25 978 läst ·
99 svar
26k läst
99 svar
betonggolv i bod på plintar?
Tja
Jag hade nog beställt 3m3
som jag förstår storleken 6x3,5m så det lär inte bli mycket över i vart fall,6x3,5x0,12=2,52m3
Mvh Ironpower
edit. såg att redan beställt hoppas det går bra men det gör det nog
Jag hade nog beställt 3m3
som jag förstår storleken 6x3,5m så det lär inte bli mycket över i vart fall,6x3,5x0,12=2,52m3
Mvh Ironpower
edit. såg att redan beställt hoppas det går bra men det gör det nog
Jag kommer nog att kör. Vibrator och sloda tills det blir slätt. Det är svårt för mig att veta / lära mig allt det här som rör bygg och gjutning. Jag har ju aldrig hållt på. Vad jag kan youtuba mig till så kommer det gå till ungefär så här?:
Betong bil kommer och tömmer ur betong i Boden medans jag går omkring och jämnar ut och fördelar med spade. Sedan går jag över allt med vibrator. Sedan går jag och slodar tills jag blir nöjd. Sedan när det härdat lite kryper jag till golvbrunn och tar bort plastpåse och jämnar till ytan runt brunnen. Sedan vattnas det rikligt i några dagar samt en presenning läggs över för att hålla fukt kvar.
Hur låter det kan resultatet bli ok om jag gör så?
Mvh
Betong bil kommer och tömmer ur betong i Boden medans jag går omkring och jämnar ut och fördelar med spade. Sedan går jag över allt med vibrator. Sedan går jag och slodar tills jag blir nöjd. Sedan när det härdat lite kryper jag till golvbrunn och tar bort plastpåse och jämnar till ytan runt brunnen. Sedan vattnas det rikligt i några dagar samt en presenning läggs över för att hålla fukt kvar.
Hur låter det kan resultatet bli ok om jag gör så?
Mvh
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ska du inte riva och slipa ytan, blir så mycket enklare att hålla rent.
En rågjutning ser inte kul ut.
Protte
En rågjutning ser inte kul ut.
Protte
ironpower skrev:
Hej jag har beräknat betongen på 12cm men i verkligheten så blir tjockleken på de flesta ställen jag mätt på 9-11cm samt att längd och bredd är momsad med 1,5-2,5 cm vid uträkningen så jag hoppas verkligen att det inte blir för lite
Det blir nog jättebra med 2.5m3.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Riva kallas även att träskura, en bräda med ett handtag och så gnuggar man betongytan så "gjuthuden" försvinner.fredguy skrev:
Slipa gör man med ett glättningsstål, en lätt konvex stålskiva med ett handtag. Med lätt och varlig hand slätar man till ytan, ofta i halvcirkelformade rörelser.
Det finns även en maskin till detta, kallas ibland för helikopter.
Tidpunkten att göra detta är det svåra att bestämma.
Med dina kunskaper borde du anlita en som kan visa hur man gör.
Betong är ett fantastiskt material men ack så lynnigt.
Ibland hinner man inte riva och slipa, ibland sitter man och väntar 12 timmar
Protte
Ja man måste ju ha känsla för att få bra resultat och det är ju svårt när området är okänt! Jag provar mig fram det är ju trots allt en liten platta och jag har inte satsat allt på det här så det ska bli intressant att se hur detblir i slutändan! Om jag gör nån mer platta kommer jag då inte göra allt förhand med en spade som tappat handtaget iallafall! Men det har varit roligt trots allt jag ska lägga upp bilder på all jord och sten som jag handjuckat och före / efter bilder lite senare.
Det ska bli intressant att se hur det blir på måndag!
MVh
Det ska bli intressant att se hur det blir på måndag!
MVh
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Hoppas du inte tänker ta hand om 3 m3 ensam, behövs en erfaren och 2 slavar för att det ska bli bra.
Chaufförerna brukar vara duktiga att lägga rätt mängd men blir det fel så är det tungjobbat.
Protte
Chaufförerna brukar vara duktiga att lägga rätt mängd men blir det fel så är det tungjobbat.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sök på YouTube, Magnus kör med glättare.
Då har han redan rivit ytan med en slät plåt på glättaren, sedan tagit bort plåten och glättar/slipar betongen med något som liknar en propeller (därav öknamnet helikopter)
Jag tycker du borde avbeställa betongen och leta reda på någon som har gjutit tidigare.
Det är liksom att lagd betong ligger, svårt att göra om, göra rätt.
Protte
Då har han redan rivit ytan med en slät plåt på glättaren, sedan tagit bort plåten och glättar/slipar betongen med något som liknar en propeller (därav öknamnet helikopter)
Jag tycker du borde avbeställa betongen och leta reda på någon som har gjutit tidigare.
Det är liksom att lagd betong ligger, svårt att göra om, göra rätt.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Spegelblankt blir det ju inte men bättre än packad grusgång hoppas jag att TS får med lite hjälp.
Framför allt betong kan man inte prova sig fram för att få ett bra resultat. Skruvar man en altan kan man alltid skruva bort en bräda och knalla över till grannen och fråga. Brädorna blir inte hårda under tiden.
Betong kommer flytande på morgonen och på eftermiddagen kan man gå på den. Blir det fel så kommer det alltid att vara fel.
Jag har ett skoavtryck som jag missade att glätta till.
Protte
Framför allt betong kan man inte prova sig fram för att få ett bra resultat. Skruvar man en altan kan man alltid skruva bort en bräda och knalla över till grannen och fråga. Brädorna blir inte hårda under tiden.
Betong kommer flytande på morgonen och på eftermiddagen kan man gå på den. Blir det fel så kommer det alltid att vara fel.
Jag har ett skoavtryck som jag missade att glätta till.
Protte
Så jäkla noga är det väl ändå inte, TS ska väl inte bo i uthuset?
När vi gjöt plattan till huset så hade vi en grusraka, sen hyrde vi en roterande laser och satte mottagaren på grusrakan.
Då kunde man enkelt se till att man fick rätt nivå på betongen rakt över och att man då inte fick en jättehög i ena hörnet och sen inget i andra, man kunde även lätt flytta på betong om det var fel höjd på något ställe.
Sen gick vi över ytan med en slodan.
2 timmar tog det ungefär på 2 gubbar att göra 170 kvadrat platta.
Glättra och sånt har jag bara sett en enda göra i hela kvarteret.
Dock är det ju bra att vara 2 personer iaf, en som sköter utspridningen av betongen och en som kör med slodan.
När vi gjöt plattan till huset så hade vi en grusraka, sen hyrde vi en roterande laser och satte mottagaren på grusrakan.
Då kunde man enkelt se till att man fick rätt nivå på betongen rakt över och att man då inte fick en jättehög i ena hörnet och sen inget i andra, man kunde även lätt flytta på betong om det var fel höjd på något ställe.
Dock är det ju bra att vara 2 personer iaf, en som sköter utspridningen av betongen och en som kör med slodan.
Skillnaden är att du har ett golv ovanpå betongen, det har inte TS. Jag håller med prototypen någon form av slipning krävs.Pumba skrev:Så jäkla noga är det väl ändå inte, TS ska väl inte bo i uthuset?
Det räcker med att TS köper ett rivbräde och ett 600mm handstål och handslipar plattan genom att krypa runt på en cellplastskiva.