Hej!

Har börjat renovera tvättrummet i källaren med klinkers och planerar byta ut gjutgärns- och betongrören under golvet samt golvbrunnen. Fick förslag från muraren att bila bort golvet, gjuta nytt golv med EPS-cement, spackel och golvvärme, därefter klinkers. Kan i princip ingenting alls om murning och har försökt läsa på lite om materialet. På EPS-cements hemsida verkar det vara en metod som ska fungera men har sedan läst vissa inlägg på byggahus.se där det står att EPS-cement har låg hållfasthet och att man bör ha kontakt med konstruktör innan man byter ut ett källargolv så att ändringen inte påverkar bärigheten. Kan helt ha missförstått detta då det ju verkar vara en metod som beskrivs på EPS-cements hemsida (även mycket nöjd med muraren sedan tidigare) men hade uppskattat hjälp stort så vi inte gör något dumt.

Bifogat ett par bilder på rummet och där de börjat bila kring rören.

• Källarrum under renovering med synliga cementväggar, ett ensamt rör, ett stuprör och ett golv där det börjat bilas runt rören. En lampa hänger i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i betonggolv i källare med synligt trasigt gjutjärns- och betongrör samt smuligt material runtomkring.
    Skapa konto
  • Uppbrutet golv i ett tvättrum, exponerade rör och golvbrunn med kablar liggandes ovanpå. Förberett för renovering och byte av rör.
    Skapa konto
G
Golvet ser ju ganska klent ut för att vara en bärande konstruktion tycker jag..

I äldre hus har golven i allmänhet ingen bärighet på det viset. Man bygger väggarna på nån slags grundläggning och "golven" är öppna till man är klara och sist gjuter man igen och skapar yta som passar ändamålet. Att gjuta en armerad platta man sedan bygger på är ett senare påfund.

Jag tycker att din källare ser torr ut, men man ska vara försiktig med EPS direkt mot mark, i ditt fall skulle jag använt vanlig betong på säck och spätt ut den med mer sand för en svagare blandning som matchar befintligt golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.