Ska fylla igen i ett duschrum där vi dragit om rör, för rören har det tagits upp i bottenkakan av grovbetong, och har sen idag skiktat av finsatsen och kommit ner ca 7-8 cm under den ursprungliga golvytan/betongytan.
Vill fylla upp med EPS-betong för den delen som vart finsats, men antar att jag måste gjuta grovbetong för grovkakan (första 10-12 cm)?
Vad säger ni? Väntetid är inget problem för mig.
Visa bilaga 531368
Vill fylla upp med EPS-betong för den delen som vart finsats, men antar att jag måste gjuta grovbetong för grovkakan (första 10-12 cm)?
Vad säger ni? Väntetid är inget problem för mig.
Visa bilaga 531368
Varför ska du fylla med grovbetong först? Har du gott om tid för att torka ut innan golvläggning kan du gjuta alltihop med vanlig grovbetong. Annars hade jag fyllt med eps-betong och sedan flytspacklat på det.
Om betongplattan har något med konstruktionen att göra så är det enklast och säkrast att använda samma produkt som innan= tex. Grovbetong.KJD skrev:
Ska fylla igen i ett duschrum där vi dragit om rör, för rören har det tagits upp i bottenkakan av grovbetong, och har sen idag skiktat av finsatsen och kommit ner ca 7-8 cm under den ursprungliga golvytan/betongytan.
Vill fylla upp med EPS-betong för den delen som vart finsats, men antar att jag måste gjuta grovbetong för grovkakan (första 10-12 cm)?
Vad säger ni? Väntetid är inget problem för mig.
[media]
Du ska då se armering. Du kanske t.o.m har klippt av armering som behöver kompletteras?
Är det bara en kaka av betong kan du använda tex. Eps. Eller så kör du tex. Weber 318.
Finns självfallet fler alternativ.
Knacka runt på den gamla slipsatsen så det inte är bomt någonstans. Då ska den också ut innan gjutning.
Ingen armering alls i plattan, men s k "voter" under ytterväggarna (och här en ytterväggshörna), så antar jag behöver använda grovbetong/konstruktionsbetong? Jag betraktar eps som "förstärkt" frigolit i kontruktionsstyrka.
Har använt snabbetong tidigare, men blir orolig för att härdprocessen är svår att lyckas med. Borde räcka ändå använda grovbetong upp till den låga nivån, och sen tex eps. Hade gärna jämnat av och lagt xps, men förstår inte hur platon ska ventileras i våtutrymmen.
Har använt snabbetong tidigare, men blir orolig för att härdprocessen är svår att lyckas med. Borde räcka ändå använda grovbetong upp till den låga nivån, och sen tex eps. Hade gärna jämnat av och lagt xps, men förstår inte hur platon ska ventileras i våtutrymmen.
Fyll upp med tex. Rörgravsgrus. Gjut igen rännorna med tex. Weber 318. Gjut ca lika tjockt som kakan är idag. Glöm inte primer på kanterna.KJD skrev:
Ingen armering alls i plattan, men s k "voter" under ytterväggarna (och här en ytterväggshörna), så antar jag behöver använda grovbetong/konstruktionsbetong? Jag betraktar eps som "förstärkt" frigolit i kontruktionsstyrka.
Har använt snabbetong tidigare, men blir orolig för att härdprocessen är svår att lyckas med. Borde räcka ändå använda grovbetong upp till den låga nivån, och sen tex eps. Hade gärna jämnat av och lagt xps, men förstår inte hur platon ska ventileras i våtutrymmen.
Om kantbalken är helt avbilad kanske du behöver borra in lite armering. Men 318 duger bra även till kantbalkarna.
Efter 1-2 dygn kan du köra eps om du känner för det. Annars forsätter du med 318. Vet inte hur högt du ska gjuta men du kan ju lägga lite frigolit i botten om höjden tillåter. Du har en öppettid på 30-40 min så det där lilla ska inte vara något problem. Du behöver ju ingen perfekt gjutning för du ska väl ändå flyta fall uppe sen.
Så det är så att man kan gjuta eps ovanpå grovbetongen så tidigt? men vad händer när man flyter sen?Krille-72 skrev:
Fyll upp med tex. Rörgravsgrus. Gjut igen rännorna med tex. Weber 318. Gjut ca lika tjockt som kakan är idag. Glöm inte primer på kanterna.
Om kantbalken är helt avbilad kanske du behöver borra in lite armering. Men 318 duger bra även till kantbalkarna.
Efter 1-2 dygn kan du köra eps om du känner för det. Annars forsätter du med 318. Vet inte hur högt du ska gjuta men du kan ju lägga lite frigolit i botten om höjden tillåter. Du har en öppettid på 30-40 min så det där lilla ska inte vara något problem. Du behöver ju ingen perfekt gjutning för du ska väl ändå flyta fall uppe sen.
Jag hade ju egentligen viljat lägga platon och ventilera allt, så jag kunnat använda xps.
Nä. Inte ovanför grovbetongen om du inte lägger en plast i botten. Jag pratar om tex. Weber 318 som är en grov snabbslipsats.KJD skrev:
oj, vad är det du ser som avviker? det är en firma som installerat detta, enligt deras uppgift följer dom säker vatten. Det jag känner till är att vattenkranarna inte får sitta i ytterväggen, utan måste flyttas till installationsskikt. Det är också 90C-rörkrökar på några ställen, som vi anmärkt på.S simmeboy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Det är inte kranen som inte skall sitta på yttervägg, det är rören till kranen. Men det är OK med yttervägg så länge det finns mer isolering mot utsidan, än mot insidan. Rören kommer då att hålla sig varma.
Men av bilden så förstår jag inte avloppsdragningen. Ser konstigt ut.
Men av bilden så förstår jag inte avloppsdragningen. Ser konstigt ut.
H hempularen skrev:
”Men det är OK med yttervägg så länge det finns mer isolering mot utsidan, än mot insidan. Rören kommer då att hålla sig varma”.H hempularen skrev:
Det var var ett lite konstigt råd när det pratas om Säker Vatten.
Rören ska sitta på varma sidan mot en yttervägg. Vill man ha rören enligt Säker Vatten och dolda så får man byggs en blindvägg.
Tar du lite bättre och fler bilder samt förklarar vad som är yttervägg så kan nog tråden reda ut även ifall dragningarna följer Säker Vatten eller inte.KJD skrev:
ska se vad jag har mer i bildvägg.Krille-72 skrev:
men väggen har jag koll på, vi ska bygga "installationskikt" (eller blindvägg) för att säkra det, då väggen är ciporex-element som används som "isolering" enligt originalritningen. Finns det resonmang som är glasklara här så är det ju intressant.
Sen är det ju förvisso samma med avloppsröret i väggen upp - som inte heller antagligen får vara i "isoleringen", men det skulle stjäla så mycket utrymme så det är lite smärtsamt att behöva flytta, men visst, borde antaligen också vara i en trumma. Där lyssnar jag gärna på idéer. (I nuläget möter det gamla avloppet det nya ung mitt på väggen med gummimuff, vilket ska bytas när vi byter rören upp till entréplanet).
Det är också några rörkrökar som är 90 grader, men som ska bli 45+45.
Var det något mer som @simmeboy, eller andra, såg som brister i avloppsmonteringen är jag intresserad?
Kan du precisera mer exakt vad det är som ser konstigt ut vore det intressant höra.
Redigerat:
bifogar mina kommentarer till det som är känns för mig i nuläget.KJD skrev:
ska se vad jag har mer i bildvägg.
men väggen har jag koll på, vi ska bygga "installationskikt" (eller blindvägg) för att säkra det, då väggen är ciporex-element som används som "isolering" enligt originalritningen. Finns det resonmang som är glasklara här så är det ju intressant.
Sen är det ju förvisso samma med avloppsröret i väggen upp - som inte heller antagligen får vara i "isoleringen", men det skulle stjäla så mycket utrymme så det är lite smärtsamt att behöva flytta, men visst, borde antaligen också vara i en trumma. Där lyssnar jag gärna på idéer. (I nuläget möter det gamla avloppet det nya ung mitt på väggen med gummimuff, vilket ska bytas när vi byter rören upp till entréplanet).
Det är också några rörkrökar som är 90 grader, men som ska bli 45+45.
Var det något mer som @simmeboy, eller andra, såg som brister i avloppsmonteringen är jag intresserad?
Kan du precisera mer exakt vad det är som ser konstigt ut vore det intressant höra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

