25 978 läst ·
99 svar
26k läst
99 svar
betonggolv i bod på plintar?
Hej igen idag har jag haft en snickare här som gett mig lite tips och råd. Fick tips om att ersätta syll med typ regel på insidan ovanför syll och på så vis slippa gräva mera för då kommer golvet hamna högre plus att man kan såga bort en del av den dåliga fasaden nertill som legat mot backen. Men vi får se hur det blir, jag har lite andra saker som måste tas itu med före, har ett vedlass som ska tas omhand och en panna med tankar som ska installeras innan nåt större kommer hända på Boden just nu. Men vad tycker ni om att ta bort syll och höja nivån på betonggolvet? Istället för att gräva ur mera alltså.?
nu håller jag på att kollar upp vad jag behöver innan gjutningen.
ett gruslass vilken typ av grus frågar jag leverantören så beställer jag det.
har kollat upp lite grejer till armeringen och kommit fram till detta:
armeringsnät 4,85x2,25m, 5/200mm 5st
najtråd 200g 1st
distansklossar 50st
armeringsstål 8mm, 6meter 22st till kantbalk
golvbrunn sidoutlopp 75mm 1st
rör inomhusavlopp 4,85x2,25m, 5/200mm 2st
böj inomhusavlopp 75/45 1st
syllpapp 200mmX15m 2st
är det nåt jag missat? jag ska även hyra en padda så jag kan stampa ut gruslasset och få det någotsånär jämnt på nåt bonnavis. jag kommer sätta syllpapp mellan syll och betongplattan. jag så att det fanns nåt liknande i plast som var uppvikt på ena sidan, men vet ej var jag köper det men det kan monteras efteråt med, bara å lyfta opp hyddan med domkraften, det löser sig.
och ang betongen, eftersom jag gör saker så gott jag kan utan dyra snickar/byggarverktyg så kommer det bli väldigt svårt för mig att få en helt plan yta 10cm under syll och därmed beräkna mängden betong, och när man får betala extra om man inte använder all betong så tänkte jag om jag beställer 1 kubik mer än jag behöver och blir det nåt över kan det tömmas ut på strategiskt ställe men vad skulle det vara, nån som har nån bra ide?
mvh
ett gruslass vilken typ av grus frågar jag leverantören så beställer jag det.
har kollat upp lite grejer till armeringen och kommit fram till detta:
armeringsnät 4,85x2,25m, 5/200mm 5st
najtråd 200g 1st
distansklossar 50st
armeringsstål 8mm, 6meter 22st till kantbalk
golvbrunn sidoutlopp 75mm 1st
rör inomhusavlopp 4,85x2,25m, 5/200mm 2st
böj inomhusavlopp 75/45 1st
syllpapp 200mmX15m 2st
är det nåt jag missat? jag ska även hyra en padda så jag kan stampa ut gruslasset och få det någotsånär jämnt på nåt bonnavis. jag kommer sätta syllpapp mellan syll och betongplattan. jag så att det fanns nåt liknande i plast som var uppvikt på ena sidan, men vet ej var jag köper det men det kan monteras efteråt med, bara å lyfta opp hyddan med domkraften, det löser sig.
och ang betongen, eftersom jag gör saker så gott jag kan utan dyra snickar/byggarverktyg så kommer det bli väldigt svårt för mig att få en helt plan yta 10cm under syll och därmed beräkna mängden betong, och när man får betala extra om man inte använder all betong så tänkte jag om jag beställer 1 kubik mer än jag behöver och blir det nåt över kan det tömmas ut på strategiskt ställe men vad skulle det vara, nån som har nån bra ide?
mvh
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nu var det ett tag sen sist, men jag har fått hem gruslasset med 8-16 och fått in det i boden och stampat till det så gott jag kunde med en mindre padda. det är lite ojämnt och plattan kommer bli mellan 10-13cm på lite olika ställen för jag har inte kunskap, tålamod eller tid att få till det bättre
Kan nån tala om för mig hur jag enklast bygger en form och hur jag går till väga härifrån? att boden står över där plattan ska gjutas gör det svårt för mig att bygga en form som är i våg?
min tanke var att kanske fästa brädor i syllen på utsidan runt om boden och sedan sticka ner dem i backen och stötta dem för att sedan "fylla upp" boden invändigt med betong? sedan är det ju et problem att jag inte kan skrapa betongen som folk eftersom boden kommer vara ivägen.
jag tar hemskt gärna emot åsikter och tips ang detta.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Ser fint ut. Du kan inte montera en hård styrofoamisolering runt kanten invändigt som form? Fästa stöd i panelen utv med mellanlägg och slå ned några kilar/stöd c c 60 cm? Betongen behöver bara vara 7-10 cm tjock. Lägg i ett nät NPS 5020 t ex (5 mm i rutor om 20 cm). Ev en rand 12 mm längst ut runtom.
Om du skall förvara något på golvet, kartong el trä föreslår jag att du lägger ut en folie för att gjuta på vilket stoppar markfukten.
Vad betr överbliven betong finns många förslag, slå ihop några rutor-göra plattor eller lämpliga rutor till grill el likv men enkel inlagd armering. Tjocklek 5 cm. Vanligt på byggen är att man tar några bitar armeringsjärn som böjs i cirklar och stoppas ned i lämpliga stora högar av överbliven betong. En traktor kan då lätt lyfta dessa för bortoforsling.
Om du skall förvara något på golvet, kartong el trä föreslår jag att du lägger ut en folie för att gjuta på vilket stoppar markfukten.
Vad betr överbliven betong finns många förslag, slå ihop några rutor-göra plattor eller lämpliga rutor till grill el likv men enkel inlagd armering. Tjocklek 5 cm. Vanligt på byggen är att man tar några bitar armeringsjärn som böjs i cirklar och stoppas ned i lämpliga stora högar av överbliven betong. En traktor kan då lätt lyfta dessa för bortoforsling.
Redigerat:
tack för svar, jag har redan köpt armeringen du skriver om, både nät och 10mm stänger.
vad gäller formen, är det sådana där kantbalkar man använder till isolerade plattor du menar?
EDIT: aha nu fattar jag du menar montera den inuti boden så plintarna står kvar utanför? ja det vore ju faktiskt enkllast och det är väl lite så jag känner nu. finns det några nackdelar med att göra betongplattan invändig? det måste ju vara enklaste, smidigaste lösningen egentligen, jag har bara varit inställd på att plintarna ska gjutas in hela tiden..
tjockleken på plattan kommer bli som gruset ligger nu och jag har lämnat tillbaks paddan och planerar inte att skotta in mer grus än absolut nödvändigt. jag har mer armeringsnät än jag behöver så jag tänkte lägga i dubbelt i mitten på plattan för att förstärka för en ev saxlyft eller liknande, kan man göra så?
mvh
vad gäller formen, är det sådana där kantbalkar man använder till isolerade plattor du menar?
EDIT: aha nu fattar jag du menar montera den inuti boden så plintarna står kvar utanför? ja det vore ju faktiskt enkllast och det är väl lite så jag känner nu. finns det några nackdelar med att göra betongplattan invändig? det måste ju vara enklaste, smidigaste lösningen egentligen, jag har bara varit inställd på att plintarna ska gjutas in hela tiden..
tjockleken på plattan kommer bli som gruset ligger nu och jag har lämnat tillbaks paddan och planerar inte att skotta in mer grus än absolut nödvändigt. jag har mer armeringsnät än jag behöver så jag tänkte lägga i dubbelt i mitten på plattan för att förstärka för en ev saxlyft eller liknande, kan man göra så?
mvh
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Att göra betongplattan ivnv kan inte vara några problem. Lägg en plast el minerit mot plintarna (vik upp plasten mot sockeln/väggen) så de inte gjuts fast i betongen. Cellplasten jag talar om brukar vara blå och den går att såga med vanlig fogsvans. Armeringen monterar du en i 2-3 cm från botten och en 2-3 från överkant. Good luck!
vill man inte att plintarna gjuts in? trodde allt skulle bli stabilare då. hur får man tätt mellan syll/platta/mark då? jag vill eventuellt värma upp boden framöver om det är kallt och jag ska göra något. jag har köpt distansklossar till armeringen och dom håller armeringen 5cm högt.
mvh
mvh
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Jag ser ingen vits med att gjuta fast plintarna. Plasten skall hindra fukt från att gå in i syllen, för dt är väl träbalkar som syns nedtill på bilden.
Nu har jag bestämt att det blir e. Invändig form det finns ingen anledning att gjuta in plintarna det är bara krångligare så den mödan spar jag till nästa projekt. Jag lägger upp bilder så fort det händer nåt nytt. Jag ska åka och köpa matriel till formen imorgon sedan ska det läggas avlopp och armering. Jag uppdaterar inom kort trevlig helg!
Ok då får jag väl stuva undan det som blir över till andra projekt då!
Nu har jag gjort en form av osb på insidan, jag har även tätat i skarvar med bygg silikon av nåt slag. Formen är skruvad direkt på syll och skruvarna sitter ovanför framtida betong yta. Själva osb sticker ner i gruset och det varierar mellan 10 - 13 cm i höjd. Räcker det om jag skottar grus från utsidan in under syllen som stöd?
Nu har jag gjort en form av osb på insidan, jag har även tätat i skarvar med bygg silikon av nåt slag. Formen är skruvad direkt på syll och skruvarna sitter ovanför framtida betong yta. Själva osb sticker ner i gruset och det varierar mellan 10 - 13 cm i höjd. Räcker det om jag skottar grus från utsidan in under syllen som stöd?
Redigerat: