Hejsan.

Har försökt hitta detta genom att söka men det verkar svårt att få tag i.

Jag vet att det ofta avrådes att använda kalksten till golv och väggar i badrum.
Jag skulle gärna själv avgöra om jag ogillar hur det ser ut när det slits.
Tanken är att installera i en kåk med kommunalt vatten som är både väldigt mjukt och svagt basiskt.

Om någon här har ett badrum som använts under en längre tid, med kalksten på golv och eller väggar, får ni hemskt gärna posta bilder på hur det ser ut.

Om någon också har personlig erfarenhet av kalksten i badrum, som skötts på rätt sätt, får ni gärna dela med er även om ni inte har bilder.

/Mvh Martin

T
Svaret är att det ser för jävligt ut efter något år så det är utslängda pengar. Köp istället en klinkerplatta som liknar kalksten, finns massvis nu för tiden att välja på.

Jag själv vägrar lägga kalksten i badrum samt Marrakesh (betongplattor)!

Jag har ju hört detta men ännu inte sett en ända bild på det. Du har ingen på lager?

Problemet med granitkeramiken som ska se ut som kalksten är att den saknar djupet. Och jag vet att det är fejk, vilket säkert spär på hur platt jag tycker det ser ut.

T
M martin.la90 skrev:
Jag har ju hört detta men ännu inte sett en ända bild på det. Du har ingen på lager?

Problemet med granitkeramiken som ska se ut som kalksten är att den saknar djupet. Och jag vet att det är fejk, vilket säkert spär på hur platt jag tycker det ser ut.
Precis rivit ett badrum som det låg kalksten på golvet, starkt angripet av kalk, hud och tvålrester, endast 10 år gammalt. Tog tyvärr inga bilder. Ska även snart lägga om ett badrumsgolv, även det med ett kalkstensgolv som kunden har tröttnat på att det ser för jävligt ut.

Men kör du på ett kalkstensgolv i badrummet, blir säkert fint, första veckan:rofl:

Man får väl ta hand om det på rätt sätt om man skaffar det. Men håller det inte längre än 10 år trots rätt skötsel så kommer vi välja något klinker som vi gillar istället.

M martin.la90 skrev:
Man får väl ta hand om det på rätt sätt om man skaffar det. Men håller det inte längre än 10 år trots rätt skötsel så kommer vi välja något klinker som vi gillar istället.
Kan tipsa om annonser för lägenheter i Norra Tornen i Sthlm, där byggde Oscar Properties och fick förmodligen ett bra pris på Jura kalksten då det sitter i samtliga käk + badrum. dessa lär ha använts ett tag nu.

Tack för tips! Ska spana.

B Bberg skrev:
Kan tipsa om annonser för lägenheter i Norra Tornen i Sthlm, där byggde Oscar Properties och fick förmodligen ett bra pris på Jura kalksten då det sitter i samtliga käk + badrum. dessa lär ha använts ett tag nu.
Hittade 3 annonser, men innovationen hade inflytt 2018 så de är som äldst använda i 4 år. Och det verkar inte vara kalksten på golven utan endast väggarna i badrummen. Det ser på dessa bilder ut som att jura-kalksten håller bra på väggar i minst 4 år med Stockholmsvatten i alla fall.

M martin.la90 skrev:
Hittade 3 annonser, men innovationen hade inflytt 2018 så de är som äldst använda i 4 år. Och det verkar inte vara kalksten på golven utan endast väggarna i badrummen. Det ser på dessa bilder ut som att jura-kalksten håller bra på väggar i minst 4 år med Stockholmsvatten i alla fall.
Kanske oiika, mina vänner hade golv/vägg men köpte nyprod. Han gillade det inte i köket som bänkskivor pga syraangrepp som gav fläckar, men som någon ovan här säger handlar det nog lika mkt om rengöring/underhåll på en så porös sten.

Kinnekulle kalksten, inlagd 2009. Det blir patinerat vid duschen, men vi tycker det ser helt ok ut. Ett levande material!

Patinerad Kinnekulle kalkstensplattor nära en duschkabin med trädetaljer och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Patinerad Kinnekulle kalksten i en dusch, med duschhuvud och blandare, installerad 2009.
Skapa konto

Patinerad Kinnekulle kalksten i dusch med väggmonterad duschutrustning och schampoflaska på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kinnekulle kalksten, inlagd 2009. Det blir patinerat vid duschen, men vi tycker det ser helt ok ut. Ett levande material!
Tack så otroligt mycket exakt något sådant som jag efterfrågade! Patinering är inget som stör mig alls, det skulle vara om det hinner slitas så mycket att det blir funktionsodugligt på typ 50 år.

Jag har kolmårdsmarmor i badrummet sedan lite mer än två år. Det är brukar väl finnas ungefär samma invändningar. Det ser fortfarande mkt bra ut, jag underhåller det inte med såpa enligt rekommendation, endast emellanåt. Dock använder vi fönsterskrapan efter varje dusch vilket också är mkt tacksamt för duschväggen. Jag hade inte tvekat på kalksten. Håller med i dina argument.

• Gilla
Bberg och 1 till
  • Laddar…
Efter att nyligen ha observerat flera skador på kalkstenen i vårt badrum sökte jag i olika trådar.

Vi har haft badrummet i 15 år och de första åren helt utan problem, men nu har väl någon familjemedlem eller kanske hunden bytt schampo och då uppstår kraftiga skador. Till saken hör att vi har golvvärme (ganska varmt) i badrummet.

Vad är lösningen på detta?
Invänta att det går sönder mer och då
- byta ut enbart de skadade plattorna ?
- byta ut hela golvet?
- försöka att använda mycket mer stensåpa?
- andra alternativ?

• Skador på kalkstensgolv i badrumshörn, visas sprickor och smulor i stenen. Potentiellt orsakat av värme eller kemikalier.
    Skapa konto
  • Skador på kalkstensplatta i badrum med tydlig spricka och vitnande yta på grund av slitage, värme och kemikaliepåverkan.
    Skapa konto
  • Närbild av en kalkstensplatta i badrum med skador vid en golvbrunn.
    Skapa konto
  • Sprucken och skadad kalkstensplatta i badrum nära golvbrunn, möjligen orsakad av schampo och värme från golvvärme.
    Skapa konto
  • Skadad kalkstensplatta i badrum med golvvärme, potentiellt orsakat av fel städmetod eller produkter, synlig missfärgning och slitage.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.