Vi ska strax bygga en 1.5-plansvilla som ska vara faluröd och med röda tegelpannor på taket. Standard är att knutar är vita men vi har funderat på att köra mossgrön/olivgrön eller liknande istället. Det är dock orhört svårt få en bild hur det kommer att se ut genom att kolla på färgkartor.
Har du kanske ett rött hus med gröna knutar eller någon annan färg som passar? Lägg gärna upp era bilder här så jag kan få lite inspiration.

Jag har inga bilder, men jag har byggt några med den combon, det blir snyggt..

0000009172.jpgSnyggt och naturligt känns det Faluröda huset med skogsgröna knutar, en färgsättning som var vanligare förr. Rätt grön skapar harmoni med naturen, var försiktig med för mycket blått i det gröna – det ger ett kallt intryck, eller för mycket grönt – som kan blir alltför olivfärgat. Detta hus är målat med Beckers färgsystem, Faluröd samt knutar och detaljer i S 4020-G10Y.

Kopierat från Vi i villa

Här finns också en bild en bit ner på sidan.

I den här bloggen finns det 2 bilder

Redigerat:
Testa gärna med att ha samma färg på knutbrädorna som resten av huset, kan bli snyggt. Huset blir inte så "inramat" på det sättet utan kan flyta in bättre med omgivning. Vi har gjort på detta sättet i sommarstugan och kringliggande gästhus.

Tack för bilderna och tipsen. Det är inte enkelt att hitta en färg som är snygg. Kan lätt bli fel. Att köra vita knutar är inte helt fel det heller, men det skulle vara kul med någonting annat. Fortsätt gärna att lägga upp bilder på era eller andras hus med färgtips.

RoTe
Rätt nyans av grå kan vara ganska fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.