10 068 läst ·
67 svar
10k läst
67 svar
Betongrör rasat, 60-talshus
Killen på kommunen jag pratade med sade en benämning på slangen men glömt bort vad det var. Han sa att de slangarna började användas i mitten av 60-talet.P Prodigys skrev:
Vi ska ändå gräva upp avloppet utanför huset, då lär man se hur inkommande ser ut där.
Inkommande vatten ligger idag i betongplattan i källaren och kommer upp i pannrummet. Mellan pannrummet och där vattnet ansluter till huset är ett förråd (håller 16-17 grader på vintern).
1. Går det att byta utan att bila upp plattan, typ trycka i ny PEM-slang?
2. Om inte, kan man dra PEM-slang eller kopparrör i taket i förrådet till vattenmätaren i pannrummet eller är det bättre att flytta vattenmätaren till förrådet?
I morgon kommer en firma och kollar, då är det gott att förstå vad man kan göra och inte göra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Går det att byta utan att bila upp plattan, typ trycka i ny PEM-slang?
2. Om inte, kan man dra PEM-slang eller kopparrör i taket i förrådet till vattenmätaren i pannrummet eller är det bättre att flytta vattenmätaren till förrådet?
I morgon kommer en firma och kollar, då är det gott att förstå vad man kan göra och inte göra
Redigerat:
Firman var här idag och kollade.
De skulle återkomma med offert för byte av avlopp och offert av byte på inkommande vatten (två alternativ).
1. Bila och dra nytt vatten i plattan
2. Dra PEM-slang i taket genom förrådet till pannrummet där vattenmätaren sitter idag (det finns ett ventilationshål så de slipper ta hål i betongen).
De skulle återkomma med offert för byte av avlopp och offert av byte på inkommande vatten (två alternativ).
1. Bila och dra nytt vatten i plattan
2. Dra PEM-slang i taket genom förrådet till pannrummet där vattenmätaren sitter idag (det finns ett ventilationshål så de slipper ta hål i betongen).
PM-slang i taket ?? Den kommer att vara korvig och se fult ut, det ska vara metallrör som är spikraka och kan isoleras mot kondens, som kommer att bli massor av i pannrummet och på sommaren. Gör rätt direkt, så blir du inte besviken. Ta en vända till med röris eller byt röris.
Det är ett förråd så utseendet är inte det viktigaste. Han skulle ta ett alternativ med metallrör med.J jonaserik skrev:
Men han förespråkade bila golvet och förlägga nytt
OK men kondensen då, det är inkommande vatten och den har en temp på ca 6 C, kyler bra mot varm luft, har set lite lika detta och det droppar konstant från rören. Ett förråd , varför bila upp golvet och lägga rör där, när du inte motsäger dig rör i taket. Kommunalt vatten har ett bra tryck, så är det inga problem att få fram det.
Nu vart ju tyvärr projektet betydligt mer komplicerat...B bjorsi skrev:
Hur som helst, se till att lösningen uppfyller säker vatten-regelverket.
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/13
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/14
Frågan är om förrådet är att betrakta som uppvärmt utrymme.. 16-17 grader låter i och för sig fint.
Hur tänker du göra med avloppet under förrådet? Lämna orört?
Personligen skulle jag nog i så fall överväga att göra samma sak med vattnet.
Tvivlar starkt på att det kommer att bli något problem med befintlig slang på länge.
"Gå av"? Nja, I call bullshit...
Inkommande vatten isolerar de såklart.J jonaserik skrev:OK men kondensen då, det är inkommande vatten och den har en temp på ca 6 C, kyler bra mot varm luft, har set lite lika detta och det droppar konstant från rören. Ett förråd , varför bila upp golvet och lägga rör där, när du inte motsäger dig rör i taket. Kommunalt vatten har ett bra tryck, så är det inga problem att få fram det.
Förslaget med att bila upp golvet är för att så är vattnet draget idag (sedan huset byggdes 1966)
Avloppet under förrådet (gjutjärn) lämnas orört. Avloppet utanför huset byts.C cpalm skrev:Nu vart ju tyvärr projektet betydligt mer komplicerat...
Hur som helst, se till att lösningen uppfyller säker vatten-regelverket.
[länk]
[länk]
Frågan är om förrådet är att betrakta som uppvärmt utrymme.. 16-17 grader låter i och för sig fint.
Hur tänker du göra med avloppet under förrådet? Lämna orört?
Personligen skulle jag nog i så fall överväga att göra samma sak med vattnet.
Tvivlar starkt på att det kommer att bli något problem med befintlig slang på länge.
"Gå av"? Nja, I call bullshit...
Är det vettigt att bara byta inkommande vatten fram till huset då?
Just för att man har grävaren där och slippa gräva igen kommande 50-60 åren.
Hade en till firma förbi häromdagen.
Gällande inkommande vatten så sa han att hans rörläggare kommer vilja dra kopparrör (med rörisolering) i taket och på väggen till vattenmätaren. Han uppskattade det till några timmars jobb för rörläggaren istället för att bila och förlägga i plattan.
Gällande inkommande vatten så sa han att hans rörläggare kommer vilja dra kopparrör (med rörisolering) i taket och på väggen till vattenmätaren. Han uppskattade det till några timmars jobb för rörläggaren istället för att bila och förlägga i plattan.
Haft 3 firmor här, två lämnat offert. För den ena firman tog det en månad att lämna offert, den är dubbelt så stor jämfört med firman som lämnade offert nästan direkt.
3e firman har haft på sig sedan juli och kommer med ursäkter titt som tätt varför de inte kommit med faktura.
Lutar att det blir firman som var snabba med att lämna offert. Jag har även pratat med en kompis som jobbar som grävare i annat storstadsområde och han tyckte den offerten var mest rimlig.
3e firman har haft på sig sedan juli och kommer med ursäkter titt som tätt varför de inte kommit med faktura.
Lutar att det blir firman som var snabba med att lämna offert. Jag har även pratat med en kompis som jobbar som grävare i annat storstadsområde och han tyckte den offerten var mest rimlig.
Nu visade det sig att den ena firman har varit omskriven här på forumet (då hade firman annat namn). Givetvis den firman som min polare tyckte låg rimligast till i pris.
De två andra firmorna har kommit in med nästan dubbla kostnaden på sina offerter.
Offerterna ligger på 60k, 120k och 118k
De två andra firmorna har kommit in med nästan dubbla kostnaden på sina offerter.
Offerterna ligger på 60k, 120k och 118k
Tog in offert från en femte firma.
En grävfirma.
De uppskattar arbetet till 55k efter ROT. Då tillkommer 10k-15k för rörläggaren som ska dra om inkommande vatten installera vattenfelsbrytare.
Där vi gräver nu är dränerat någon gång (när?) efter att husets byggts då det är platonmatta och makadam där.
När började man med det?
En grävfirma.
De uppskattar arbetet till 55k efter ROT. Då tillkommer 10k-15k för rörläggaren som ska dra om inkommande vatten installera vattenfelsbrytare.
Där vi gräver nu är dränerat någon gång (när?) efter att husets byggts då det är platonmatta och makadam där.
När började man med det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
