Jag har en betongpool, gammal, stor och djup. Den har färg som börjat flagna och några kakelplattor börjat lossna.
Jag har försökt läsa på om olika alternativ för underhåll av poolen, men känner varken för att spendera överdrivet mycket pengar (som liner t.ex. eller jättedyr färg) eller göra allt för mycket arbete. Liner är ett alldeles för dyrt alternativ just nu.
Jag gillar inte färgen på betongytorna eller färgen på kaklet, jag hade gärna fått bort allt kakel för det är fult och gärna målat om allt i en fin poolblå färg.
Men när jag har kollat på färg så finns det dels ett dåligt utbud dels kostar epoxyfärg uppåt 7000kr (ca 70kvm och 2 strykningar) för att måla om den här poolen, och det är bara själva färgen, inte ens material eller primer inräknat.
Vad hade ni gjort? Det vore skönt att inte behöva underhålla den på åtminstone 2-3 år.
Bra att känna till är att det i gamla pooler ofta inte finns ett tätskikt bakom varken plattor eller målarfärg, och så tycks vara fallet även här, här är det bara kaklat och målat direkt på cementen/betongen under.
Också bra att känna till är att jag brukar stänga av poolen under vintern och tömma den till hälften och täcka över. Dvs. frys/frost råder.
Jag har försökt läsa på om olika alternativ för underhåll av poolen, men känner varken för att spendera överdrivet mycket pengar (som liner t.ex. eller jättedyr färg) eller göra allt för mycket arbete. Liner är ett alldeles för dyrt alternativ just nu.
Jag gillar inte färgen på betongytorna eller färgen på kaklet, jag hade gärna fått bort allt kakel för det är fult och gärna målat om allt i en fin poolblå färg.
Men när jag har kollat på färg så finns det dels ett dåligt utbud dels kostar epoxyfärg uppåt 7000kr (ca 70kvm och 2 strykningar) för att måla om den här poolen, och det är bara själva färgen, inte ens material eller primer inräknat.
Vad hade ni gjort? Det vore skönt att inte behöva underhålla den på åtminstone 2-3 år.
Bra att känna till är att det i gamla pooler ofta inte finns ett tätskikt bakom varken plattor eller målarfärg, och så tycks vara fallet även här, här är det bara kaklat och målat direkt på cementen/betongen under.
Också bra att känna till är att jag brukar stänga av poolen under vintern och tömma den till hälften och täcka över. Dvs. frys/frost råder.
OKI Isabl skrev:
Det som innebär minst framtida underhåll är att avveckla den, Fylla igen den. Men jag misstänker att det alternativet inte är aktuellt. Eller?I Isabl skrev:
Skall man behålla den tycker jag man skall göra ett så ordentligt underhåll att det snarare håller minst 10år.
Finns investeringen betongpool vore det antagligen ekonomiskt mest sunt att åtgärda. Kanske upp mot 100k att köpa in tjänsten (grannen gjorde nyligen en liknande renovering), eller knappt 1/3 om du gör det själv, om man får gissa.
Personligen säger jag som lagt alldeles för mycket pengar på nybygge av pool; fixa till den rejält 🙂
Personligen säger jag som lagt alldeles för mycket pengar på nybygge av pool; fixa till den rejält 🙂
Jag håller på med en ny betongpool som ska målas med epoxi från rust oleum. Kan du ha missat en nolla i prisuppskattningen? 7000 räcker nog inte till primer med det system jag ska använda. Min pool är bara 3*3*1.5 meter men den jag gruvar mig för att räkna ut vad primer och färg kommer att kosta.
Måla direkt på betongen gäller fortfarande då färgen är tätskiktet. Dock ska betonghud slipas bort och porer spacklas.
Måla direkt på betongen gäller fortfarande då färgen är tätskiktet. Dock ska betonghud slipas bort och porer spacklas.
Jag har räknat på att jag behöver 20 liter Tikkurila epoxifärg, det blir två hinkar.N nybyggarn3 skrev:Jag håller på med en ny betongpool som ska målas med epoxi från rust oleum. Kan du ha missat en nolla i prisuppskattningen? 7000 räcker nog inte till primer med det system jag ska använda. Min pool är bara 3*3*1.5 meter men den jag gruvar mig för att räkna ut vad primer och färg kommer att kosta.
En hink kostar 3 536kr.
3536*2 = 7 072kr.
Vi har tänkt att det kostar onödigt mycket att avveckla poolen, mer värt att behålla den förmodligen. Vi har maskineri till poolen värt ca 30k bara det.O skrev:
Men just nu är jag i dödläge, vet inte riktigt vad jag ska hitta på.
Ingen av oss är särskilt sugna på att investera mycket pengar i poolen, vi badar kanske 3 gånger på ett år och än så länge är vi bara 2 personer i hushållet. Vi köpte våra fastigheter och tillhörande tomt mycket för huset, inte för att vi ville ha pool egentligen, den kom lite på köpet.N nevinator skrev:Finns investeringen betongpool vore det antagligen ekonomiskt mest sunt att åtgärda. Kanske upp mot 100k att köpa in tjänsten (grannen gjorde nyligen en liknande renovering), eller knappt 1/3 om du gör det själv, om man får gissa.
Hur kan det kosta så mycket? Eller rättare sagt, _vad_ är det som kostar så mycket? Om jag gör det själv, är jag ändå imponerad över 30k, vad baseras det på?
Tack.
Det låter som ganska dyra bad.I Isabl skrev:
Börja med att fundera på vad den totala renoverinskostnaden blir. Håller den 3år delar man med 3. Sedan lägger man till den driftkostnaden per år. Vad blir det per år?
Fundera sedan på hur många badsemestrar ni får per år för samma belopp. Bara för att sätta poolkostnaden i perspektiv till något. Gillar ni inte badsemester jämför med något annat.
Som jag förstår det hade ni inte byggt pool om det inte funnits någon. Så varför funderar ni på att renovera istället för att lägga igen?
O skrev:
Bygga veranda över den , renovera när pengar finns?I Isabl skrev:Ingen av oss är särskilt sugna på att investera mycket pengar i poolen, vi badar kanske 3 gånger på ett år och än så länge är vi bara 2 personer i hushållet. Vi köpte våra fastigheter och tillhörande tomt mycket för huset, inte för att vi ville ha pool egentligen, den kom lite på köpet.
Hur kan det kosta så mycket? Eller rättare sagt, _vad_ är det som kostar så mycket? Om jag gör det själv, är jag ändå imponerad över 30k, vad baseras det på?
Tack.
Tre år låter som orimligt kort tid att sikta på om ni ska fixa poolen. Jag har svårt att se något annat förfarande än att dismantslipa hela poolen till ren betong, viket är ett drygt jobb. Skulle möjligen vara om någon kan blästra bort färgen. Sen lär det ska spacklas/lagas en del, på med primer och sist epoxifärg i två varv. Nu har jag ingen koll på färgen du kikar på på men om du skulle använda samma färg som jag har tänkt använda så skulle det gå åt ca 8x4 liter, som kostar drygt 3000 kr styck, plus dyr primer. Så tillkommer hyra för maskiner, spackel mm.
Det är ett stort jobb och rätt kostsamt även om man gör det själv, men kan säkert bli riktigt bra och hålla många år om man gör det ordentligt. Knepigare är hur man ska tänka om man inte tycker att det är tillräckligt intressant med pool för att motivera insatsen. Att anlägga en sådan pool från början i dag kostar många hundra tusen, så att fylla igen den är ju också lite skadligt. Det är ju heller inte kul att ha en förfallen betongpool i trädgården
Det är ett stort jobb och rätt kostsamt även om man gör det själv, men kan säkert bli riktigt bra och hålla många år om man gör det ordentligt. Knepigare är hur man ska tänka om man inte tycker att det är tillräckligt intressant med pool för att motivera insatsen. Att anlägga en sådan pool från början i dag kostar många hundra tusen, så att fylla igen den är ju också lite skadligt. Det är ju heller inte kul att ha en förfallen betongpool i trädgården
Finns väl bara två alternativ; avveckla eller utveckla. Att fylla igen tycker jag är synd på en så pass fin pool men du kan ju bygga ett träddäck över och ta tag i renoveringen någon gång i framtiden. Personligen hade jag knackat bort kaklet och sedan blästrat/slipat poolen. Hade också tagit bort stegen och murat upp en enkel trappa. Efter det hade jag satt microcement. Du kan sätta det direkt på betongen och det blir tätt. Har själv byggt en betongpool med grå microcement och det har funkat jättebra i 4-5 år nu. Grå färg hade matchat din poolkant och det gör färgen på vattnet grönskimrande. Det var inte jättesvårt att lägga när man väl fick rätt på det. Jag köpte min microcement här: https://microcementonline.se/pages/pool
Lite mer inspiration:
https://cemher.com/en/microcement-pools/
https://www.topciment.com/en/new/microcement-pools-the-best-possible-option
Lycka till!
Lite mer inspiration:
https://cemher.com/en/microcement-pools/
https://www.topciment.com/en/new/microcement-pools-the-best-possible-option
Lycka till!
Ja, det är alldeles för mycket jobb tror jag för att någon av oss själva skulle vilja göra det. Och dyrt om man inte gör det ordentligt heller. Känner till att det finns de där dyra varianterna va färg, den jag tittat på (Tikkurila temacoat) är en epoxifärg jag förstått som att man använder oftare i industrin, men stämde av med färghandlare i två omgångar och dem sade att den färgen (den för 7k) funkar.N nybyggarn3 skrev:Tre år låter som orimligt kort tid att sikta på om ni ska fixa poolen. Jag har svårt att se något annat förfarande än att dismantslipa hela poolen till ren betong, viket är ett drygt jobb. Skulle möjligen vara om någon kan blästra bort färgen. Sen lär det ska spacklas/lagas en del, på med primer och sist epoxifärg i två varv. Nu har jag ingen koll på färgen du kikar på på men om du skulle använda samma färg som jag har tänkt använda så skulle det gå åt ca 8x4 liter, som kostar drygt 3000 kr styck, plus dyr primer. Så tillkommer hyra för maskiner, spackel mm.
Precis, jag tror vi kört fast i just det, att vi har svårt att motivera både tid och kostnad när ingen av oss använder poolen så mycket som den förtjänar. Vi har inte kopplat in någon uppvärmning heller och tycker inte direkt det är värt att ha igång någon cirkulation året om på den heller. Men tidigare ägare hade poolen som sitt hobbyprojekt och har ju både installerat luftvärmepump (som vi inte fattar hur vi får igång), värmeväxlare, varmvattenbredare och hela köret där i maskinrummet.
Vad händer om man fyller upp poolen i nuvarande skick och inte skulle göra något arbete alls på den, vet du det tro?