19 443 läst ·
31 svar
19k läst
31 svar
Bilder på tätskikt, rörgenomföringar. Hur ska det se ut?
Jag vet inte. Ingen speciell anledning. Jag hade nog kort och gott inte satt mig in över vilka system det fanns på marknaden. 
Uponor/wirsbo kändes stabilt och bra med mycket info på webben och många på forumet som valt det.
Skulle jag bygga hus idag så kollade jag troligen upp något fler system, t.ex. LK och gustavsbergs.
Uponor/wirsbo kändes stabilt och bra med mycket info på webben och många på forumet som valt det.
Skulle jag bygga hus idag så kollade jag troligen upp något fler system, t.ex. LK och gustavsbergs.
Jag har också använt Vatette/gustavsbergs väggenomföringssystem som visas ovan. Väldigt smidigt! Man får dock se upp med tätningen av fixturen och bricka om man som jag använder matta som enda tätskikt/ytskikt. Det går inte att täta med matta över fixturen eftersom endast 2-3mm utstick av mattan blir kvar. Är det längre går det inte att gänga brickan i botten på fixturen. Och packningen som är med och ligger mellan ytskikt och bricka är inte någon tätning utan ska fördela kraften för att undvika spänningar i kakel. Så glöm inte silikon om matta används. Tog några samtal och slutligen ett snack med konstruktören som berättade hur jag skulle montera. Vatette har ju ingen beskrivning för montage på matta som ytskikt. Förresten har jag ett kapverktyg för Vatette fixtur som ligger och skräpar...
I vilken ordning kan rörgenomföringar vs tätskikt göras?
Tänker mig att sätta tätskikt, göra rörgenomföringar och sedan sätta på mera matta runt genomföringarna och pensla på.
Eller måste alla genomföringar av rör göras först, sedan tätskikt och extra matta runt dessa och pensla på i samma sväng så att säga.
Tänker mig att sätta tätskikt, göra rörgenomföringar och sedan sätta på mera matta runt genomföringarna och pensla på.
Eller måste alla genomföringar av rör göras först, sedan tätskikt och extra matta runt dessa och pensla på i samma sväng så att säga.
Jag fattar nog inte vad du menar. Men normalt så har man rör som sticker ut genom väggen när man börjar med tätskiktet. Sen sätter man tätskiktet enligt tillverkaren av detsammas instruktioner. För LIPs foliesystem så sätter man folien först (skär upp små hål för rören). Därefter penslas folielim på kring rören, sedan träs manschetten på och sedan penslas denna ovanpå med mera folielim.Suhagg skrev:I vilken ordning kan rörgenomföringar vs tätskikt göras?
Skulle tro att tillvägagångssättet är liknande för de flesta tillverkare, men läs på och följ instruktionerna!
Precis ordningen jag undrade över. Kommer ha hjälp med tätskiktet men tänkte göra genomföringar sen om det var möjligt. Vill att röris ska vara med och kolla vad jag hittar på och han har tid efter tätskitet är gjortvectrex skrev:Jag fattar nog inte vad du menar. Men normalt så har man rör som sticker ut genom väggen när man börjar med tätskiktet. Sen sätter man tätskiktet enligt tillverkaren av detsammas instruktioner. För LIPs foliesystem så sätter man folien först (skär upp små hål för rören). Därefter penslas folielim på kring rören, sedan träs manschetten på och sedan penslas denna ovanpå med mera folielim.
Skulle tro att tillvägagångssättet är liknande för de flesta tillverkare, men läs på och följ instruktionerna!
Ja, du kan alltså inte göra genomföringarna efter att tätskiktet är gjort. Sätta manschetter på rör ingår ju i tätskiktsarbetet.Suhagg skrev:
Sen kan man visserligen tänka sig att det går att sätta folie och sedan göra genomföringarna från andra sidan väggen för att slutligen avsluta med att sätta manschetterna. Men det känns lite bakvänt.
Oki tack. Då är det bara att sätta fart med genomföringarna istället så får tätskiket vänta.vectrex skrev:Ja, du kan alltså inte göra genomföringarna efter att tätskiktet är gjort. Sätta manschetter på rör ingår ju i tätskiktsarbetet.
Sen kan man visserligen tänka sig att det går att sätta folie och sedan göra genomföringarna från andra sidan väggen för att slutligen avsluta med att sätta manschetterna. Men det känns lite bakvänt.
Hmm. De färdiga manschetterna man köper har de hål i olika dimensioner för olika typer av rör? T.ex. mindre för tappvatten och större för avlopp? Och är de uppvikta något mot själv röret eller "limmas" det bara där? För går de inte upp mot röret förstår jag inte vad manschetten skyddar som tätskiktet under inte skyddar.
Hur gör man om man har två rör tätt intill varandra? Sätter man en manschett med dubbla hål eller en för båda?
Hur gör man om man har två rör tätt intill varandra? Sätter man en manschett med dubbla hål eller en för båda?
Redigerat:
Hej, ja det finns flera olika storlekar på manschetter. En manschett är alltså ett stycke tätskiktsfolie med en väldigt elastisk gummiduk med hål infälld i mitten. En storlek på manschett kan således användas till flera olika rördimensioner. Ex. 10-24 mm i diameter. Eftersom det är ju väldigt elastiskt (tänk typ en tjock kondom) så blir det ju naturligt ett uppvik mot röret när du trär på manschetten.Amrich skrev:Hmm. De färdiga manschetterna man köper har de hål i olika dimensioner för olika typer av rör? T.ex. mindre för tappvatten och större för avlopp? Och är de uppvikta något mot själv röret eller "limmas" det bara där? För går de inte upp mot röret förstår jag inte vad manschetten skyddar som tätskiktet under inte skyddar.
Det finns manchetter med dubbla hål avsedda för dubbla rör nära varandra.
Ja, manschetterna är en del av tätskiktssystemet.Amrich skrev:
Jag föreslår att du läser monteringsanvisningarna på det tätskiktssystem du tänkt använda dig av. Här är t.ex. senaste anvisningarna från Lip.
Du har PM!-JC- skrev:Jag har också använt Vatette/gustavsbergs väggenomföringssystem som visas ovan. Väldigt smidigt! Man får dock se upp med tätningen av fixturen och bricka om man som jag använder matta som enda tätskikt/ytskikt. Det går inte att täta med matta över fixturen eftersom endast 2-3mm utstick av mattan blir kvar. Är det längre går det inte att gänga brickan i botten på fixturen. Och packningen som är med och ligger mellan ytskikt och bricka är inte någon tätning utan ska fördela kraften för att undvika spänningar i kakel. Så glöm inte silikon om matta används. Tog några samtal och slutligen ett snack med konstruktören som berättade hur jag skulle montera. Vatette har ju ingen beskrivning för montage på matta som ytskikt. Förresten har jag ett kapverktyg för Vatette fixtur som ligger och skräpar...![]()
Någon som har en närbild på hur tätningen ser ut när du monterat manschett och tätskiktat mot väggbockfixturen snarare än skyddsröret i detta fallet? Hur ser man till att läckaget inte letar sig ut i väggen mellan insidan av väggbockfixturen och skyddsröret?Zemerlin skrev:Är det inte lite vanskligt att täta mot själva rörgenomföringen?? jag menar då är det ju sedan inte tätt mellan rörgenomföringen och "plaströret" som pexslangen ligger i? Alla brancherorgan säger väl att tätning bör utföras mot själva plaströret som pexröret löper i för där har man ju koll på vart eventuellt vatten tar vägen?
Eller tänker jag knas nu?
Hej
Har precis samma fråga som Zemerlin, mins bockfixtuter sticker ut ca 10mm från gipset.
Hur tätas dessa?
K
Har precis samma fråga som Zemerlin, mins bockfixtuter sticker ut ca 10mm från gipset.
Hur tätas dessa?
K