ett problem.
/Woodchuck
Edit: När jag läser igenom vad du tänkt göra så tror jag en brodsmonterad är vad du behöver. Du kan göra ett enkelt bord av en bit mdf (bord) och en rak regel (anhåll) som du tvingar fast i en arbetsbänk. Tar nästan ingen plats alls när du monterat ner den.
Redigerat:
Det låter ju tryggare nu när du beskriver det så här, och klart har känslan av att äga proffsgrejjer ett värde i sig... jag kanske t.o.m jobbar snabbare bara av glädjen av att see Festool märketfth skrev:Jag har köpt många begagnade proffsmaskiner, mest Festool, och har aldrig blivit besviken. En stor fördel med t.ex. Festool-maskiner är att det är väldigt lätt att hitta reservdelar. Flera online-handlare lägger ut sprängskisser på alla maskiner där man kan klicka och beställa minsta bricka, lager eller packning man behöver.
Jag tror du får ha väldig otur för att hitta en beg proffsmaskin som är mindre stabil än en Meec, Cotech eller "no-name" från Lidl. Sen ger det mycket mer "cred" på byggahus med en Festool också
/fth
Speglar och ramar ja...woodchuck skrev:
Kan man komma undan så smidigt så låter det naturligtvis mycket mer intressant. Älskar bara anhåll och sådant som man kan stödja arbetsstycken mot, för det går så mycket snabbare och blir så mycket mer exakt.
Jag har liksom 0 koll både vad gäller priser och modeller. Vilken 12mm / 1/2 modell lämpar sig bra för bord, av märket Festool alt. andra bra märken vad gäller handöverfräsar? Och kommer jag undan med ca. 2000kr för en begagnad sådan?
Har kollat runt lite och det verkar som att 2000kr inte räcker till på långa vägar.
Redigerat:
Jag har en sån här http://www.blocket.se/gavleborg/Handoverfras_frasbord_zinkmall_frasstal_37390769.htm?ca=7&w=3
som jag använt yrkesmässigt i 20 år (Köpt av min far tidigt 80 tal) den verkar odödlig .
Den har både 12 mm och 1/2tum /12,7 mm ser ut på bilden som båda chuckarna är med.
som jag använt yrkesmässigt i 20 år (Köpt av min far tidigt 80 tal) den verkar odödlig .
Den har både 12 mm och 1/2tum /12,7 mm ser ut på bilden som båda chuckarna är med.
Ett fräsbord behöver inte vara mer komplicerat än en mdf-skiva med hål i som du skruvar fast fräsen i genom hålen i fräsens bottenplatta. Anhållet behöver inte vara mer än en rät plankstump, men den blir lättare att justera om du bultar fast ena änden i skivan och tvingar fast den andra (så behöver du bara lossa en tving för att justera anhållet). Sen kan man förstås göra det mer avancerat (och bättre) med t.ex. köpa en metallplatta man hänger fräsen i som har brickor med olika stora hål så att hålet kan anpassas efter fräsens storlek etc etc, eller med olika öppningar och spånsug i anhållet, t-tracks för anhållet och featherboards osv. Bifogar en länk till en lite mer avancerad lösning som i grunden ändå är en skiva med ett anhåll som du spånner fast på arbetsbänken eller ett par sågbockar.
http://plansnow.com/dn3060.html
Googlar på "router table plan" du hittar du en uppsjö av förslag och ritningar
/Woodchuck
Edit: här är en till
http://www.woodworkingonline.com/category/router-tables/
http://plansnow.com/dn3060.html
/Woodchuck
http://www.woodworkingonline.com/category/router-tables/
Redigerat:
Tusen tack för tipset!woodchuck skrev:Ett fräsbord behöver inte vara mer komplicerat än en mdf-skiva med hål i som du skruvar fast fräsen i genom hålen i fräsens bottenplatta. Anhållet behöver inte vara mer än en rät plankstump, men den blir lättare att justera om du bultar fast ena änden i skivan och tvingar fast den andra (så behöver du bara lossa en tving för att justera anhållet). Sen kan man förstås göra det mer avancerat (och bättre) med t.ex. köpa en metallplatta man hänger fräsen i som har brickor med olika stora hål så att hålet kan anpassas efter fräsens storlek etc etc, eller med olika öppningar och spånsug i anhållet, t-tracks för anhållet och featherboards osv. Bifogar en länk till en lite mer avancerad lösning som i grunden ändå är en skiva med ett anhåll som du spånner fast på arbetsbänken eller ett par sågbockar.
[länk]
/Woodchuck
[länk]
Angående fräsbord så vill jag rekommendera att fästa fräsen i hop med bordssågen om man har en sådan. Det spar mycket plats och jag har nu slängt ut det gamla fräsbordet vilket var en lättnad.