96 020 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Det var jag med om för någon vecka sen. Låg på en väg i byn där det är relativt bred utmärkt cykelsektion i gatan. Bilen tutar, och det var faktiskt ganska irriterande då jag hörde och titta bak på bilen innan han tutade.Anna_H skrev:
Klart att du får fingret när du tutar, det är både farligt och olagligt, och dessutom helt meningslöst om du dessutom som du skriver alltid håller ut ordentligt!
När man tutar på en cyklist uppfattas det som "håll dig undan, här kommer jag och du har fan inte på vägen att göra!"
Om du inte visste det så är oskyddade trafikanter just oskyddade, vi hör alltså trafiken utan att den tutar på oss,
Jag kommer att fortsätta att ge fingret åt idioter som tutar för att försöka få mig att ramla i diket.
Jag vinglade noll dessutom.
Men jag gav inte fingret =)
Eftersom den inte är enkelriktad så finns det ingen "färdriktning". Jag förstår vad du menar, och håller väl i vissa fall med dig, men ska man hårdra det så är det ingen som cyklar åt mer "rätt håll" än någon annan.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Det är som paragrafryttaren som kör 110 på motorvägen även när det är snöstorm med noll siktNyfniken skrev:
Ja fast det är väldigt sällan dessa personer är ute och cyklar på landsvägen där det är 90/100kmh.Anna_H skrev:
Det är väl ingen som har problem med att någon tränar på cykeln. Det är ju inte ens det detta handlar om.Handyman 1 skrev:
Problemet är väl snarare att vissa cyklister får för sig att cykla i bredd i vägbanan och då stör trafiken. Sedan är de förvånade över att folk irriterar sig på det beteendet..
Det är väldigt sällsynt med rena landsvägar på 90/100 km/h utan mitträcke idag. Iallafall här. Däremot 80km/h som är standard utan mitträcke och där är massor av pendlare här.T TypRätt skrev:
Vågar påstå att det inte ens finns 90km/h vägar heller, möjligt det finns vägar de inte hunnit byta ut på ännu.
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
Väg 331 mellan Sörberge och Graninge är ibland 70, ibland 90 utan mitträcke, efter Stavre även utan vägren. Tror inte att det är alltför ovanligt i den norra halvan av landet.Rkarlsson skrev:
De har nog inte ändra ännu =) Vi har inga 90 vägar kvar alls längre här nere i skåne, inte vad jag sett senaste åren.Henningelvis skrev:
Lv136 förbi bl.a. Halltorps gästgiveri är 90km/h, sedan flera år tillbaka så är det en relativt bred vägren för cyklister.
Denna väg har jag cyklat många många gånger på som ungdom. Cyklade ett antal ggr/termin till högstadiet i Borgholm från Rälla, ca 1,5mil.
Har ett antal gånger kört moped när jag var 15-18 år, upp till både Löttorp & Böda, från Rälla, från Köpingsvik så är det ganska smal landsväg, mestadels 90km/h. Har även cyklat den sträckan någon gång.
Såhär ser det ut vid Källa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna väg har jag cyklat många många gånger på som ungdom. Cyklade ett antal ggr/termin till högstadiet i Borgholm från Rälla, ca 1,5mil.
Har ett antal gånger kört moped när jag var 15-18 år, upp till både Löttorp & Böda, från Rälla, från Köpingsvik så är det ganska smal landsväg, mestadels 90km/h. Har även cyklat den sträckan någon gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut vid Källa.