Hej!

Bor i ett hus, med tillhörande förråd. Förrådet är precis intill huset och bägge fastigheter står på gjuten betongplatta, byggt -93. Jag går i tankar att isolera förrådet, dra in värme, samt öppna upp emellan förråd och hus. Jag vill med andra ord göra förrådet en del av huset. Jag har även i så fall tänkt att förstora förrådet med cirka 6 m^2, också på gjuten betongplatta, men när jag började inspektera förrådet blev jag något fundersam.

Fråga nummer 1: För det första är huvudbyggnadens betongplatta cirka 100mm tjockare, än förrådets. Sedan verkar det inte stå på en gemensam platta, utan det är ett 10mm gap mellan plattorna, huvudbyggnad och kallförråd, se bild 1 och 2. Är det ett problem? Det utrymmet har ju i så fall antagligen ingen underliggande isolering? Kan man gjuta igen avståndet, eller är det tänkt som rörelsefog? Ska man fylla igen med isolering, typ cellplast och gjuta igen, eller bör det mjukfogas? Allting kommer som sagt att vara isolerat och uppvärmt, men jag blir bekymrad för kallras eller dylikt ifall man låter glappet på 10mm mellan betongplattorna vara.

Fråga nummer 2: Är betongplattan till kallförrådet ens isolerad, i och med att den är så pass mycket tunnare? Jag flyttade på några stenar kring yttre fasaden av förrådet och såg ett tydligt skikt mellan betong och vad jag misstänker är isolering, se bild 3. Är det isolering?

Fråga nummer 3: Ifall det inte är isolerat, kan man lägga på cellplast, som man gjuter in och t.ex lägga golvvärme, eller behöver plattan bilas upp, för att lägga ner det undertill? I så fall känns hela projektet något mer avancerat än förväntat. Om det däremot är isolerat, kan det vara vettigt att lägga på ett lager cellplast, med tanke på att man ändå har en 100mm skillnad i golvhöjd?

• IMG_4218.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4221.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_4227.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.