hej,

Jag har sökt runt på byggahus och nätet men fattar nog inte riktigt vad betonghud är och om jag har tagit bort tillräckligt.

Jag har ju läst mig till att det är det översta skiktet på betongen och att det är svagare. Därför ska det bort innan man sätter fast något på betongen. Men hur djupt/tjockt är det? Hur vet man om saltsyra räcker?

Jag har gjutit en platta som jag ska sätter skiffer på. På vissa delar kan jag köra med min högtryckstvätt och få fram en ganska fin och skrovlig yta, på vissa ställen sitter utan bättre. Är något av detta betonghud eller måste jag köra på mer ?

Bild på ytan som blev bra efter och under högtryckstvätt. Finns betonghud kvar här?

Bild på utan där det inte släpptes och blir flammigt. Finns betonghud kvar här?

Jag tänkte köra en behandling med saltsyra då jag inte orkar hyra en slip och min vinkelslip med stenslipskiva låter och dammar väldigt, tänkte nedkoms grannarna det.

Men om jag kör med vinkelslipen, hur mycket ska bort? 1mm ? 4mm? 10mm?

Tack på förhand!

• En hand som pekar på en betongyta efter behandling med högtryckstvätt. Ytan har en ojämn färg och struktur, vilket kan indikera kvarvarande betonghud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand placerad på en betongyta som undersöks för att avgöra om betonghud har avlägsnats korrekt, vissa delar är skrovliga medan andra är släta och flammiga.
    Skapa konto
  • Betongplatta utomhus med områden behandlade med högtryckstvätt, trädgårdsmiljö i bakgrunden med stenar och gröna buskar, samt verktyg och utrustning synliga.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.