Hej!

Vi ska dränera runt vårt hus med källare och har efter flertalet offerter äntligen valt firma. Jag undrar om ni tycker betalningsplanen nedan är rimlig. Procenterna är alltså procenten av den totala offertsumman.

30% faktureras när materialet levererats
30% faktureras när halva arbetet är utfört
30% faktureras när arbetet är klart
10% faktureras efter besiktning

Stort tack för era åsikter!

P Pineforest skrev:
Hej!

Vi ska dränera runt vårt hus med källare och har efter flertalet offerter äntligen valt firma. Jag undrar om ni tycker betalningsplanen nedan är rimlig. Procenterna är alltså procenten av den totala offertsumman.

Dränera är en veckas jobb. Två i värsta fall.

Ska du stå hemma och swisha varannan dag då?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
J
P Pineforest skrev:
Hej!

Nja du har betalt 60% vid halvvägs inte bra..

Föreslå:

20% när materialet har levererats.
25% halvvägs i arbetet.
45% när allt är klart.
10% när besiktningen och alla anmärkningar är utförda..

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nja du har betalt 60% vid halvvägs inte bra..

Föreslå:

20% när materialet har levererats.
25% halvvägs i arbetet.
45% när allt är klart.
10% när besiktningen och alla anmärkningar är utförda..
Vad lever ni i för värld?

Entreprenören ansvarar för material och arbete. Det tar max två veckor. Leverans, utförande och besiktning är klart innan en 30 dagars är passerad.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
100% när det är klart.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
En seriös entreprenör med ordning på ekonomin och som utför jobbet i tid behöver egentligen inte hålla på med sån där betalplan.

De har ofta 30 dagar betalningsvillkor hos sina grossister mm. Medan du som kund vanligtvis har 10 dagar på sig att betala fakturan.

Om de planerar sitt jobb väl hinner de alltså gott och väl utföra hela arbetet och fakturera en enda slutfaktura och få denna betald av dig innan de ska betala sina leverantörer.

Att hålla inne en mindre summa (t.ex 10%) i väntan på att eventuella besiktningsanmärkningar åtgärdas är rätt vanligt, och i vissa fall som ett måste, om man ska ha något som helst påtryckningsmedel OM det strular eller drar ut på tiden

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Dränera är en veckas jobb. Två i värsta fall.

Ska du stå hemma och swisha varannan dag då?
De har estimerat tidsåtgången till 15 arbetsdagar, men utöver själva dräneringen ska också 6 träd runt huset tas ner samt en altan rivas. Men ja, det blir ju rätt tätt mellan fakturorna..

• Gilla
m4n63
  • Laddar…
J
De flesta företag har betalningsplan för att inte behöva ligga ute med för mycket pengar, speciellt större jobb som dräneringar..

Jag har för vana att betala när jobbet är färdigt och jag godkänt det, vill inte ha att göra med entreprenörer med så dålig ekonomi att de inte kan betala sina anställda utan att få betalt först.

Byggen som sträcker sej över lång tid ( månader) kan man givetvis delfakturera, tex grund, stomrest, vädertätt om man kommer överens om det.

Tar jobbet kortare tid än 14 dagar och inte innehåller några specialbeställningar, typ måttbeställda fönster eller så så behövs ingen betalplan.

Du kommer ju få en faktura var tredje dag typ med 10-30 dagars betaltid så det blir ju en massa merjobb både för dig och för firman.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Krilleman
P Pineforest skrev:
Med så kort "byggtid" på ca 15 dagar skulle jag aldrig acceptera annat än 100% efter godkänd besiktning.

Vill inte "din" hantverkare godkänna detta, så byt!

Oavsett firma som du väljer, så skriv alltid skriftligt avtal med alla parametrar, även förseningsvite!

https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/anlita-hantverkare/

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad lever ni i för värld?

Entreprenören ansvarar för material och arbete. Det tar max två veckor. Leverans, utförande och besiktning är klart innan en 30 dagars är passerad.
10 dagar max kredittid

L larsson r skrev:
10 dagar max kredittid
Varningsklockor ringa så högt så man kan inte skriva under kontrakt med fingrar instoppad i öronen.

P Pligg85 skrev:
Varningsklockor ringa så högt så man kan inte skriva under kontrakt med fingrar instoppad i öronen.
Helst hela betalningen när jobbet ör klart

Om jag sålde saker till en privatperson jag inte jobbat med tidigare skulle jag också vilja ha delbetalt innan arbetet är utfört. Kan man inte enas om att betala 100% efterskott så kan ju föreslagen plan vara rätt ok, den är inte så tokig.

En av de få gånger jag har haft hantverkare här kunde vi inte enas - min enkla regel var att jag inte betalar i förskott så det blev betalning varje dag tills de var klara. Låg risk för båda parter, obetydligt merjobb. Alla nöjda.

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.