Hej!

Jag undrar om någon har någon erfarenhet av att betsa en träbänkskiva i ett kök?

Vi planerade för en virrvarr-skiva från LG men efter att ha fått ett en offert som motsvarade 1/5 av hela renoveringsbudgeten (~20000kr för ~4m2) letar vi nu efter alternativ. Gjuta en betongskiva är ett men en betsad träskiva skulle kunna vara en annan.

Jag tänker mig en gråbetsad skiva som liknar den färg ett järnvitriolat hus får. Skulle man kunna betsa en obehandlad ekskiva och få detta resultat?

/Gustav

Bets har en olägenhet att byta färg efter ett tag och detta pga.solens uv strålning.så det som till en början kan se fint ut kommer efter en tid vara en helt annan nyans.
Det skall dock finnas någon form av uv-skydd man kan behandla ytan med men hur effektivt det är vet jag inte.

Eventuella färgändringar känns som en ganska stor risk. 1 poäng till betongskivan således...

Har nyligen betsat mina ekskivor i köket. Vi ville ha dom riktigt mörka så vi gick på ebenholtssvart bets. Nu låter det som om de blir kolsvarta men nyansen är mer åt en mycket mörkt rödbrun nyans. Ovanpå det lade vi två lager hårdvaxolja.

Resultatet blev bra men kunde varit lite bättre. De olika stavarna i skivan har olika förmåga att suga till sig betsen vilket gör att det kan uppfattas som vissa ljusare fläckar i skivan. Ett tips är också att betsa i bra dagsljus och ta sig tiden att riktigt gnida in varje liten cm av skivan. Vi hade mycket skiva att betsa så solen hann gå ner och vi stressade lite med sista skivan. Det får man lida för direkt när man ser skivan i dagsljus dagen efter. Vi hade missat att gnida in rikligt med bets på vissa håll och kanter så det blir några tråkiga färgskiftningar på ett fåtal ställen.

Men summa summarum är vi supernöjda med hur skivan blev.

Garet: Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur det ser ut? Vore kul att se innan vi tar vårt beslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.