6 644 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Bilkostnad rimlig dela på
Nu var det ju dock en bekant snarare än polaren, och ni kom ju uttryckligen överens om innan att du skulle betala.A atomlab skrev:
Så, är du helt säker att du i mitt scenario ovan inte skulle tycka att man borde bett hantverkaren om ett fast pris?
I min värld världsfrånvänt att kräva mer än bensin (fortkörning o P-bot är ok dock). Pinsamt att kräva ersättning f slitage, värdeminskning etc. Klar Ove-varning på att vilja ha bidrag till biltvätt on top också 
Ahh det hade jag glömt, ja då är det ju bara formalia o är man tveksam till summan får man väl fråga efter formeln ägaren använt.tveksamt skrev:
Nja, nu var de ju överens om att ”dela på bilkostnaden” enligt trådstarten. Inte bensinkostnaden eller ingenting utan bilkostnaden.
Om tråden istället handlat om att TS anlitat en hantverkare för att bygga en altan med avtalet ”du bygger och jag betalar”, vem här inne hade då inte sedan kommenterat ”du borde ha valt fast pris, se det som läropeng”?
På längre resor det jag inget konstigt att betala alla löpande kostnader inkl. värdeminskning.
Snarare Ove-varning att komma hasande efter i en skrotfärdig ford fiesta för att resan annars blir för dyr.
Och "bara betala bensinen" gänget lever kanske kvar i tiden då alla bilar drog 1l/mil och hade bekvämlighet som ford taunus.
Så att bli uppkörd i Audi e-tron kostar i era ögon 40 öre milen (höftat 2kWh/mil och nattaxa på elen, dagtaxa är ju "Ove tendenser"). Bra att veta.
Snarare Ove-varning att komma hasande efter i en skrotfärdig ford fiesta för att resan annars blir för dyr.
Och "bara betala bensinen" gänget lever kanske kvar i tiden då alla bilar drog 1l/mil och hade bekvämlighet som ford taunus.
Så att bli uppkörd i Audi e-tron kostar i era ögon 40 öre milen (höftat 2kWh/mil och nattaxa på elen, dagtaxa är ju "Ove tendenser"). Bra att veta.
Redigerat:
Säga vad man vill men 399:- för både in- och utvändig tvätt var ju i alla fall billigt... 
Både bil och talbox hade rasat i värde när det bara stod hemma på uppfarten och samlade damm så även jag ställer mig till skaran som säger att det inte är någon som jag vill ha i min bekantskapskrets.
Både bil och talbox hade rasat i värde när det bara stod hemma på uppfarten och samlade damm så även jag ställer mig till skaran som säger att det inte är någon som jag vill ha i min bekantskapskrets.
Svinigt. Jag skulle tyst ha betalt vad han krävde och sett till att aldrig mera ha något att göra med personen. Dessutom ligger det väl nära till hands att han har XC90 som förmånsbil, dvs. all service/bränslekostnader far på arbetsgivaren.
Wow personen ifråga borde ju också få betalt för en hyrbil när bilen var på recond och kanske också betala nästa service.Magnus Filip skrev:Testar att fråga här.
Var efter ett snabbt infall nyss i Branäs en långhelg för utförsåkning med 3 bekanta. Han som hade störst bil erbjöd sig att köra. En cirka 5 år gammal Volvo XC90 med skidbox. Vi var överens om att dela på bilkostnaden. Men missade att snacka om den innan.
Kom sms ikväll: Blev 84 mil × 60 kr + biltvätt 399 kr för bilen var helt grå och smutsig inuti också. 1360 kr per person. Tycker det är helt rimligt och ok. Han körde ju hela vägen också.
De två andra har snackat ihop sig och hört av sig till mig för de hade tänkt sig att vi andra skulle stå för bränslet och han för bilen. "För så brukar man göra" Cirka 620 kr per person för oss tre passagerare skulle det blivit då.
Jag bad att få fundera någon dag innan jag svarade.
Vi 4 är bara bekanta genom en förening och kallar oss inte direkt kompisar annars. Menar att om vi blir lite osams så spelar det inte någon stor roll.
Vad är kostnaden för bil i liknande fall? Hur brukar ni göra?
Nej allvarligt talat tror man nästan att detta är påhittat då det omöjligt kan finnas så snåla människor.
Den var ju 5 år gammal, så förmodligen inte förmånsbil.T Turbo_Tail skrev:
Hur lyckades ni smutsa ned insidan så mycket att bilen måste städas?
Bra uträkning, tror det är helt rimligt.Tomtom79 skrev:
Man kan ju till att börja med se vad en XC90 2017 kostar. Du får kanske hosta upp 500 000 för en som gått 10 000 mil. När samma bil gått 30 000 mil är den inte värd mkt länge. så 500 000 på 20 000 mil ger 25:- milen och då är det snarare 35:- milen idag och 15:- milen de sista 5000 milen.
Så 22:- bränsle (enligt TS uppgifter) + 35:- värdeminskning är bara det 57:-
Om man sen kan få ihop däck och service för under 3.- milen på en sån bil är man jäkligt händig!
Att tycka 60:- milen är dyrt och inte se till vad det är för bil är rent ut sagt pinsamt. Man beställer inte en limousin och begär sen att få betala för en minicab.
Swishat iväg beloppet nu. Han har en XC90 för att han vill ha det vet jag. Och han prioriterar det, ingen mångmiljonär.
Som några skrev är det inte så bara att om man har en XC90 har man råd med allt annat också.
Ungefär så är det nog att milen brukar vara dyrare än soppan om det är en nyare bil. Hans bil är väldigt fin, nyare och privatägd, ingen leasing. 4WD, rymlig, bekväm, säker med stor box till som också är privat. Dessutom hämtade han oss vid dörren och körde oss hela vägen, bara det var väldigt skönt.
Skall svara de andra att vi kunde annars klämt in oss i en hyrd, bullrig mindre bil och hyra takbox och mecket med den. Vi hade kanske sparat 400-500 kr per person då + att vi skulle haft ansvaret för en hyrbil. Nu hade vi inget ansvar för någon bil. Men en långhelg med boende, mat, liftkort och allt annat, det kostade några tusen per person bara det, utan bilen. Så 400 kr hit och dit är väl inte något att bråka om.
Ville ha några synpunkter och ser att 1/3 håller med 1/3 mittemellan och 1/3 håller inte med.
kollar man inte innan så ska man ju inte klaga på priset.
Redigerat av moderator:
Det är väl inte orimligt.
Att medåkare står för bensinen och bilägaren för resten är väl iofs hyfsat vanligt, men det känns mera som något man tar till när bilägaren ändå skulle gjort resan själv och man fick "åka med". Är inget överenskommet så bör man räkna med att betala vad det faktiskt kostar tycker jag.
Fast om han räknat ut en genomsnittlig milkostnad att dela på så tycker jag det är lite sniket att lägga på en tvättkostnad ovanpå det. Men jag skulle inte tjafsa om den hundralappen.
Att medåkare står för bensinen och bilägaren för resten är väl iofs hyfsat vanligt, men det känns mera som något man tar till när bilägaren ändå skulle gjort resan själv och man fick "åka med". Är inget överenskommet så bör man räkna med att betala vad det faktiskt kostar tycker jag.
Fast om han räknat ut en genomsnittlig milkostnad att dela på så tycker jag det är lite sniket att lägga på en tvättkostnad ovanpå det. Men jag skulle inte tjafsa om den hundralappen.
Klicka här för att svara