Hej,

Vi har fuktproblem och ska byta syllar och ventilera plattan, MEN hur kommer vi åt under nyrenoverat badrum är frågan!

Vi kommer åt väggar och syllar runt badrummet, dvs från motsatt håll av badrummet, men vi kommer ej åt UNDER badrummet. (vi vill undvika detta då det är nyrenoverat)

Konstruktionen (generellt beskriven) av badrummet är följande, nedifrån:
Betongplatta --> Bjälklag 120mm höga med ca 1cm avstånd till plattan undertill --> Spånskivor
(bjälklagen vilar alltså på syllarna).

- Vet någon om man kan ventilera plattan under detta badrum och lösa det utifrån badrummet? exempelvis komma åt från sidorna när man ändå byter syllarna på sidor?

Blir det inte jättesvårt att ventilera en platta som man inte kommer åt från mitten av själva rummet?

*Firmor, lösningar uppskattas. Jag har bara kollat på Nivell hittills, och det verkar till min amatörmässiga uppfattning svårt att lägga in deras system från utsidan av ett rum för att ventilera det rummets platta. Detta baserar jag enbart på att ha kollat deras monteringsfilm som finns här: https://monteringsanvisning.nivellsystem.se/ventilerade-golv/

Försökt göra en bild i paint :)

Illustration av bjälklag och syll på betongplatta, sedd från sidan och ovanifrån. Grönt är bjälklag, orange är syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vem renoverade badrummet? Hur vet ni att något därunder behöver bytas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.