Hej

Jag har bilat upp vårat golv i källaren och lagt nya avloppstammar. Har låtit det vara så rätt lång tid för att se att ingenting sätter sig innan jag gjuter igen golvet. Häromdagen kom jag att tänka på något som jag sällan tänker på. Radon! Har inte mätt ännu. Men risken borde ju vara rätt övervägande att vi nu går runt och har skyhöga radonvärden i huset? Jag kommer inhandla en digital radonmätare i första steget för att få snabba värden. Det är ett hus med självdrag och paxfläktar och man känner i dörrspringan till källaren att luften från källaren tar sig upp på boplanet.

Nu undrar jag om det hade varit en idè som ytterst temporär lösning ta bort ett källarfönster och ersätta det med en plywoodskiva med påmonterad kanalfläkt som suger ut luften ur källaren och skickar ut det? För att på det sättet motverka att luft tar sig upp i boplanen? Dvs reglera kanalfläkten såpass högt så att draget i källardörren upphör eller till och med vänder en aning så att lite luft går från bostadsplanet ner i källaren istället?

Ja jag vet att detta kommer innebära att undertrycket i källaren kommer dra upp mer radon från den uppbilade plattan men samtidigt kan det inte ta sig upp dit vi är. Källaren är en grovkällare.

Kollade förövrigt på kommunens hemsida där man kan se vilka som gjort radonmätning och vilka värden de har. Närmaste grannen som bor 170 meter bort fågelvägen har bra värden. Men han eldar också i vedpanna året runt. Vilket inte vi gör. Grannar längre bort (600 meter+) har haft varierande världen varav den med högst radonvärde låg på 2300 bq/m3 i ett av rummen. Så radon verkar finnas. Förhoppningsvis kanske man för en gångs skull kan ha lite tur att huset inte står på det värst drabbade området i kvarteret. Men sån tur har jag inte så förväntar mig minst 10000 bq/m3 i det minst drabbade rummet =P

Tillägg; Kommer självklart gjuta igen golvet så fort som möjligt men det kommer inte gå att göra nu direkt så tänkte mer att en kanalfläkt kan få radonet att stanna i källaren tills jag fått ett golv. ev fukt som kan dras ner av luft från bostadplanet borde luftavfuktaren klara av.

Magnus E K
Börja med att täta källardörren (sätt dit eller byt tätningslister, tejpa för nyckelhålet). Om källaren inte är boyta vill du inte dra upp den kalla och kanske inte helt fräscha luften därifrån ändå, oavsett radon eller inte.

Har källaren ingen existerande frånluftskanal som du kan sätta fläkten i istället för att gå ut genom ett fönster?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Även om värdena är skyhöga, så är det ju bara tillfälligt? Du kommer ju inte att utsättas för detta i 5 - 10 år.

• Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Hade du någon mätning sedan innan, med det "gamla" källargolvet? Det kan säkert komma in mer radon nu, beroende på om källargolvet tidigare var "tätt" eller inte.

Men generellt så är det ju långtidsexponering som kan vara farligt med radon. Hur länge till ska du vänta med att gjuta igen? Är det mindre än några månader hade jag inte gjort någonting, troligen inte ens om det dröjer ett år.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Börja med att täta källardörren (sätt dit eller byt tätningslister, tejpa för nyckelhålet). Om källaren inte är boyta vill du inte dra upp den kalla och kanske inte helt fräscha luften därifrån ändå, oavsett radon eller inte.

Har källaren ingen existerande frånluftskanal som du kan sätta fläkten i istället för att gå ut genom ett fönster?
Vi har tvättstuga där nere så behöver kunna öppna dörren regelbundet. glipan i dörren är nere vid golvet. Där all luft kommer igenom. Men ska se om man kan göra någon lösning med en trälist och gummilist på den.

Kåken är 100 år gammal i år och inte en enda ventil har någon satt in under dessa år i källaren. (Inte jag heller). Det kan man tycka är dumt men jag har resonerat som så att om det funkat i 100 år så ska man inte röra skiten =P Men då tänkte jag som sagt inte på radonet heller. Borra genom betongen måste jag nog anlita någon för att göra isåfall. Det är rätt tjock, stenhård betong.

Det jag har är en murstock med en frånluftsventil i men frågan är om man törs blåsa luften dit. Risken är väl övervägande att murstocken läker ut luft på våningsplanen om den inte är helt tät?

K Kallens skrev:
Hade du någon mätning sedan innan, med det "gamla" källargolvet? Det kan säkert komma in mer radon nu, beroende på om källargolvet tidigare var "tätt" eller inte.

Men generellt så är det ju långtidsexponering som kan vara farligt med radon. Hur länge till ska du vänta med att gjuta igen? Är det mindre än några månader hade jag inte gjort någonting, troligen inte ens om det dröjer ett år.
Nej jag har aldrig ens tänkt på radon förr. Har som inte varit ett av ämnena i världen jag ansett mig behöva bry mig om. Men nu har vi fått smått och jag råkade nyss läsa på om ev risker för just barn...

Golvet har varit öppet ett år (ja jag är lat men jag fixade 450 m2 grusning av innergård i sommar så tiden och orken fanns inte för källaren) så det börjar ju redan vara lite längre tid vi isåfall utsatts för det.

Men planen är iaf att sätta igång en mätning med en digital mätare och se hur högt det är där. Är det inte hysteriskt högt kan jag avvakta. Men OM det skulle vara riktigt illa är plan B kanalfläkt för att ventilera ut källarluften och skapa ett såpass stort undertryck i källaren så luften åtminstonde stannar där. Låter det som en dålig idè?

Redigerat:
BirgitS
K Kromad82 skrev:
Kåken är 100 år gammal i år och inte en enda ventil har någon satt in under dessa år i källaren. (Inte jag heller).
Någonstans i källaren kommer det ju in luft för annars skulle det ju inte kunna komma upp någon luft via trappan.

Har det inte varit någon panna i källaren tidigare?
En sån kräver mycket tilluft.

BirgitS BirgitS skrev:
Någonstans i källaren kommer det ju in luft för annars skulle det ju inte kunna komma upp någon luft via trappan.

Har det inte varit någon panna i källaren tidigare?
En sån kräver mycket tilluft.
Ja det kommer in luft både här och där. Otäta fönster. En dörr som leder utomhus osv. Men inga tilluftsventiler.

Och jo. Det har stått en gammal källar-Norah där tidigare som nu är borta. Men den har nog fått sin tilluft från otätheter och inte ventiler.

Redigerat:
BirgitS
Jag tror det blir bra mycket bättre om du sätter in en frånluftsfläkt i källaren.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.