66 329 läst ·
182 svar
66k läst
182 svar
Bilersättning, 2 bilar heldagsparkerade i flera veckor
Börja ta betalt för parkeringen
Vi har ett fastighetsbolag som alltid sätter upp 250 kr för bil, det är inte kopplat till tid, så far de runt på 10 platser på en dag så blir et en slant. Men att ta per timme .blir ju som att hyra bilen?
Alltså, var snickarna bor är helt ovesäntligt. Resor till o från jobbet står varje snickare själv för, och får göra skatteavdrag om det blir mycket.HammarClark skrev:
Resor i jobbet är från företaget ut till kunderna. Jag arbetade som hantverkare några år, då var jobb-bilarna på firman, och man åkte med sin privata bil till firman och åkte ut på uppdrag därifrån med firmans bilar laddade med de prylar och verktyg som krävdes.
Redigerat:
jag tror nästan man skulle tjäna på att göra arbeten på löpande räkning, annars behöver firman ta höjd för en mängd olika saker som kan dyka upp.B Baboobas skrev:Se till att teckna ett avtal med leverantören där alla kostnader specas, då slipper man konstiga kostnader som denna bilersättning.
Har man inget avtal så kan leverantör fakturera i stort vad som helst, tyvärr.
Att köra löpande på byggprojekt kan bli mycket kostsamt då effektiviteten skiljer mellan hantverkare. Så fast pris är rekommenderat.
men då gäller det att man har förtroende för den specifika personen.
jobbet blir dessutom alltid bättre om man inte behöver hasta igenom alla moment.
En annan grej är att man då har tid att göra saker på ett annat sätt än man först hade tänkt.
krångligt med extragrejer på ett fast pris.
Är det en oseriös firma kommer de att hasta igenom momenten ändå, fakturera fullt belopp och sedan snabbt vidare till nästa kassako.E Erik Salhammar skrev:jag tror nästan man skulle tjäna på att göra arbeten på löpande räkning, annars behöver firman ta höjd för en mängd olika saker som kan dyka upp.
men då gäller det att man har förtroende för den specifika personen.
jobbet blir dessutom alltid bättre om man inte behöver hasta igenom alla moment.
En annan grej är att man då har tid att göra saker på ett annat sätt än man först hade tänkt.
krångligt med extragrejer på ett fast pris.
nä det tror jag inte. En oseriös firma skulle dra ut på det i evighet, krångla till allt i onödan och göra det fem gånger långsammare än normalt.M MartinP666 skrev:
löpande räkning, då betalas det för tiden man är där. Timdebitering
Varför då? Har man fast pris blir det ju dyrare för firman om det går sakta.E Erik Salhammar skrev:
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Det måste väl ändå vara bara för de gånger de använder bilen för det jobb de gör hos er? Resa t.o.r arbetsplatsen och resa om de måste hämta material eller andra verktyg? Inte fasiken kan man vara tvungen att betala per timme bilen står?5 50talshus skrev:Hej,
Vill gärna höra vad som är rimligt ang hantverkares bilar och timersättningen för bilar.
Alla råd och kommentarer välkomna!
Vi har ett jobb på löpande räkning, firman som ligger mindre än 2 km från oss tar timersättning 69kr+ moms för bil. Jag fattar att de behöver ta betalt för bil, det jag inte förstår lika väl är att när de har två hantverkare här kommer de i var sin firmabil och heldagsparkerar. Men åker på fikaraster, lunchraster två gubbar i en bil och låter den andra stå här. Det blir jättemånga timmar och stor kostnad för en extrabil som bara står still heldagar i veckor.
Vi borde förstås pratat om detta innan, men förstod inte att det kunde gå till så. Är det ens lönt att ifrågasätta om de kan använda sina bilar mer effektivt och mindre kostsamt för oss?
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Det tråkiga med den branschen är att kunden ALDRIG kommer förstå hur mycket en anställd kostar en arbetsgivare. Dvs det finns en anledning till att hantverkare kostar som dom gör, bil, verktyg, sociala, pension osv.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Jag hade snarae diskuterat allt de vill debitera för INNAN jag skrev på kontraktet (i kontraktet står ju allt som hantverkaren debiterar för och något annat får inte debiteras för utan kundens godkännande, om det står så i kontraktet). Annars om jag vill veta vad det hela kommer kosta så hade jag begärt ett fast pris för hela uppdraget, och då hade jag inte accepterat ett enda öre debitering mer än vad det fasta priset innebär.tommib skrev:
Att ta 69 kr+moms per timme, vilket då blir (för en 8 tim arbetsdag) 690 kr/dag ink moms är fan svinigt. Jag förutsätter att du inte betalar för att bilen står där när ingen gubbe är på plats, det vore än mer svinigt.
I just detta specifika fall är det iofs så att om detta var tydligt i offerten du fick så är det inte så mycket att göra åt. Utan att veta timdebiteringen så går det inte att säga att det är helt oskäligt eftersom det som thomas33 påpekar kan vara så att de har ett lägre timpris för arbetet. Jag hade dock inte anlitat en sådan firma igen och skulle inte heller rekommendera den till andra.
Jag förstår inte varför de flesta som skriver här i forumet inte ser till att ha allt specificerat i avtalet. Det kan ju vara ganska mycket pengar det handlar om så man vill ju som kund att allt ska vara tydligt specificerat. Hela uppdraget måste ju vara väldigt tydligt och kunden ska ju berätta exakt vad man vill ha så det går att granska av tredje part i händelse av en tvist. Det är ju så den romerska rätten har fungerat i över 2000 år.
De flesta kunder har väl ändå ett eget jobb, där man tar betalt för sina tjänster? Jag tror nog att en majoritet har någon form av fingertoppskänsla för hur prisbilden borde se ut.D Dwsnickarn skrev:
För inte jobbar hantverkarna uteslutande åt förskolepedagoger och bibliotekarier?
Problemet är väl att det inte står i kontraktet att de kommer med två bilar varje dag.connywesth skrev:
Jag hade snarae diskuterat allt de vill debitera för INNAN jag skrev på kontraktet (i kontraktet står ju allt som hantverkaren debiterar för och något annat får inte debiteras för utan kundens godkännande, om det står så i kontraktet). Annars om jag vill veta vad det hela kommer kosta så hade jag begärt ett fast pris för hela uppdraget, och då hade jag inte accepterat ett enda öre debitering mer än vad det fasta priset innebär.
Jag förstår inte varför de flesta som skriver här i forumet inte ser till att ha allt specificerat i avtalet. Det kan ju vara ganska mycket pengar det handlar om så man vill ju som kund att allt ska vara tydligt specificerat. Hela uppdraget måste ju vara väldigt tydligt och kunden ska ju berätta exakt vad man vill ha så det går att granska av tredje part i händelse av en tvist. Det är ju så den romerska rätten har fungerat i över 2000 år.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är ju inget problem om man ser till att man gör klart i offerten VAD kunden FÖRVÄNTAR sig få ut av uppdraget och VAD och NÄR leverantören debiterar för uppdraget.M MartinP666 skrev:
Vi återkommer hela tiden till OTYDLIGHETER, AVGRÄNSNINGAR och AVSAKNADEN av SPECIFIKATIONER i avtalet.
Det blir problem när båda parter "förutsätter" en massa saker som inte uttryckligen står skrivet i avtalet. Men de flesta hantverkare och de flesta kunder är INTE JURISTER. Anlita en byggjurist som vet hur man skriver ett avtal och som ser till att avtalet blir rimligt för båda parter. Då kommer tvister och missnöjda parter att minska rejält.
Redigerat: