Byggahus.se
P Putt skrev:
Man får bidrag för allt om man byter VvB till en med inbyggd pump. Luft/luft måste vara minst 10 år gammal.
Om jag har en LLVP som är äldre än 10 år men ändå fungerar, räcker det då att byta till en VvB med inbyggd pump eller måste jag göra någon ytterligare åtgärd? Funderar på att installera FTX, men skulle helst låta nuvarande LLVP sitta kvar.
 
S skanfals skrev:
Fick du detta besked nu? Jag har ännu inte fått svar på mitt överklagande. När jag frågade om behandlingstiden för några veckor sedan fick jag svaret att det ligger på 6 månader, men att det kan gå både fortare och långsammare. Skulle det ta 6 månader har jag svaret i maj/juni. Tänker du överklaga? Jag uppmanar verkligen till det. Som du säkert redan läst har en del med kombipanna fått bidraget beviljat. Att man bedömer olika går emot likabehandlingsprincipen. Myndigheter får inte godtyckligt särbehandla någon utan stöd i lag. Fall där de sakliga förutsättningarna är lika ska behandlas på samma sätt.
Jag hade tänkt överklaga men tyvärr glömdes det bort att göra det i tid. Men tänkte överklaga av precis samma anledning som du skrev.

Fick avslag med denna motivering:
 
  • Textutdrag om uppvärmning av hus, olja, el, gas, och icke uppfyllda bidragsvillkor.
  • Svensk text från en bidragsförordning om eluppvärming och energiförbrukning i fastigheter.
N Novve skrev:
et då att byta till en VvB med inbyggd pump eller måste jag göra någon ytterligare åtgärd
N Novve skrev:
Om jag har en LLVP som är äldre än 10 år men ändå fungerar, räcker det då att byta till en VvB med inbyggd pump eller måste jag göra någon ytterligare åtgärd? Funderar på att installera FTX, men skulle helst låta nuvarande LLVP sitta kvar.
Vad jag förstår det som måste LLVP bytas. Men dubbelkolla.
 
  • Gilla
Novve
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, skummade genom den lite snabbt. Ser ut som att den går att kombinera med ROT?

Har beställt en ny jordvärmepump, 30kkr på det priset är ju inte helt fel 🤔
Blir lite omständligt när man väl vill ha bidraget efter 8 månaders handläggning. Tillkom hela tiden ngt nytt som skulle läggas till. Så jag hoppade bluffen och köpte kontant utan massa trams.
 
Nu har jag äntligen fått pengar utbetalda.
Skickade in första ansökan i augusti fick första beskedet sen i oktober och begärde då utbetalning. Pengarna landade på kontot igår. Omständigt och tog tid men väl värt det när man sen får pengar som man inte alls räknade med från början.
 
  • Gilla
madde_r och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jag håller på med en "total" konvertering till vattenburet och bergvärmepump men fick avslag.
Pga luft luft pumpen, ja jag var ärlig i ansökan.
Fick svaret: tar du ner luft luft så hjälper inte det.
Står de verkligen någonstans? har inte hittat det... känns som påhittat svar så funderar om detta är något man kan gå vidare med.

Att byta ut el varmvattenberedaren 25år gammal, borde väl vara effektivisering bara det tänker jag också.

Om det ska vara bidrag så kan jag tycka de ska vara för att man tar ett sådant stort kliv som jag gör men men..
Ska bli gött att slippa surret från luft luft iaf.
 
M Molnet24 skrev:
Hej.
Jag håller på med en "total" konvertering till vattenburet och bergvärmepump men fick avslag.
Pga luft luft pumpen, ja jag var ärlig i ansökan.
Fick svaret: tar du ner luft luft så hjälper inte det.
Står de verkligen någonstans? har inte hittat det... känns som påhittat svar så funderar om detta är något man kan gå vidare med.

Att byta ut el varmvattenberedaren 25år gammal, borde väl vara effektivisering bara det tänker jag också.

Om det ska vara bidrag så kan jag tycka de ska vara för att man tar ett sådant stort kliv som jag gör men men..
Ska bli gött att slippa surret från luft luft iaf.
Hur gammal är luft-luften? Är den mer än 10 år så ska du kunna få bidraget.
 
L Luki5 skrev:
Hur gammal är luft-luften? Är den mer än 10 år så ska du kunna få bidraget.
Det är de jag åker på.. inte 10 år.
Men.. mer intressant är vart de står något om "Hjälper inte att plocka ner luft luft "
Jag har inte sett det någonstans eller om jag har missat det, undrar mest om de är ett påhittat svar från handläggaren.
Ska inte ha kvar luft luft hur som helst sen, får väl se om man prövar ansökan på nytt när allt är klart i huset eller glömma och gå vidare :).
 
M Molnet24 skrev:
Jag har inte sett det någonstans eller om jag har missat det, undrar mest om de är ett påhittat svar från handläggaren.
Nja, enligt reglerna så är du inte berättigad om du har en LLVP som är yngre än 10 år. Du skulle tagit bort den innan om du skulle följa reglerna. Sedan kan man ju anföra att det är hårklyveri.

Men även om din pump varit kass (och oekonomiskt att reparera) så hade du inte fått något. Även då måste den väck innan.
 
Fick avslag då de tyckte att min kombipanna som går på el kunde köras på olja. Det har inte gjorts sedan 80-talet enligt tidigare husägare. Vilka investeringar i uppfräschning, besiktning etc hade krävts?

Undrar eftersom det enligt tidigare svar i tråden funnits ett fall där en ansökan blev godkänd med motiveringen att investeringen som krävdes för att få oljeeldningen i bruk var omotiverad i ett sånt gammalt system. Tänker att så skulle kunna vara fallet hos mig också. Helst skulle jag väl ha en offert på åtgärdskostnad + utdrag av fallet som nämndes ovan i min överklagan.
 
Hej
Jag fick min ansökan nekad eftersom jag godkände offerten från installatören innan 8 november 2022 och handläggaren och dennes chef hänvisade till 4 § i förordning (2023:402).

Jag fick dock min nya pump samt panna installerad januari 2023.
Jag överklagade detta och hänvisade till 15 § i förordning (2023:402), då jag tyckte att 4 § och 15 § var lite motsägelsefulla eftersom jag ändå fick pumpen och pannan installerade mellan den 8 november 2022 och 15 mars 2023. Jag skickade även in min ansökan inom 10 månader.

Tror ni att jag har någon chans här?

Här är förordningen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...orordning-2023402-om-bidrag-for_sfs-2023-402/
 
H Hazelberg skrev:
Fick avslag då de tyckte att min kombipanna som går på el kunde köras på olja. Det har inte gjorts sedan 80-talet enligt tidigare husägare. Vilka investeringar i uppfräschning, besiktning etc hade krävts?

Undrar eftersom det enligt tidigare svar i tråden funnits ett fall där en ansökan blev godkänd med motiveringen att investeringen som krävdes för att få oljeeldningen i bruk var omotiverad i ett sånt gammalt system. Tänker att så skulle kunna vara fallet hos mig också. Helst skulle jag väl ha en offert på åtgärdskostnad + utdrag av fallet som nämndes ovan i min överklagan.
Vilken Länsstyrelse var det som svarade så? Fick samma svar men har överklagat till Boverket och väntar på svar.
 
U Ullanbator skrev:
Vilken Länsstyrelse var det som svarade så? Fick samma svar men har överklagat till Boverket och väntar på svar.
Länstyrelsen i Skåne. Jag har också överklagat och väntar fortfarande på svar.
Hänvisade du också till 15 §?
 
U Ullanbator skrev:
Vilken Länsstyrelse var det som svarade så? Fick samma svar men har överklagat till Boverket och väntar på svar.
Västra Götaland.
 
  • Gilla
Ullanbator
  • Laddar…
densomkanvet densomkanvet skrev:
Länstyrelsen i Skåne. Jag har också överklagat och väntar fortfarande på svar.
Hänvisade du också till 15 §?
Också Skåne men blev nekad pga kombipanna med el/olja så hänvisade till likabehandlingsprincipen efter vad jag läst här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.