Se bild, gjutit o monterat ena betongskivan. 45 mm tjock. Nästa skiva, till vänster, ska grillen muras upp på (ja, blir en stor grill ).
Ovanpå muras tegel i "fyrkantig U-form", kanske 60 cm hög, sen skorsten i plåt. Men den konstruktionen ovanpå skivan bärs ju upp av lecamuren under, så jag ser inga problem där.
Oroar mig dock lite för skivans egna vikt och bärighet i mitten mellan upplagen. "Öppna fribärande" området utan stöd av mur under är 110x60 cm. Lecamuren baktill 20 cm, 15 cm på kortsidorna. Rejält upplag alltså, men kan 45 mm skiva bli för tunt? Undviker helst att göra tjockare, blir jobbigt att lyfta.
Det enda som ska muras på skivan där den inte har stöd under är ett lager eldfast tegel, väljer jag 25 mm tjock pratar vi jämnt utspridda 35 kg. Sen tillkommer maten förstås
Funderat på extra armering i form av 3 längsgående 8mm järn som najas på mattan, kanske mura in ett T-järn på längden som ligger på upplagen och skivan kan vila på.
Tack. Jag kör på det, 45 mm skiva, tre extra 8mm armeringsjärn framtill på mattan, och så inmurat T-järn en dm in från skivans framkant, där den kan vila. Bör funka tycker man.
Det låter som att skivan inte kommer synas, och då kan det ju finnas fördelar med att gjuta den på plats .. 45 känns tunt för något som ska bära vikt öht. på det spannet ..
Skivan kommer att synas, men iom att vi bygger grillen (vars tegelmur hamnar rakt ovanför lecamuren under skivan) spelat det iofs mindre roll estetiskt om den skulle bli tjockare.
Hade ju först tänkt gjuta den på plats, och göra den tjockare, men eftersom den ska vara 25 mm bredare runtom (droppkant, med skåra undertill för att avleda regn från putsade lecamuren) blir formbygget lite mer tidsödande, med stöttor undertill etc.
Ville helt enkelt spara tid och återanvända bef. gjutform. Att lyfta på plats var inte jättejobbigt märkte jag på flrsta skivan.
Man kan ju mura in två st. T-järn undertill kanske.
Eller så lägger jag på en 1cm list på formen och höjer till 55mm. Suck, alla dessa val
Ja, det ska jag ju. Du menar att betongens hållfasthet påverkas? Risk för sprickbildning förstås..
Ja ... Jag har själv byggt en vedugn och försökte hitta information om hur det påverkar men det var inte helt lätt .. De flesta verkar vara överens om att betong inte gillar höga temperaturer över längre tid, men den mesta informationen handlar om huskonstruktion och brand.. Armering+betong + värme verkar vara ok, så länge uppvärmningen sker långsamt och inom något visst "normalt väder-spänn" ... Sker det snabbare så hinner inte betongen med och det spricker..
Det finns ju olika typer av eldfast tegel, från sådana som suger åt sig värme som en svamp, och tvärtom (brukar kallas isolerande eldfast tegel), och det isolerande teglet är betydligt lättare ... Kan vara en ytterligare fördel i ditt fall ..
Ok, tack för info, lär ju välja isolerande isåfall! Räknade fram att varje extra cm ökar på vikten med inte mer än 28 kg (densitet 2,35 kg/dm3), så det känns överkomligt att lägga på 1 cm isåfall, och göra den 55 mm tjock, inkl T-järn som stöd alltså. 156 kg bör vi kunna lyfta.
Nu har plattan hunnit härda medan vi varit bortresta. Dags att montera.
Blir på nytt lite osäker på om man verkligen behöver stötta med inmurad T-profil över öppningen (lite lat, erkänner).
55 mm platta, armering nedtill i formen enl. bild, med två extra 8mm-järn svetsade framtill. 110 cm öppningsmått. Ska den inte klara att bära ett (lätt) lager eldfast tegel?
Letat, men inte hittat nån info om hållfasthet o spännvidder.