96 020 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Sen är det ju ojämställt om en person vandaliserar och slår sönder saker, bilisten har ju inte en chans egentligen att få ersättning om cyklisten sticker.Claes Sörmland skrev:
Men det på filmen kan knappt gett bula, nån repa möjligtvis som går att polera bort.
Frågan är om det har hänt något tidigare än just övergångsstället. Det får vi aldrig veta.
Precis. Och eftersom skadegörelse kan ge fängelse, är envarsgripande ok. Det är upp till en eventuell domstol att bedöma om gärningspersonen är skyldig och vilket straff som i så fall ska utdömas. Det används ju vid snatterier, så varför skulle det inte kunna användas vid skadegörelse?K knipo skrev:
(Det är förstås många faktorer som spelar in, och det är nog en fördel att ha ett vittne eller två.)
Det är omöjligt för ”envar” att ha en djupare kunskap om straffvärdet.A ajn82 skrev:
Om det är två års fängelse eller mer så är det obligatorisk häktning.
Kanske det du tänkte på?
RB 24:7§ andra stycket.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/rattegangsbalk-1942740_sfs-1942-740
Är för brottet inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, skall häktning ske, om det inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas.
Ja, med tanke på det så är det ännu märkligare att cyklister struntar i reglerna och kastar sig ut i biltrafiken cyklandes i bredd… cykelbana eller ej…Jetkokos skrev:
Håller med egentligen, men det finns precis lika många bilister som blockerar sina sinnen med såväl hög musik som telefonsamtal. Och man ska ju inte köra trafiksäkert bara för sin egen skull heller. Annars kan alla lastbilschaffisar strunta i reglerna helt och hållet, för de är i princip alltid i ett bättre utgångsläge än alla andra.
Är det rena cykelbanor eller är det GC-banor? Och är det verkligen så att ingen cyklar på dem, eller är det så att du ser enstaka cyklister som föredrar vägbanan (vilket man har all rätt att göra om man är över 15 år).Nissens skrev:
Alltså, där jag bor har kommunen byggt dels rena cykelbanor, dels breddat vägkanter och förhöjt dem som en trottoar med god plats för cyklister.
Då borde ju alla bli glada tycker man…
Men lik förbaskat ignorerar cyklisterna det och ligger i vägbanan som vanligt.
Man undrar ju hur de är funtade…
Det är många miljoner kommunen kastat i sjön för att höja säkerheten…
Där jag bor är det bara ovana cyklister som inte vet var de ofta extremt konstigt dragna GC-banorna går, eller elitcyklister på träning, som skulle vara en fara på cykelbanan, som kör på vägbanan.
Varför ska just cyklister vara de som anpassar sig hela tiden och varför ska anpassningen alltid vara att man inte får befinna sig på vägen elelr på GC-banan?Nissens skrev:
Om jag cyklar till jobbet (vilket jag gör för att spara pengar, vara snäll mot miljön, och bygga upp min hälsa inför framtiden) vill jag inte tvingas stanna och leda cykeln på 17 ställen, bara för att bilister och gående ska slippa visa hänsyn till sina medtrafikanter.
Varför ska just bilister få köra hur fort de vill och strunta i trafikregler som att anpassa hastigheten eller följa högerregeln (som även gäller gentemot cyklister!)?
Varför ska just gående slippa följa trafikreglerna och få drälla omkring hur de vill på en vägbana (vilket en GC-bana faktiskt är!) istället för att gå på vänster sida med hund/barn till vänster om sig, som lagen föreskriver?
Tyvärr går det ingen tävlingsbana eller väg med lite trafik till mitt jobb, men bygger du en lovar jag att använda den. Mellan Skoghall C och Våxnäs blir bra, tack!
Jag tycker att du missar att en majoritet av dem som cyklar faktiskt INTE är ute och elittränar, utan bara cyklar till och från jobbet eller motionerar. Det handlar inte om sport utan om TRANsport.T TypRätt skrev:Det går väl att naturligt bromsa en cykel vilket bör ge samma motstånd som luften vid en högre hastighet? Ingen expert på träning men lika lite som det är självklart att jag vill ha längdskidåkare, skateboard åkare, inline eller någon barnvagnslöpare på vägbanan kan väl någon utförare av en sport ta sig egna friheter på vägen med motiveringen att just deras sport gör sig bäst där. Den största faran som jag ser i dag är dock inte träningscyklister då de ofta har synliga färger utan långcyklare som är ute i naturgröna färger för att synas så lite som möjligt och dessutom rör sig marginellt snabbare än stillastående. När man kommer i 90/100 runt en kurva och väl uppfattar cykeln är det ofta enbart turen att det inte är möter samtidigt som avgör att ingen stryker med.
Det är inte TROTS krokig väg med dålig sikt, det är PÅ GRUND AV krokig väg med dålig sikt. De vill hindra dig att göra en farlig omkörning, eftersom du inte kan se om du har möte. Om de hade kört på ett led hade du förmodligen börjat köra om, då är omkörningssträckan dubbelt så lång eller tre gånger så lång som vid klungkörning på 2 eller 3 led och olyckan är då ett faktum om du har möte bakom kröken. Vem tror du det är som dör då? Du, föraren av den mötande bilen eller några av cyklisterna?mikethebik skrev:
Klart att du får fingret när du tutar, det är både farligt och olagligt, och dessutom helt meningslöst om du dessutom som du skriver alltid håller ut ordentligt!mikethebik skrev:
När man tutar på en cyklist uppfattas det som "håll dig undan, här kommer jag och du har fan inte på vägen att göra!"
Om du inte visste det så är oskyddade trafikanter just oskyddade, vi hör alltså trafiken utan att den tutar på oss,
Jag kommer att fortsätta att ge fingret åt idioter som tutar för att försöka få mig att ramla i diket.
I England ligger nu ett förslag om att cyklister ska rekommenderas att cykla mitt i filen istället för på sidan, av säkerhetsskäl. Många orter sänker också maxhastigheten till motsvarande ungefär 30 kmh, eftersom det ändå är den hastighet man i praktiken kör.A atomlab skrev:Fast du å andra sidan vill vara lika demostativ och köra ut så lite det bara är nödvändigt i motsatt körbana ungefär som att det kostar pengar.
Blir du lika förbannad när det ligger en traktor och tuffare på i 30 och inte åker in och släpper förbi? Han borde ju rimligtvis kunna köra på något skogsväg.
Man skall hålla ett betryggande avstånd och jag hoppas verkligen Sverige snart tar efter övriga Europa och skriver in 1.5m vid omkörning så blir det inget tjafs.
Nej, symbolen visar inte att cykelbanan är enkelriktad. Den visar att det är cykelbana. Sedan att det i praktiken är så är en annan sak.AndersMalmgren skrev: