Jag planerar att lägga golvvärme i källaren på mitt hus och blev fundersam på om den är isolerad eller inte (den del som har källare är byggd 1980). Glad i hågen tog jag en spade och gav mig av till ett kallförråd i källaren där plattan slutar. Efter lite grävande konstaterade jag att plattan är åtminstone 30-40 cm tjock, i alla fall där i kanten som jag tittade. Jag kom inte ner under den med kvällens lilla grävinsats.
En märklig sak som jag hittade var något som ser ut som ett flexiblet metallrör, diameter c:a 20 cm, som ser ut att gå in i plattan ett par decimeter från dess överkant. Röret är fyllt med betong, i alla fall i den ände som kröker av uppåt, men det är nog inte betong hela vägen. Se bifogad bild. (Ölburken var det enda jag hade till hands som alla kan referera storlekar till.
)
Vad kan detta vara och kan det ge mig ledtrådar om isoleringens vara eller icke vara? En tanke är att det kanske är en brunn som man senare kommit på att man inte vill ha och hällt i lite betong för att hålla smådjur och kyla borta, vad tror ni? Det finns nämligen en brunn i motsatt ände av byggnaden, men då utanför (utanför källardörren), därav min misstanke. Det går ett dräneringsrör förbi det här mystiska objektet.
Så:
1. Vad är detta fyllda rör?
2. Går det att säga något om isolering?
En märklig sak som jag hittade var något som ser ut som ett flexiblet metallrör, diameter c:a 20 cm, som ser ut att gå in i plattan ett par decimeter från dess överkant. Röret är fyllt med betong, i alla fall i den ände som kröker av uppåt, men det är nog inte betong hela vägen. Se bifogad bild. (Ölburken var det enda jag hade till hands som alla kan referera storlekar till.
Vad kan detta vara och kan det ge mig ledtrådar om isoleringens vara eller icke vara? En tanke är att det kanske är en brunn som man senare kommit på att man inte vill ha och hällt i lite betong för att hålla smådjur och kyla borta, vad tror ni? Det finns nämligen en brunn i motsatt ände av byggnaden, men då utanför (utanför källardörren), därav min misstanke. Det går ett dräneringsrör förbi det här mystiska objektet.
Så:
1. Vad är detta fyllda rör?
2. Går det att säga något om isolering?
Lägger in en bild till, lite närmre tagen.
Det rostiga röret ser ungefär ut som en sån där tunn aluminium-flexslang man kan köpa på Biltema, fast den här är som sagt c:a 20 cm i diameter.
Det verkar vara nån plast runt också, man kan se lite av den gråa plastfilmen där röret går in i betongen. Jag hittade även några tussar vanlig gul isolering när jag höll på att rota med det här röret, men det kan kanske ha kommit det på annat sätt (taket är nog isolerat med gullfiber tror jag).
Det rostiga röret ser ungefär ut som en sån där tunn aluminium-flexslang man kan köpa på Biltema, fast den här är som sagt c:a 20 cm i diameter.
Det verkar vara nån plast runt också, man kan se lite av den gråa plastfilmen där röret går in i betongen. Jag hittade även några tussar vanlig gul isolering när jag höll på att rota med det här röret, men det kan kanske ha kommit det på annat sätt (taket är nog isolerat med gullfiber tror jag).
Nej, även om det kan se ut så. Utrymmet på bilden är under en tillbyggnad och pannrummet är i den ursprungliga byggnaden, och det finns ingen koppling emellan dem.
Jag får nog gå ut och kolla vart brunnen utomhus tar vägen, jag hoppas att det inte är en gammal stenkista under utrymmet på bilden. Det verkar osannolikt eftersom man troligtvis tagit bort berg för att göra tillbyggnaden.
Jag får nog gå ut och kolla vart brunnen utomhus tar vägen, jag hoppas att det inte är en gammal stenkista under utrymmet på bilden. Det verkar osannolikt eftersom man troligtvis tagit bort berg för att göra tillbyggnaden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

