4 154 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Betong på träbjälklag
Medlem
· Västra Götalandslän
· 7 inlägg
Jag ska bygga badrummet i mitt pågående husbygge. Jag gör allt själv och gillar att försöka hitta smartare lösningar än gängse metoder för olika ändamål.
På träbjälklag ligger gles med golvvärme i värmefördelningsplåtar. För att minimera golvhöjden i badrummet vill jag gjuta betong direkt på glesen och golvvärmen (med ångspärrplast) och bygga 40 mm tjockt närmast golvbrunnen och tjockare med ökat avstånd. Armeringsmatta mitt i tjockleken förstås och klinkers ovanpå. Funkar det? Eller måste jag ha golvspånskiva, som jag vill slippa, mellan glesen och betong. Och vanlig betong av hög kvalite måste väl vara minst lika bra som flytspackel, som eventuellt kan användas sparsamt överst för finavjämning?
Jag tror inte denna fråga kommit upp tidigare. Jag är ny på forumet.
På träbjälklag ligger gles med golvvärme i värmefördelningsplåtar. För att minimera golvhöjden i badrummet vill jag gjuta betong direkt på glesen och golvvärmen (med ångspärrplast) och bygga 40 mm tjockt närmast golvbrunnen och tjockare med ökat avstånd. Armeringsmatta mitt i tjockleken förstås och klinkers ovanpå. Funkar det? Eller måste jag ha golvspånskiva, som jag vill slippa, mellan glesen och betong. Och vanlig betong av hög kvalite måste väl vara minst lika bra som flytspackel, som eventuellt kan användas sparsamt överst för finavjämning?
Jag tror inte denna fråga kommit upp tidigare. Jag är ny på forumet.
Kan du lägga upp en bild? finbetong skall du definitivt inte använda då du måste vänta 2-3 månader innan du kan lägga tätskikt på golvet. Alternativet om du vill gjuta upp ett fall är slipsats. Skall blandas till jordig konsistens och sedan stockas ut. den kan du lägga tätskikt på efter ett par dagar beroende på tjocklek. Gå in på BKR.se så kan du se vad som gäller för träbjälklag i våtrum. Blir en himla massa att skriva ner, men det är viktiga saker att tänka på just när det gäller böjstyvhet och förankring av brunn mm. Där får du också information om vilken typ av tätskikt du kan använda dig av. (träbjälklag och skivväggar skall kläs med tätskikt av folietyp)
Lycka till
Lycka till
Det går fint att göra. Vi brukar göra en tunn blindbotten och täcka med plast på rakt på bjälklaget. I med armering och golvvärme och gjut en 5cm kaka på hela rasket. Bäst att använda är Ardex a135 snabbslipsats, då detta är en snabbbetong som du kan plattbelägga efter bara 24 timmar. flytspackla sedan en tunn kaka med tunnflyt ex Ardex k14, så har du ett kanongolv
Du kan ju använda EPS Cement? Lägg det direkt i bjälklaget med plast under/runt.
http://www.epscement.com/?sid=40
http://www.epscement.com/?sid=40
Medlem
· Västra Götalandslän
· 7 inlägg
Jag har bestämt mig för att inte gjuta en betongplatta på träbjälklaget för att få ett hårt underlag för klinkerplattor, utan lägga våtrumsmatta på golvspånskiva med påspacklat fall. Jag har funderat ett tag och bearbetat min fåfänga och kommit till slutsatsen att träbjälklag och klinkergolv inte passar ihop, i alla fall inte utan kostsamma och kanske tveksamma lösningar. Det finns många fina våtrumsmattor i handeln.
Medlem
· Västra Götalandslän
· 7 inlägg
Hej, thomasx; menar du en tunnare golvspånskiva eller vanlig spånskiva när du skriver golvskiva 13mm?
Klicka här för att svara