16 860 läst ·
144 svar
17k läst
144 svar
Bilbesiktning fel?
Du ska inte lida skada av deras fel, att du tvingas till olovlig körning med en obesiktigad bil är inte acceptabelt.
Om jag förstår problemet rätt så är det en anpassad bil för din yrkesverksamhet.
Om det krävs en ombesiktning för att lösa deras problem bör de ombesörja att den blir gjord.
Dvs antingen att de kommer ut och hämtar bilen någon dag när det fungerar för dig att använda någon annan bil eller du kan klara dig utan den.
Eller, att du får debitera dem för din förlorade arbetsinkomst under tiden det tar för dig att genomföra den.
Alternativt, att de ser till att skyndsamt ordna fram en mobil besiktningsstation till dig.
Om de kan tänka sig någon av ovanstående lösningar kanske du kan vara snäll och inte ställa några krav på dem för allt arbete du har behövt lägga ned så här långt för att de ska lösa sitt eget fel som har gjort dig till en ofrivillig brottsling.
Om jag förstår problemet rätt så är det en anpassad bil för din yrkesverksamhet.
Om det krävs en ombesiktning för att lösa deras problem bör de ombesörja att den blir gjord.
Dvs antingen att de kommer ut och hämtar bilen någon dag när det fungerar för dig att använda någon annan bil eller du kan klara dig utan den.
Eller, att du får debitera dem för din förlorade arbetsinkomst under tiden det tar för dig att genomföra den.
Alternativt, att de ser till att skyndsamt ordna fram en mobil besiktningsstation till dig.
Om de kan tänka sig någon av ovanstående lösningar kanske du kan vara snäll och inte ställa några krav på dem för allt arbete du har behövt lägga ned så här långt för att de ska lösa sitt eget fel som har gjort dig till en ofrivillig brottsling.
Du ska prata med stationschefen på Dekra där du var.
Denne ska ombesörja att det förs in en ny godkänd besiktning utan kostnad för dig.
Transportstyrelsen är en myndighet som du knappast kommer åt att resonera med. Och polisen går såklart på de registrerade uppgifterna.
Denne ska ombesörja att det förs in en ny godkänd besiktning utan kostnad för dig.
Transportstyrelsen är en myndighet som du knappast kommer åt att resonera med. Och polisen går såklart på de registrerade uppgifterna.
Det är ingen yrkesbil, snarare en bil som man kan köra lite improviserat på lämplig bana. Därav är hyrbilsalternativet lite halvdåligt .Dowser4711 skrev:
Du ska inte lida skada av deras fel, att du tvingas till olovlig körning med en obesiktigad bil är inte acceptabelt.
Alternativt, att de ser till att skyndsamt ordna fram en mobil besiktningsstation till dig. [media]
antar att man inte är så populär om man säger att man tog några varv på ringen och autoban, därför är däcken lite slitna på Hyundaien jag fick hyra....
Det fick jag precis som erbjudande. En gratis ny besiktning som det inte finns tid till.M MagHam skrev:
Jag kan inte förstå hur det går fel. Allt sker via datorer. Om systemet skriver ut ett protokoll som klart säger att bilen är godkänd så måste denna info gå direkt in i Transportstyrelsens dator.
Eller är deras outsourcing och migrering av stordatormiljön som ställer till det?
Eller är deras outsourcing och migrering av stordatormiljön som ställer till det?
Ah, problemet är inte att bilen används dagligen i arbetet, utan att någon måste köra den till besiktningen?
Tja, jag tycker att deras utgångsbud med en "gratis" besiktning är något att utgå från, men kontra med att de kan få stå för en transport av bilen fram och tillbaka också. Antingen på släp eller ersättning för någon som kör den.
(Dessutom, har de använt ordet gratis specifikt så ska det ju ske utan extra kostnad för dig. Att ta dig dit är onekligen en extra kostnad.)
Tja, jag tycker att deras utgångsbud med en "gratis" besiktning är något att utgå från, men kontra med att de kan få stå för en transport av bilen fram och tillbaka också. Antingen på släp eller ersättning för någon som kör den.
(Dessutom, har de använt ordet gratis specifikt så ska det ju ske utan extra kostnad för dig. Att ta dig dit är onekligen en extra kostnad.)
Helt obegripligt för mig med. Ännu mer obegripligt att det inte bara är att knappa in rätt värde i datorn i stället .E etompau skrev:
Nja, jag förstår hur du tänker och en "rättning" skulle nog gå att få till på det viset, dock verkar det ju vara ännu svårare för dem...M MagHam skrev:
*Men* att utföra en besiktning utan att ha bilen på plats lär riskera deras ackreditering om det kommer fram.
Troligen för att de inte har någon uppgift som styrker att bilen är godkänd annat än ditt pappersprotokoll. Eftersom allt är datoriserat så är det helt enkelt fel även i deras system. Detta gör att de inte kan gå på ditt papper (som skulle kunna vara förfalskat). De inser att felet är deras, men för dem skulle konsekvensen av att felaktigt godkänna en bil vara ännu värre, de kan bli av med sin ackreditering.J j-o75 skrev:
Edit: Såg nu att inlägget före skrev ungefär samma sak, så går det när man är långsam med att skriva...
Då ställer du dig utanför porten och hindrar alla andra från att köra in, med motiveringen att din bil har körförbud pga besiktningsbolaget har gjort ett misstag.J j-o75 skrev:
De kommer inte ändra på någonting frivilligt, de struntar i dig. Systemet visar att din bil har körförbud pga anmärkning. Det du kan göra är att begära ut ett besiktningsprotokoll för att se om det registrerades vid en annan tidpunkt.
För när protokollet skrivs ut är det såklart så det ser ut i databasen, så på något sätt har det tillkommit fel i efterhand. Vilket låter otroligt, det sitter ju ingen hos besiktningsbolaget och rättar i efterhand.
Allt är automatiserat. Men kanske en databit har flippat någonstans?
Stannar polisen dig nu kommer du åka på det.