2 488 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Bigga problem med USB
Sida 1 av 2
Jag har fått problem med att mina USB portar på min dator sedan jag installerade windows 7. dator ca. 1,5år gammal.
Den har varit inne en gång på rep. och då uppdaterade dom bios och drivruteiner sen funkade det.
De har slutat och fungera lite då och då men alltid vaknat igen. Nu e dom stendöda. Har uppdaterat alla drivruteiner med hjälp av ett dyrt program och hittar ingen nyare uppdatering av bios.
Installerat om windows och de funkar fortfarande inte. Någon som har någon idé vad man gör härnäst förrutom kasta ut skitet genom fönstret!
Den har varit inne en gång på rep. och då uppdaterade dom bios och drivruteiner sen funkade det.
De har slutat och fungera lite då och då men alltid vaknat igen. Nu e dom stendöda. Har uppdaterat alla drivruteiner med hjälp av ett dyrt program och hittar ingen nyare uppdatering av bios.
Installerat om windows och de funkar fortfarande inte. Någon som har någon idé vad man gör härnäst förrutom kasta ut skitet genom fönstret!
Har du mer detaljer? Var är det för dator, processor, moderkort osv? Händer ingenting när du pluggar in enheter eller är de ofungerade på något annat sätt?
Spontant tycker jag det låter som fel på moderkortet. Men då kan du ju skaffa ett löst USB-interface och plugga in på PCI- eller PCI Express-bussen.
Spontant tycker jag det låter som fel på moderkortet. Men då kan du ju skaffa ett löst USB-interface och plugga in på PCI- eller PCI Express-bussen.
kolla om du ha usb styrenheter installerat
start/ system/ maskinvara/ enhetshanteraren /usb styrenheter
klicka på styrenheter ska finnas flera olika.
finns de ej måste du aktivera usb controller i bios.
bios/on chip pci device/ usb controller enable eller disable spara inställningar i bios.ibland måste man installera via usb 2.0 driver seperat
start/ system/ maskinvara/ enhetshanteraren /usb styrenheter
klicka på styrenheter ska finnas flera olika.
finns de ej måste du aktivera usb controller i bios.
bios/on chip pci device/ usb controller enable eller disable spara inställningar i bios.ibland måste man installera via usb 2.0 driver seperat
Jo, men där var vista på datorn när jag köpte den, garanti'n upphävdes när jag inst. Win 7. (enl. Affären).
Fö. Funkar USB minnen och hdd's nu om man startar datorn med dem inpluggade. Tar man ur och sen sätter i så funkar de ej. Likaså om man pluggar i USB enheter i Windows. Min nya Sony kamera funkar Tex. inte alls mot USB.
Jag har kollat enhetshanteraren men de är inga konflikter där.
Fö. Funkar USB minnen och hdd's nu om man startar datorn med dem inpluggade. Tar man ur och sen sätter i så funkar de ej. Likaså om man pluggar i USB enheter i Windows. Min nya Sony kamera funkar Tex. inte alls mot USB.
Jag har kollat enhetshanteraren men de är inga konflikter där.
Har du tankat senaste bios och chipset drivisar från ASUS hemsida? Dvs tankat dom själv och installerat.
Inte använda något externt program helt i onödan. Svinlätt att hitta på hemsidan. Eller kör du med dom som Win 7 la in under installationen? Uppgraderade du din Vista eller gjorde du en ren installation? Uppgradering suger!
Har du resettat bios?
Hur ser inställningarna ut för USB i bios?
Är Legacy support "enabled"?
Om inge hjälper så måste du installera Vista igen och se om det fungerar då. Gör det inte det så reklamerar moderkortet,det är två års garanti på ASUS kort
Inte använda något externt program helt i onödan. Svinlätt att hitta på hemsidan. Eller kör du med dom som Win 7 la in under installationen? Uppgraderade du din Vista eller gjorde du en ren installation? Uppgradering suger!
Har du resettat bios?
Hur ser inställningarna ut för USB i bios?
Är Legacy support "enabled"?
Om inge hjälper så måste du installera Vista igen och se om det fungerar då. Gör det inte det så reklamerar moderkortet,det är två års garanti på ASUS kort
Är det verkligen så?! Kan garantin på datorn ryka då man installerar ny mjukvara (även om det i det här fallet är OS:et)? Var går gränsen på vilken mjukvara man får installera utan att garantin ryker? Verkar mycket märkligt. Låter som att säljarn inte orkar hålla sina förpliktelser. Affären borde visa upp nån form av avtal/papper som visar att garantin försvinner vid installation av annat OS.spinout skrev:
Så länge man har garanti, vilket du sägs ha på moderkortet, är det ASUS som ska bevisa att felet inte fanns från början. Jag tvivlar på, att om ASUS konstaterar fel på moderkortet, börjar bråka utan man lär ge dig ett nytt kort alt. reparerar det.
Redigerat:
Som jag sa tidigare, kortet är inte sålt av ASUS utan verkar vara ett OEM kort och då får man kolla vilka garantivillkor dom har. Självklart gäller garantin på hårdvaran även om man byter op. Dock så kan det ju vara så att tillverkaren av kortet (oem) inte har stöd för win 7 tex.
De e som du skriver. Dom menar att kortet inte har ett offeciellt stöd för win 7 därför gäller inte garantin när de rättade till USB problemet.
Tycker endp att det är skumt att de funkar "halvt". Enligt mig så låtercdet som en mjukvaru-grej, inte hårdvara fel.
min win7 är en uppgradering.
I bios är alla inst. Som rör USB enabled eller auto.
Tycker endp att det är skumt att de funkar "halvt". Enligt mig så låtercdet som en mjukvaru-grej, inte hårdvara fel.
min win7 är en uppgradering.
I bios är alla inst. Som rör USB enabled eller auto.
Ett enkelt sätt att avgöra om det är hårdvaran eller mjukvaran är väl helt enkelt att starta ett annat operativsystem. Nästan alla linux-distributioner som finns går att köra direkt från skivan utan att behöva installera något. Testa att starta en sådan och se om usb-portarna fungerar där, isf är det med största sannolikhet problem med drivrutinerna i win 7.