11 142 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Bilkamera "Dash camera"
Nä, inget jag reflekterat över men ska testa.LGG-01 skrev:Kul att det i alla fall är tre stycken som har köpt bilkamera här på BH.
Anledningen till denna tråd är om jag är lite för petig med detaljer.
Att ha ljudet avstängt är ju en lösning men om det är fel på micken eller kretskortet så vill jag ju inte senare drabbas av att allt kraschar. Håller som best på med att testa kameran för 100drade ggn,
Senaste testen så var inte ljud/GPS och bild synkat samt att ljudet i test nr 1 i lördags var helt kass, i test nr 2 var ljudet kristallklart men ej synckat med bilden = jag börjar tröttna på att testa denna "färdiga" produkter.
Bilden dagtid är hur bra som helst = helnöjd.
Natt bilder med IR-belysning: Funkar dåligt, har testat hemma med att placera min hand 0.5M framför kameran resultatet = 0 handen syntes inte
När du har micken påkoppl. får du då störningar i form av ett dovt brummande ljud som kommer periodvis?
Kan förmodligen finnas många skäl, men vid marknadsföring lyfts ofta möjligheten att använda den som bevis (eller åtminstone stöd) vid försäkringsärenden. Bedrägerier kanske är vanligare i andra länder eftersom det verkar finnas länder där dessa kameror är vanligare än här. Det finns en del exempel på Youtube där bilar backar på den som är bakom och sedan hävdar att de blivit påkörda eller fotgängare som hoppar upp på motorhuven på bilar som redan stannat och hävdar att de blivit påkörda. Det finns även filmer med ihopklippta snuttar från trafikolyckor och incidenter.verktygsgurun skrev:
Jag köpte min av flera anledningar.verktygsgurun skrev:
1. Vill dokumentera bilisters beteende på en viss sträcka och ha som underlag.
2. Gillar kameror
3. Ifall något händer.
Har redan fått med en trafikolycksplatsscen ( påkörd cyklist ) , prejad av lastbil, idiotomkörningar m.m
4. Sa jag att jag gillar prylar
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Har samma kamera du visade i första inlägget. Dock är min en kopia av de sämre slaget. Jag har inte överfört några filmer från minneskortet till datorn men det lilla man ser och hör i kameran när man spelar upp ett klipp verkar dugligt iaf.
Min ser rätt bra dagtid. Visst ser man skillnad i färgmättad om man ska vara petig.
Minsta lilla mörker kräver duktigt med ljus. Sträcken på motorväg mm syns. 100m bort ett par pos/bromsljus syns troligen inte. Mina ir-led suger med. är rätt meningslöst. Enda jag kan anse värt att ha de är om man har en kamera riktad mot föraren etc. För fram gör de nog varken till eller från. Mest bara att jag slår på mina varje gång ändå.
Lagen om detta är luddig med. Så länge man inte har laddaren i konstant så är det lagligt annars "inte".
Går man över en parkering så är det rätt lätt att hitta några kameror i bilarna.Så det verkar bli vanligare. Folk som kollat på dashcam klipp från Ryssland må tro?
Jag köpte min för att testa och 200kr på e-bay kan man testa. Kör själv lite häftigt men folk som gör filbyten och dummar sig så hade jag idag säkert kunna punga ut ett tiotal bilar på försäkring då folk verkligen kör som idioter.
Skitbra att man ligger i innefilen i en rondell och någon som ligger i den yttre bestämmer sig för att gena över till den filen man ska köra ut på för de låg visst "fel". Jag funderar fan inte om man ska ge fan i att väja för folk och bara hålla stenhårt på att de kom över i mitt körfält. Vet att det är fel men man har god lust till det.
Min ser rätt bra dagtid. Visst ser man skillnad i färgmättad om man ska vara petig.
Minsta lilla mörker kräver duktigt med ljus. Sträcken på motorväg mm syns. 100m bort ett par pos/bromsljus syns troligen inte. Mina ir-led suger med. är rätt meningslöst. Enda jag kan anse värt att ha de är om man har en kamera riktad mot föraren etc. För fram gör de nog varken till eller från. Mest bara att jag slår på mina varje gång ändå.
Lagen om detta är luddig med. Så länge man inte har laddaren i konstant så är det lagligt annars "inte".
Går man över en parkering så är det rätt lätt att hitta några kameror i bilarna.Så det verkar bli vanligare. Folk som kollat på dashcam klipp från Ryssland må tro?
Jag köpte min för att testa och 200kr på e-bay kan man testa. Kör själv lite häftigt men folk som gör filbyten och dummar sig så hade jag idag säkert kunna punga ut ett tiotal bilar på försäkring då folk verkligen kör som idioter.
Skitbra att man ligger i innefilen i en rondell och någon som ligger i den yttre bestämmer sig för att gena över till den filen man ska köra ut på för de låg visst "fel". Jag funderar fan inte om man ska ge fan i att väja för folk och bara hålla stenhårt på att de kom över i mitt körfält. Vet att det är fel men man har god lust till det.
Passerade en olycka ikväll, dock så var det för mörkt för att kunna se annat än alla lampor etc
Så ska man köpa en bilkamera ska man nog tänka på att ha en som fixar natten.. Det är ju mörkt stora delar av året här.
Gav runt 900 för min, inga jättestora summor men en kul grej så nästa kamera blir en modell bättre avseende nattkörning ( mörkt till jobbet, mörkt hem från jobbet ).
Så ska man köpa en bilkamera ska man nog tänka på att ha en som fixar natten.. Det är ju mörkt stora delar av året här.
Gav runt 900 för min, inga jättestora summor men en kul grej så nästa kamera blir en modell bättre avseende nattkörning ( mörkt till jobbet, mörkt hem från jobbet ).
Fråga, du har väl testa filma hemma i bostaden? ..för att utesluta att störningen kommer från bilen.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Förde över lite filmer och så fort det bara är lite ljus som ärpå ytan man filmar på natten så syns det. Inte skitbra men man ser gott och väl. Har filmat flertalet med idioter som bara stannar mitt i vägen och gör konstiga filbyten mm.
min kostade 200-250kr ink frakt från ebay. detta en budget kamera av en seriös modell.
min kostade 200-250kr ink frakt från ebay. detta en budget kamera av en seriös modell.