Eftersom jag inte hunnit fota något sedan igår, så tänkte jag istället berätta lite om hur jag har planerat bevattningen. Min enkla anledning till automatisk bevattning är att jag vet hur usel jag är på uppgifter som måste repeteras för att något ska bli bra. Därför investerar jag gärna tid och pengar en gång, för något som automatiseras.

Jag var i USA i julas och där är de ju experter på just bevattning, det leder till ett enormt utbud och priser som är helt otroliga om man jämför med de svenska. I min trädgård kommer det att gå åt mellan 15 och 18 sprinklers, lite beroende på hur jag väljer att täcka upp. Av dessa är sex stycken så kallade rotorsprinklers. Det är alltså sprinklers som inte bevattnar en hel sektor på en gång, utan huvudet på sprinklern rör sig fram och tillbaka över ytan. De har lång räckvidd och drar inte så mycket vatten, men kräver därmed lite längre tid för att det ska bli lagom bevattnat. Resterande sprinklers är så kallade dysspridare, som alltså bevattnar ett helt område direkt, med en fast "dimma". Dessa drar mer vatten, har kortare räckvidd, men behöver inte köras så länge. I USA kostar en dysspridare ungefär 18 kronor, i Sverige mellan 50 och 200. En rotorspridare kostar ca 30 kronor i USA, i Sverige mellan 175 och 300. Som ni ser blev det en rejäl besparing att köpa hem från USA, även om jag inte var 100 på vad jag behövde och köpte lite extra. Jag har valt märket Rainbird, som är mycket stora i USA, och även i Sverige, fast då framförallt på kommersiella anläggningar som golfbanor och fotbollsanläggningar.

Det var själva spridarna det, men för att styra anläggningen så finns det ett par alternativ. Det proffsigaste (ja, dyraste också...) innebär att man har en huvudvattenstam som man gräver ner i trädgården, och sedan ett antal ventiler på denna, som går till respektive slinga. Ventilerna behöver det dras sladd till, och de är ganska dyra. Fördelen med det systemet är att man inte behöver gräva ner så mycket rör/slang, eftersom det räcker med en "huvudvattenledning". Jag har dock valt ett mer arbetsintensivt system, som kräver mer slang och grävning, men som är billigare då slangen i sig är ganska billig. Det bygger på att man har en bevattningsdator och en fördelare vid vattenutkastaren, och därefter gräver man sina slingor därifrån och till de ställen man vill bevattna.

Jag har valt en dator och en fördelare från Gardena. Fördelaren klarar sex slingor och det är vad jag räknar med behövs i min trädgård. Givetvis är det så många slingor beroende på att man inte kan ha för många sprinklers på en, då det ju behövs lite tryck för att lyfta upp varje sprinkler och få den funktion man vill ha. Jag kommer att ha 2-3 sprinklers per slinga. Tyvärr så klarar inte den dator som Gardena primärt säljer i Sverige mer än 3 bevattningstillfällen per dag, vilket blir ganska meningslöst med sex slingor, så jag har beställt "storebror" från England. Den går nog att få tag i även i Sverige, men det var enklare från England.

"Infrastrukturen", alltså rör, kopplingar mm, har jag köpt på Rinkaby Rör utanför Kristianstad. 200 meter polyetenslang för de nedgrävda delarna, 10 meter allroundslang för de mer flexibla och vridbara delarna runt dator och fördelare, en hel påse med vinklar, T-rör, slangklämmor och annat bra och ha, ja det blir en del.

Jag lägger med lite bilder på materialet, och den nuvarande idén om hur alla sprinklers ska sitta. Det kommer att kompletteras med ytterligare ett par mindre dysspridare, på bilden är det 6 rotorspridare och 7 dysspridare för bättre täckning i sydöstra hörnet av bilden samt vid västra kanten av altanen.

Och så var det då kostnaden... Jag har försökt att tänka ekonomiskt utan att vara snål. Exempelvis så tål slangarna från Rinkabyrör mer än Gardenas, men kostar en fjärdedel så mycket. 200 meter kostade 800 istället för 3200. Spridarna har inte ens kostat mig 1000, medan motsvarande köpt från exempelvis Gardena hos en svensk handlare hade kostat mig närmare 5000. Totalt kostar allt material ungefär i den häraden istället, alltså runt 5000 kronor. Jag ser det dock som en investering, då jag är HELT övertygad om att jag om ett år kommer att ha kvarterets snyggaste gräsmatta. Det SKA jag bara ha :)

Bilderna:
1: Dysspridare Rotorspridare Dator Fördelare
2: PEM-slang Slangklämma T-rör för PEM
Flexibel slang Slangnippel Rak PEM-koppling
PEM-vinkelkoppling
3: Trädgården med 13 av 15-16 spridare utsatta. Carport + uppfart norr om huset saknas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.