152 289 läst ·
81 svar
152k läst
81 svar
Bilder och inspiration på/till altaner,tack!
Det har givit mig så mycket att titta på alla olika snygga altaner här när jag skulle bygga en så här är en länk till hur min blev när den nästan är klar. Hoppas det ger inspiration till någon.
http://villa.carlberg.org/trappa-altan
http://villa.carlberg.org/trappa-altan
Har precis exakt idag fått min nya egendesignade "lilla" altan klar (10 kvm). Har en större med tak på baksidan av huset men ville få en funktion för "finytterdörren" och trappan som tidigare aldrig användes. Har massor av bilder om någon är intresserad så kan jag maila dem. ;D
Här är bilder på min altan, som jag byggde i början av sommaren.

Här har vi en annan altan jag byggt.

Här har vi en annan altan jag byggt.

Så här ser min altan ut, byggd i sommar
. Den kom till därför att det behövdes en trappa från groventrén, en överbyggnad för att skydda bergvärmerören som kommer upp 1,5 m från huset och ett golv mot norr där sovrummet med en nyinsatt altandörr finns.
Jag hade velat ha golvet så att det anslöt direkt mot berget men då hade det blivit en "låda över rören och trappsteg uppåt mot dörren. Konstruktionen står på gjutna plintar.
Jag hade velat ha golvet så att det anslöt direkt mot berget men då hade det blivit en "låda över rören och trappsteg uppåt mot dörren. Konstruktionen står på gjutna plintar.
Norrsidan av altanen. Här skall jag sitta och dricka thé tidiga sommarmornar och läsa tidning
. Så kan man hänga ut saker på vädring, men inte samtidigt
som jag skall njuta av frukosten. Den här lösningen har jag väntat 20 år
på.
Eftersom huset på klippan inte är byggt än får jag lägga in bilder på mitt altanprojekt som tog en heldag att få till, nämligen det vid husvagnen i Hemsedal. En PLA som jag väljer att kalla det...
Leca, "kämpebilligt" norskt tryckt 120*28 mm. Kommer nog stå längre än vagnen
Före:

Efter:

Leca, "kämpebilligt" norskt tryckt 120*28 mm. Kommer nog stå längre än vagnen
Före:
Efter: