P
Min försäkring blev inte billigare varje år, men konkurrenterna blev tyvärr ännu dyrare så det har ännu inte lönat sig att byta. Skriva över bilen på frun blev inte heller billigare. Mitt försäkringsbolags förklaring var bl.a att en bil som byter ägare får dyrare försäkring pga högre risk iom ägarbyte.

Samma ägare som inte råkar ut för skador är billigare än om bilen byter ägare.

Låter som bs från försäkringsbolaget

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Skriva över bilen på frun blev inte heller billigare. Mitt försäkringsbolags förklaring var bl.a att en bil som byter ägare får dyrare försäkring pga högre risk iom ägarbyte.

Samma ägare som inte råkar ut för skador är billigare än om bilen byter ägare.
Då får man verkligen se opp när man köper en begagnad bil, så man inte råkar få en som har bytt ägare flera gånger nyligen. (Det är lätt hänt, många bilar köps och säljs av bilgrossister flera gånger innan de når sin privatkund.) Då kan man råka ut för att man får en betydligt högre premie på sin bil än grannen, som har en exakt likadan, fast med bara en ägare i historiken.

Eller så ljög din försäkringsmäklare.

P
Det var nog inte antal ägare som var grejen utan att samma ägare som inte råkar ut för skador får lägre premie med åren om inget händer. Skriver man över bilen på makan/maken så är det en ny ägare och risken för skador ökar igen och premien är hög men sjunker varje år som går.

Jag bryr mig inte så mycket om vad försäkringssäljaren säger egentligen utan konstaterade bara att premien skulle bli högre om jag skrev över bilen på frun och detta var förklaringen från fb.

ullberg
Fotografen skrev:
Måste vara ett nytt påfund isf, jag har använt det trixet men det är kanske 4-5 år sedan. Förstår däremot inte hur en sådan "överenskommelse"skulle fungera, finns ju lagar.
Ja, jag tror faktiskt att jag läst att de har jobbat på att ta bort den möjligheten, jag trodde inte avställning funkade alls lägre, men kanske är det 30 dagar som är gränsen...

/U

Jag kan inte förstå varför försäkringar skulle ha bindningstid...

ullberg
Nyfniken skrev:
Jag kan inte förstå varför försäkringar skulle ha bindningstid...
Eller någonting alls för den delen, varför ska exv.
internet- eller telefonabonnemang ha bindningstid?

Jag anar att det har något med intäkter att göra... (Och i försäkrigsbolagsfallet, också att de är onda ;) )

/U

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
ullberg skrev:
Eller någonting alls för den delen, varför ska exv.
internet- eller telefonabonnemang ha bindningstid?
Jag kan tycka det är rimligt att en lägenhet har en uppsägningstid på tre månader. Det är rätt svårt att få in en ny hyresgäst och det är förknippat med stora kostnader.

En annan sak där det är rimligt med uppsägningstid är saker som gymkort där det skulle vara billigare att ha ett medlemskort en dag än att betala inträde en gång.

Är det någon som vet vad som händer med premien när försäkringen försämras rejält med åldern, såsom att maskinskada inte täcks efter 15000 mil osv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.