Hej

Jag har idéer om att sätta upp vanliga bilhögtalare under altantaket men undrar nu om dom går att spela via hemmastereon eller måste dom vara kopplade till en bilstereo?

Mvh

Micke

Mikael_L
Det går bra att spela med hemmastereo.

Bilhögtalare är ofta på 4ohm och hemmahögtalare ofta 8 ohm, men en hemmaförstärkare som inte skulle klara 4 ohm last (högtalare) tror jag inte finns. Åtminstone inte någon producerad de senaste 30 åren
Däremot kan du vara försiktig med att koppla in en extra par högtalare på samma stereo, för då lastas stärkaren kanske under sina specifikationer.

Vad det gäller ljudkvalitet så spelar det inte heller någon roll att det är bilhögtalare vs hemmaförstärkare. Högtalarna låter så bra som dom kan, oavsett vad du spelar dom med.

OK, allt i grova drag då, börjar man sätta en massa audiofilaspekter på det hela så finns det säkert mer att tillägga, men jag uppfattade inte att det var den höjden på projektet. :)

ps. bygg in högtalarna i lådor! Om du nu inte redan tänkt på det.

Tack för svaret..

Då blir det bara att åka hem och dra kabel då :-)

Om du sätter dubbla par så kan du ju seriekoppla högtalarna så får du 8 Ohm.

Det finns tyvärr en hel del förstärkare som inte mår bra av 4 Ohm.... Därmed bör man kolla vad instruktionsboken säger tyvärr

Det kan vara värt att komma ihåg att även bilhögtalare till viss del är känsliga för fukt. Har själv gjort som TS tidigare, och fått problem till följd av detta. I ett uterum eller dylikt bör det inte vara något bekymmer, men om de ska sitta helt utomhus kan det vara värt att göra dem bortkopplingsbara på ett enkelt sätt. Själv löste jag mitt bekymmer med att sätta XLR-kontakter få mina högtalare i vardagsrummet, och ha två paralellkopplade trådpar från stereon. på så vis kopplar jag ju ändå bort de högtalare som normal finns i vardagsrummet när jag vill spela utomhus, och behöver då bara plugga i dem direkt i de kontakter som finns. Dock kan det ibland kännas lite omständigt att flytta högtalare fram o tillbaka, men allt beror på hur mycket man använder det och vilket ljud man vill uppnå. (Min lösning fyller hela poolområdet gott och väl när vi har poolparty)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.