Byggahus.se

betalningsvillkor

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle bli glad om någon vill dela med sig om åsikter om betalningsvillkor.

Mest är jag intresserad av vad som anses vara skäliga villkor för kataloghus på platta vid totalentreprenad (av typen LB-hus, Götenehus, Vårgårdahus osv)

Vad är normal byggtid för dessa hustillverkare? Alltså tid från godkännt bygglov till inflyttning? Och hur fördelas procentuellt vanligtvis betalningar över denna tid? (Från kontraktskrivning till inflyttning)

På förhand tack.

2. M
    Medlem Nivå 1

Re: betalningsvillkor

Hej,

Så här är det för LB-hus för NF (nyckelfärdigt) och NNF (nästan nyckelfärdigt) i alla fall:

Betalningar under byggtiden:

Huvudritning till beställaren 20.000:-
    Vid utförd grund 15% (NF & NNF)
    Vid utförd stommontering 55% (NF) eller 60% (NNF)
    Vid inredningsleverans A - 15% (NF) eller 15%-20.000:- (NNF)
    Vid inredningsleverans B - 5%-20.000:- (NF)
    Vid beställarens tillträde 15%-30.000:- (NNF)
    Vid godkänd slutbesiktning 10% (NF) eller 30.000:- (NNF)

Inredningsleverans A = kök, innedörrar, inredning, listning, innetrappa & VVS
    Inredningsleverans B = vitvaror

När det gäller tider så räknas dessa från avropet (slutbeställning efter godkännt bygglov). För oss var byggtiden till slutbesiktning 36 veckor (exkl 4 veckor sommarsemester och en vecka julsemester). Jag har hört att de är uppe i 39 veckor nu.

3. N
    Medlem Nivå 3

Re: betalningsvillkor

För ett par veckor sedan hade LB-hus hade 42 veckors leveranstid efter godkänt bygglov. Detta var i Stockholm, vet inte om det kan skilja mellan olika delar av landet.