Hej!

Behöver bila bort 15kvm ca 10cm tjockt betonggolv i en källare från 1947 för att bygga tvättstuga/spa. I Göteborgsområdet.

Gör jag det själv så behöver jag hyra bra bilmaskin, stor golvsåg/vinkelslip samt container, och släpa bort skiten 8 trappsteg och ca 40m till ställe där man kan ställa upp container.

Inte så sugen på det så jag klurar vad det skulle kosta att ta in någon hantverkare/grovarbetare att göra det åt mig?

Gjuta golv och så gör jag själv senare.

Tack på förhand :)

Är du säker på att golvet är gjutet så tjockt i en källare från 1947?

Har ett hål i golvet just nu och det är runt 10cm, men det är möjligt att det är tunnare på andra ställen. Vad skulle du gissa på att det är för tjocklek, vad brukade man gjuta 1947?

Själva har vi ung 3-4cm som gick utmärkt att bila med en vanlig borrhammare när jag drog om lite avloppsrör när jag renoverade tvättstugan. Däremot så fanns det några rejäla stenbumlingar under. Men det kan nog variera från hus till hus.

• Gilla
Earte
  • Laddar…
Vi hade också stora bumlingar under betonggolvet i källaren - de var betydligt jobbigare att få bort än betongresterna när golvet gjordes iordning.

Antar att du hittar hantverkare som grovriver för en bit under 200:-/h efter ROT avdrag. Bara att uppskatta hur lång tid det tar att bila och bära. Till det räknar du hyra och transport + tömning av containern.

Ska du inte gräva ut lite under betongen också för att få plats med nytt kapilärbrytande lager och ev isolering? Det tar också tid...

Farsan använde spett för att ta bort 25kvm i källaren. :) 10 cm tjock betong från 1944, inte speciellt hård dock.

Jag sågade upp betongen i 30*30 cm bitar med en stor vinkelslip.
Sen tog jag och slog ett eller två hårda slag på var ruta och dem sprack i sågningen.
Golvet var 10kvm och ca: 10 cm tjockt från 1921 då huset byggdes.
Det värsta var att det rök en sablans massa dam från vinkelslipen så jag knappt såg nåt.
Mycket lätt att bära upp hela bitar än en massa sönderhugget.
Var bara varsam på att dammet sugs in i slipen och kan nog ställa till det.
Det hela tog mej 4 dagar men behöver man så gör man.

Jag hade på ett jobb två polacker som bara använde slägga.
De ville inte använda bilmaskin eller kap, tyckte det tog för lång tid.
Det var ett hus från -38, ca 16 m2, de var klara på två dagar.
Allt utburet till container.

• Gilla
Aimo
  • Laddar…
Era ord om att jag var klen fick mig att gå ner i källaren och slägga lite. Visade sig att ni hade rätt, det var runt 5cm tjockt och det gick snabbt att slägga sönder eftersom det var rätt mjukt.

På lördag blir det med andra ord skrattfest och våld. Är ni sugna på att komma förbi och slägga/vinkelslipa/bila/spetta så bjuder jag på mat och öl :)

• Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.