tack för ditt svar! Mycket att lära sig!

R roli skrev:
Om det är en källare, dvs med markfylle utanför som är högre än bottenplattans ök, så blir det ändå inte boyta om takhöjden ökas genom att "sänka" golvet.

Charles83 Charles83 skrev:
Huset är byggt på 1960, tror väggarna är av betong.

Ska leta upp en konstruktionsritning.

Vad tror man, tidsmässigt? Min tanke är att köra igång på helgerna etc!

Sparar man mkt pengar på att göra det själv, rätt dyrt att ta in hantverkare på ett sådant ”skit” jobb?
Om du hyr en stenkast och lägger parallella snitt med ca 10-15 cm mellanrum och sen gör likadan på tvären så kommer det bli en fröjd att bila. Du kör ner spetten i snitten, bilar ner det en bit och sen vinklar spetten uppåt så att du knäcker loss de små fyrkantiga betongbitarna. Kommer gå på ert kick och spara dina händer, axlar och rygg.
Det bästa är om stenkastning är vätskekyld för då dammar det inte av den i alla fall. Tänk på att ta en eldriven bara annars storknar du i avgaserna;)

jag övervägde sugbil men det var allt för dyrt.
Snackade med en kille som använt sugbil, 60k för 10 kubik. Jag behövde suga ut ca 10 kubik också men när jag pratade med sugbildsföretaget så gick kostanden under samtalet från "räkna med 15 till det går på minst 25k" under 10 sekunder 😂

Så jävla jobbigt är det inte att skotta ut skiten själv om man inte ska upp för trappor etc.

Här var receptet en självlastande minidumper + en 1 tons minigrävare. Slog sönder plattan med bilmaskin och därefter lastade jag dumpern med minigrävaren.

Jag tippade därefter massorna på uppfarten och sedan lastades detta i lastväxlarflak vid ett senare tillfälle. Finns många på blocket som ställer ut flak till en rimlig peng - men man ska förstås ha flaket på plats så man kan lasta det direkt.

MathiasS MathiasS skrev:
Här var receptet en självlastande minidumper + en 1 tons minigrävare. Slog sönder plattan med bilmaskin och därefter lastade jag dumpern med minigrävaren.

Jag tippade därefter massorna på uppfarten och sedan lastades detta i lastväxlarflak vid ett senare tillfälle. Finns många på blocket som ställer ut flak till en rimlig peng - men man ska förstås ha flaket på plats så man kan lasta det direkt.
Jag körde via företag. typ 3000kr per hämta/lämna och 610 kr/ton för massorna. tanken på att använda mindre företag slog mig tyvärr inte. Dyrt blir det ändå. Räknar med ca 19 000 kr för mina massor nu från 25 kvm rum som grävs ut. Borde bli ca 20 ton sten/betong/sand (12000kr), hyra 1,5 månad (2000kr) och 2 hämta lämna (5000kr).

Funderade på minidumper men hittade ingen som man fick ta sten i... Många var "bara för sand och jord"..

Men som sagt, inte så jälva farligt. Spade, händer och hacka har det tagit mig 2 helgdagar och 3 vardagskvällar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.