Jag ska äntligen börja på växthusbygget här hemma och ska gjuta en sula på vilken jag ska mura 3 lager leca. Betongen till sulan blandar jag själv till, jag har räknat ut att det går åt drygt 0,3 kubik. Men hur vet jag hur många säckar cement jag behöver? Jag har en hög med grus (0-16) som jag tänkte använda till blandningen. Går det bra? Tacksam för tips.

Det går att gjuta på 0-16 men det blir troligen inte lika starkt som om man blandar med 0-8 sand plus 8-16 grus. Recept på den blandningen står bak på en cementasäck.

Jag har gjutit lite enklare konstruktioner på 0-18 och det borde ju bli ungenfär det samma. Minns jag rätt så körde jag med ca 60-65 liter kross till en säck cement och kan det ha blivit en 12 liter vatten måntro?

Räkna med att du får en 65 liter från en sån blandning, cement och vatten ska ju fylla ut i krosset och inte ta mer plats helst. Därmed hamnar du på 5-6 säckar cement.

Tippset är att du provgjuter en liten klump och ser hur den blir först, jag är inte helt säker på mitt recept

Ja, jag ska ju inte gjuta en husgrund direkt. Och så får jag väl se till att armera ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.