Hej ska knäcka bort en betongplatta i källaren för att isolera och gjuta nytt till ett badrum som ska anläggas på 20 kvm.

Byggt 69. Asbest i plattan är det förekommande?

Har tagit mängder asbestprov på fix och fog och lättbetong med mera under renovering men aldrig fått indikation på asbest.

Armering på 60-talet var det ovanligt?
 
Ytterst sällsynt om det skulle vara asbest i betongen, har aldrig sett eller hört om det. Angående plattan, med årgång 69 , så är det mest troligt att den är gjuten direkt på marken under. Det var inte vanligt med armering i plattan på den tiden, då det oftast inte gjöts för bärande funktion, men inget är hugget i sten om det. Kan finnas armering som en matta.
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ytterst sällsynt om det skulle vara asbest i betongen, har aldrig sett eller hört om det. Angående plattan, med årgång 69 , så är det mest troligt att den är gjuten direkt på marken under. Det var inte vanligt med armering i plattan på den tiden, då det oftast inte gjöts för bärande funktion, men inget är hugget i sten om det. Kan finnas armering som en matta.
Tack 🙏!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.