Hej,

Jag skulle vilja sätta in golvspots inomhus i ett höghus från 40talet.
Dock så behöver jag bila i golvet för att på ner dem och kabeln.

Golvet består av en betongplatta på 3cm som ligger på sand som är minst 7-10cm djupt.
I trapphuset ser det ut som att golvet borde vara en 20-25cm innan man är inne hos grannen under.

Jag tycker att det borde vara lugnt att bila in för kablar och spots så länge man fyller i sand igen, inte kapar armering och gjuter igen.

Finns det någon här inne med koll på rotjobb som kan säga sin åsikt?
Gjuter man igen med grovbetong sedan?

Det låter misstänkt tunt med en 3cm platta på detta lager sand, är du säker på att konstruktionen ser ut på detta sätter?

Så ser det ut vid en dörrkarm som jag tagit bort i alla fall.
Ska borra några hål och se om det är likadant på andra ställen.

Verkar vara en kaka på 4-6cm sen så är det fyllnadsmassa i form av sand och småsten.

Dom byggde så förut, alltså med en tjockare platta först sen isolering utav sand sen en tunnare kaka betong på de.
Problemet är att den understa plattan inte är såpas grov att den kan bära upp allt själv, så båda plattorna är bärande.
Du kan nog säkert pika lite i den översta men inte nå långa rännor kors och tvärs i lägenheten för då tappar den för mycket bärighet.
Skulle det vara ja så skulle jag inte pika alls i den. Bättre att lägga 16mm rör på golvet och flytspackla 18mm på dom i stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.