1 886 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Bevattning med ytligt sjövatten vid dy
Sida 1 av 2
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 332 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 332 inlägg
Hej alla, jag har en tomt med fastighetsgräns på strandlinjen till en liten insjö. Jag skulle vilja lägga i en pump för att hämta vatten för bevattning.
Givet att insuget skulle ligga i vattnet utanför min tomtgräns (allmän plats) antar jag att det kanske inte egentligen är helt ok!? Dock ingen som badar eller är där...
Iaf, sjön är väldigt grund och dyig utanför. Säg 1m vattendjup innan tjock dy. Insuget skulle hamna nära dyn. Hur problematiskt är detta?
Och ser ni några problem med att bevattna med det utifrån ett vattenkvalitetsperspektiv?
Givet att insuget skulle ligga i vattnet utanför min tomtgräns (allmän plats) antar jag att det kanske inte egentligen är helt ok!? Dock ingen som badar eller är där...
Iaf, sjön är väldigt grund och dyig utanför. Säg 1m vattendjup innan tjock dy. Insuget skulle hamna nära dyn. Hur problematiskt är detta?
Och ser ni några problem med att bevattna med det utifrån ett vattenkvalitetsperspektiv?
Angående lagligheten så verkar det räcka med en anmälan till aktuell länsstyrelse för bortledande av vatten. Antar att mängden vatten du tänker bortleda från sjön aldrig kommer upp tiotusentals liter per dygn?
Vattenkvalitet är en annan fråga. Finns det en badplats så lär kommunen ha tagit prov. Annars kan du fråga eventuella fiskare vad de tycker om fisken.
Med rätt pump så är lite dyigt vatten inget problem. Större risk att ett filter vid insuget sätts igen.
Vattenkvalitet är en annan fråga. Finns det en badplats så lär kommunen ha tagit prov. Annars kan du fråga eventuella fiskare vad de tycker om fisken.
Med rätt pump så är lite dyigt vatten inget problem. Större risk att ett filter vid insuget sätts igen.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 332 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 332 inlägg
Får kanske ta prover på vattnet för att se ev gödning.
Nä, handlar om vanlig bevattning av grönsaksland typ. Tyckte jag läste någonstans att det inte behövs anmälan om det är för eget litet hushållsbruk, men oklart om det var på egen fastighet eller inkluderade mitt fall.
Nä, handlar om vanlig bevattning av grönsaksland typ. Tyckte jag läste någonstans att det inte behövs anmälan om det är för eget litet hushållsbruk, men oklart om det var på egen fastighet eller inkluderade mitt fall.
Det finns regler i hur mycket vatten man kan avleda innan anmälningsplikt till länstyrelsen/region - ganska mycket tillåts avledas innan anmälan om jag minns rätt. På detta beror det också på hur stor vattenkällan är, om nivån sjunker märkbart på en damm/sjö vid tänkta vattenförbrukningen...
Har för mig att detta går att leta fram hos vatten och havsmyndigheterna vilka mängderna är och vilka andra regler som gäller runt kring där.
Har för mig att detta går att leta fram hos vatten och havsmyndigheterna vilka mängderna är och vilka andra regler som gäller runt kring där.
Enligt länsstyrelsen Stockholms län så är det anmälningsplikt på avledning av ytvatten upp till 600 kubikmeter per dygn. Är det ett högre uttag behövs tillstånd.
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...h-verksamheter-i-vatten/vattenverksamhet.html
Nu kan ju personal på länsstyrelsen vara pragmatiska när uttaget är 1 elller 2 kubikmeter per dygn från en sjö, och låta bli att lyssna när en anmälan ska göras.
Du kan alltid ringa och fråga vad som generellt gäller när avledningen är till bevattning av fritidsodling.
Jag gissar att anmälningsplikt en är till för att ha koll på hur stor avledningen faktiskt är, för det finns risker att avleda för mycket vatten från små ytvattenkällor.
https://www.lansstyrelsen.se/stockh...h-verksamheter-i-vatten/vattenverksamhet.html
Nu kan ju personal på länsstyrelsen vara pragmatiska när uttaget är 1 elller 2 kubikmeter per dygn från en sjö, och låta bli att lyssna när en anmälan ska göras.
Du kan alltid ringa och fråga vad som generellt gäller när avledningen är till bevattning av fritidsodling.
Jag gissar att anmälningsplikt en är till för att ha koll på hur stor avledningen faktiskt är, för det finns risker att avleda för mycket vatten från små ytvattenkällor.
Jag tog en betongplatta som blivit över och la på botten där pumpen skulle vara.
Sedan en 10 liters hink på plattan och pumpen i hinken
Då kommer inget botten vatten i pumpen utan det är vatten som är på samma nivå som hinkens höjd
Fungerar utmärkt för mej
Sedan en 10 liters hink på plattan och pumpen i hinken
Då kommer inget botten vatten i pumpen utan det är vatten som är på samma nivå som hinkens höjd
Fungerar utmärkt för mej
Smart lösning! Men av bara nyfikenhet, kan det inte vara mycket näring i dyn och ur ett odlingsperspektiv positivt att få den med på köpet? Man blir ju samtidigt av med dyn och kanske får en trevligare botten istället? Nyttan kanske överskuggas av nackdelar med lukt etc.?L Larsomek skrev:
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 332 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 332 inlägg
Min pump står på land med insugsslang ut i vattnet.
Jag använder mig av en boj med kätting och sänke. Ett par decimeter nedanför bojen fäster jag slangen med strips. På så sätt håller sig alltid insuget ovanför dyn och alltid i vattnet oavsett om vattennivån i sjön ökar eller minskar.
Jag använder mig av en boj med kätting och sänke. Ett par decimeter nedanför bojen fäster jag slangen med strips. På så sätt håller sig alltid insuget ovanför dyn och alltid i vattnet oavsett om vattennivån i sjön ökar eller minskar.
Redigerat:
Egen + grannarnas erfarenhet av detta sedan många år:M Mr Person skrev:
1) Vatten från en dyig (slätt-)sjö innehåller gott om gödningsämnen. Använder man det till ett växthus, där man kanske vräker på upp till 10 liter per kvadratmeter och dygn, behövs sällan någon extra gödning.
2) Vattnet är varmt, vilket är viktigt för att exempelvis tomater ska må bra.
Så vattna på! Se bara till att sugslangen/bottenventilen inte faller ned i dyn. Silar sätts knappast igen av själva dypartiklarna, som är alltför små för att fastna. Däremot av större växtdelar.