J Jeppson skrev:
Bara att stanna vid rött ljus och trycka på knappen eller vänta till det slår om, hur enkelt som helst.

Så förutsättning finns!
Samma borde rimligtvis gälla bilar då: tryck på knappen om du vill ha grönt, eller led bilen på övergångsstället. Fordon som fordon, eller?

• Arg
CM1234
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, ja men gående har oftast trafikvett, de går inte i bredd ute i vägbanan… och finns det gångbana så minns jag inte att jag sett någon gående gått på vägbanan alls…
Det är uppenbart att du aldrig cyklar :-D

P
Ja, jösses vad en del har problem med folk som vill just träna på cykeln :)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, symbolen visar inte att cykelbanan är enkelriktad. Den visar att det är cykelbana. Sedan att det i praktiken är så är en annan sak.
Det är hur som helst högts olämpligt cykla på dessa mot färdriktningen utan att lämna företräde och visa hänsyn till de som cyklar i färdriktningen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Klart att du får fingret när du tutar, det är både farligt och olagligt, och dessutom helt meningslöst om du dessutom som du skriver alltid håller ut ordentligt!

När man tutar på en cyklist uppfattas det som "håll dig undan, här kommer jag och du har fan inte på vägen att göra!"

Om du inte visste det så är oskyddade trafikanter just oskyddade, vi hör alltså trafiken utan att den tutar på oss,

Jag kommer att fortsätta att ge fingret åt idioter som tutar för att försöka få mig att ramla i diket.
Det var jag med om för någon vecka sen. Låg på en väg i byn där det är relativt bred utmärkt cykelsektion i gatan. Bilen tutar, och det var faktiskt ganska irriterande då jag hörde och titta bak på bilen innan han tutade.
Jag vinglade noll dessutom.
Men jag gav inte fingret =)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är hur som helst högts olämpligt cykla på dessa mot färdriktningen utan att lämna företräde och visa hänsyn till de som cyklar i färdriktningen.
Eftersom den inte är enkelriktad så finns det ingen "färdriktning". Jag förstår vad du menar, och håller väl i vissa fall med dig, men ska man hårdra det så är det ingen som cyklar åt mer "rätt håll" än någon annan.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Eftersom den inte är enkelriktad så finns det ingen "färdriktning". Jag förstår vad du menar, och håller väl i vissa fall med dig, men ska man hårdra det så är det ingen som cyklar åt mer "rätt håll" än någon annan.
Det är som paragrafryttaren som kör 110 på motorvägen även när det är snöstorm med noll sikt

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tycker att du missar att en majoritet av dem som cyklar faktiskt INTE är ute och elittränar, utan bara cyklar till och från jobbet eller motionerar. Det handlar inte om sport utan om TRANsport.
Ja fast det är väldigt sällan dessa personer är ute och cyklar på landsvägen där det är 90/100kmh.

Nissens
Handyman 1 skrev:
Ja, jösses vad en del har problem med folk som vill just träna på cykeln :)
Det är väl ingen som har problem med att någon tränar på cykeln. Det är ju inte ens det detta handlar om.
Problemet är väl snarare att vissa cyklister får för sig att cykla i bredd i vägbanan och då stör trafiken. Sedan är de förvånade över att folk irriterar sig på det beteendet.. :rolleyes:

Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Det är uppenbart att du aldrig cyklar :-D
Jag springer mest, och när jag cyklar så gör jag aldrig det i bredd ute i vägbanan…

T TypRätt skrev:
Ja fast det är väldigt sällan dessa personer är ute och cyklar på landsvägen där det är 90/100kmh.
Ungefär lika sällan som man cyklar på dessa vägar.

Det är övergripande 70-80 vägar det handlar om

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
Det är väldigt sällsynt med rena landsvägar på 90/100 km/h utan mitträcke idag. Iallafall här. Däremot 80km/h som är standard utan mitträcke och där är massor av pendlare här.

Vågar påstå att det inte ens finns 90km/h vägar heller, möjligt det finns vägar de inte hunnit byta ut på ännu.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det är väldigt sällsynt med rena landsvägar på 90/100 km/h utan mitträcke idag. Iallafall här. Däremot 80km/h som är standard utan mitträcke och där är massor av pendlare här.

Vågar påstå att det inte ens finns 90km/h vägar heller, möjligt det finns vägar de inte hunnit byta ut på ännu.
Väg 331 mellan Sörberge och Graninge är ibland 70, ibland 90 utan mitträcke, efter Stavre även utan vägren. Tror inte att det är alltför ovanligt i den norra halvan av landet.

P
Henningelvis Henningelvis skrev:
Väg 331 mellan Sörberge och Graninge är ibland 70, ibland 90 utan mitträcke, efter Stavre även utan vägren. Tror inte att det är alltför ovanligt i den norra halvan av landet.
De har nog inte ändra ännu =) Vi har inga 90 vägar kvar alls längre här nere i skåne, inte vad jag sett senaste åren.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lv136 förbi bl.a. Halltorps gästgiveri är 90km/h, sedan flera år tillbaka så är det en relativt bred vägren för cyklister.
Vy över Lv136 vid Källa med en 90km/h-skylt och biltrafik sett från en cyklists perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna väg har jag cyklat många många gånger på som ungdom. Cyklade ett antal ggr/termin till högstadiet i Borgholm från Rälla, ca 1,5mil.

Har ett antal gånger kört moped när jag var 15-18 år, upp till både Löttorp & Böda, från Rälla, från Köpingsvik så är det ganska smal landsväg, mestadels 90km/h. Har även cyklat den sträckan någon gång.
Utsikt över vägen Lv136 med bred vägren vid Källa, hastighetsskylt 90km/h synlig på vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut vid Källa.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.