Larsa skrev:
Jag gillar phl:s arbetsbänk. Man kan ta bort MDF:en va, så att man får upplag för sågning. Har själv planer på att bygga ngt liknande att ha utomhus.
Det är faktiskt inte tanken även om det är möjligt. Två kvadrat 25mm MDF väger dock en del ;) Ska montera skåp under bänken. Tanken med den är att man ska komma åt och spänna tvingar i skivan runt om så att det är lättare att montera stycken när man arbetar och limmar. Har i efterhand insett att jag borde fräsa ner T-spårsskenor i skivan för att ytterligare underlätta fastspänning av arbetsstycken. Den största fördelen med bänken är dock höjden -- är man nästan två meter lång kan man inte stå och böja sig över 90 höga arbetsbord!

• Gilla
maglag
  • Laddar…
Mikael_L
Cheesus skrev:
I varenda verktygssats saknas 13 mm hylsor. ...var försvinner de??
Jag har flera sexkantsnyckelsatser med en sak gemensamt, 4 och 5 mm saknas ... :mad:

Mikael_L
Larsa skrev:
Hur kan ni alla ha så rent och snyggt i era verkstäder :confused: I min är det spåndammlager överallt samt mängder av skiv/bräd/list-stumpar.
Lättast är det väl genom att inte arbeta något där ... ;) :rolleyes:

Efter det där vill man ju inte visa sitt lilla kyffe till snickarbo/verkstad. :o

Snyggt bax! Sådär ska det se ut! En sån snickarbod skulle jag också vilja ha...

oj, vad mycket plats ni verkar ha. önskar vi hade plats så min man oxå kunde få en egen snickarbo :-)

Mikael_L
bax snickeri andas verkligen ....

...snickeri... :)

Allt från trägolvet, fönstren, till bjälkarna som bär taket ...

Men vad är det för gul låda runt proppskåpet? eller ser jag helt fel ...?

edit: Nu tycker jag förresten det ser ut som en trälåda/träsarg ...

Mikael_L skrev:
Men vad är det för gul låda runt proppskåpet? eller ser jag helt fel ...?
edit: Nu tycker jag förresten det ser ut som en trälåda/träsarg ...

Jo, det är en träsarg. Luckan syns inte på bild men den står för tillfället nere på golvet.
"Arbete pågår" :o
Lokalen har hyst smedja/snickeri sedan 40-50 nån gång. Det tillverkades timmerdoningar och annat ömse jord- och skogsbruksrelaterat fram tills mekaniseringen sköt fart.
Diverse andra snickerier smet emellan ibland också.
Mannen vi köpte gården av var svetsare av guds nåde. Och det är hans far som själv byggt upp hela gården, verkstad, boningshus ladugård och andra småbyggnader.
Han var en riktig gammaldags "bonnsmed" som smidde lieblad, och guvetallt.
Han snickrade allt också.
Det är en ganska häftig känsla att veta att fönster, trappa, köksskåp och precis allt som finns i huset har tillverkats i snickeriet på bilderna.

Men jag måste städa......;)

Redigerat:
gwyrlim!!

Jag har en likadan bordscirkelsåg som du. Ser att du har kompletterat spånutsuget för att dra ut även spån från området nära klingan.

Kan du berätta lite mer. Gärna om dina konstruktioner kring bordet också.

LUDDET skrev:
gwyrlim!!

Jag har en likadan bordscirkelsåg som du. Ser att du har kompletterat spånutsuget för att dra ut även spån från området nära klingan.

Kan du berätta lite mer. Gärna om dina konstruktioner kring bordet också.
Jag har svarat här.
/Gwyrlim

Jäklar vad fint ni har det i era "tempel"!

Huset vi köpte nyligen, hittade min fru.
Hon "sålde in det" till mig med argumentet stort garage där båten får plats.
Givetvis så blev det affär:D

Min lilla "verkstad" ligger vägg i vägg med garaget där båten står.
Det som inte är riktigt löst än är svetsens placering.
Den kommer nog hamna i garagedelen. I verkstan är det lite för mycket brännbart material för att kännas tryggt....

Eftersom båten är ett stort fritidsintresse för mig så känns det här som en mycket lyckad lösning för mig :)

• tn_090107 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • post-7-1224783706[1].jpg
    Skapa konto
  • post-7-1227964698[1].jpg
    Skapa konto
Vad är den röda lådan för nåt?

bax skrev:
ett blästerskåp

bax skrev:
Påminner om en bläster.

Edit: Asch för sen där då.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.