4 733 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Betongplatta tillvägagångsätt ?
Sida 1 av 2
Vi ska bygga ett hus på en betogplatta på mark med ingjuten golvärme. Nu är det så att jag hade tänkt göra det mesta själv och eftersom jag aldrig har gjort det förut så undrar jag om någon vet var man kan söka information om tillvägagångsätt?
. För det verkar inte vara allt för komplicerat bara man vet olika mått och dimensioner på saker och ting
Grunden är en av de viktigaste sakerna i husets konstruktion och man får bara en chans att göra det rätt (annars blir det vääääldigt dyrt). Låt en fackman göra jobbet är mitt råd.
Jag kan tänka mig att de företag som säljer cellplasten som man använder för att isolera kan ge information och företagen som säljer golvvärmerören kan säkert också hjälpa till. Sök på lantbruksnet efter företag som säljer isoleringen om du inte redan vet någon. En annan sak du kan göra är att åka och titta på något bygge där de håller på med grundarbetena. Svensk Byggtjänst har en bok som heter något i stil med "Bygga grund" och den kan du nog hitta på byggahus.se.
Se till att din kvalitetsansvarige kontrollerar före och efter gjutningen.
Jag kan tänka mig att de företag som säljer cellplasten som man använder för att isolera kan ge information och företagen som säljer golvvärmerören kan säkert också hjälpa till. Sök på lantbruksnet efter företag som säljer isoleringen om du inte redan vet någon. En annan sak du kan göra är att åka och titta på något bygge där de håller på med grundarbetena. Svensk Byggtjänst har en bok som heter något i stil med "Bygga grund" och den kan du nog hitta på byggahus.se.
Se till att din kvalitetsansvarige kontrollerar före och efter gjutningen.
Jag fick en broschyr, som kanske kan ge lite råd om att lägga grund själv. Det är en grund som "med hjälp av projekteringsritningen är mycket lätt och tidsbesparande att montera"...
www.dorocell.se
www.dorocell.se
Håller med Debbie och General Failure, blir grunden fel går inte så lätt att reparera.
Jag skulle spara på något annat.
Vår grund går på 1600 ex moms, ändå är en speciell förstärkt grund till betongväggar. Det ingår ingjuten golvvärme. Vi tyckte att det var ganska billigt för att vara Stockholm.
Jag skulle spara på något annat.
Vår grund går på 1600 ex moms, ändå är en speciell förstärkt grund till betongväggar. Det ingår ingjuten golvvärme. Vi tyckte att det var ganska billigt för att vara Stockholm.
Jag vet inte om jag är helt korkad men har i min kalkyl för 115 kvm platta med ingjuten vattenbaserad golvvärme en kalkyl på under 100 000 SEK. Det förutsätter förståss att vi gör det mesta själv. Men va tusan, platta ihop lite grus, bära ut kantelement, väga in dem med laservattenpass, lägga på frigolit, armera, dra alla rör är ju som sagt inte någon rocket science. Däremot när själva betongen kommer så kommer också den välkända betongfrossan så då gäller det att man har folk med som är proffs.
Nu har vi lite flyt för vårt underlag är redan sprängsten på en plattå och hyfsat i väg redan nu.
Kör igång i april om bygglovet dyker upp, återkommer med info.
Ingo, "Hur svårt kan det va" ;D
Nu har vi lite flyt för vårt underlag är redan sprängsten på en plattå och hyfsat i väg redan nu.
Kör igång i april om bygglovet dyker upp, återkommer med info.
Ingo, "Hur svårt kan det va" ;D
Jag har dock en kompis som sprängt 200 kvm, oklart dock vilket djup, och det kostade med bortforsling 80 tusen i Stockholmsområdet, om jag inte minns fel.