Mikael_L skrev:
Jag tycker inte att det är helt uppenbart att ni avtalat om ett hus med 4 levererade väggar i fullhöjd.
Ert kontrakt är nog troligen mer utformat i betydelsen att ni har beställt och ska få levererat 1 styck hus, färdigbyggt och beboeligt.
Och är det nu så, så finns det nog inte speciellt mycket till något case.
Det är lite mer att likna vid ett fastprisjobb än ett jobb på löpande. Och då kan det bli mer eller mindre än vad man först tänkt/insett som ändå inte förändrar den kontrakterade slutsumman.
Fast det finns väl en ritning, som är en del av avtalet, där ritningen visar vad som ingår i fastpriset.
Plötsligt ingår inte en av detaljerna, ritningarna gäller inte. Ganska rimligt att man då också justerar priset. På precis samma vis som priset justerats om husleverantören plötsligt skulle ha tvingats leverera en hel vägg mer än vad som ursprungligen avtalats. Annars skulle ju husleverantören kunna skippa alla väggar och leverera ett tak och säga att - Jo men väggarna får du fixa som en del av grunden, du har ju bara beställt ett färdigt hus, inte specifika väggar. Lite krystat, visst, men det är just det...

Mikael_L skrev:
Så om du berättar lite om dina känslor och att du trott att det skulle avräknats lite för det som ej behövde levererades och samtidigt undviker att gå in aggressivt i detta med skyhög svansföring och "hård-konflikt-attityd" så kan det mycket väl vara så att de vill omvända dig ifrån en missnöjd kund till en mer nöjd kund i form av någon eftergift.
Ja, en god ton är alltid den bästa starten, nästan alltid, i alla fall ;)

thomasx skrev:
Annars skulle ju husleverantören kunna skippa alla väggar och leverera ett tak och säga att - Jo men väggarna får du fixa som en del av grunden, du har ju bara beställt ett färdigt hus,

Ja, en god ton är alltid den bästa starten, nästan alltid, i alla fall ;)
några skrev innan så ingår väggen ifråga "Grund åtagandet" baserat på det, så är det väl rimligt att ha väggen med på ritningarna eller?

Ts. Testa att prata med säljaren på ett vänligt sätt, du kanske kan få någon "kompensation " för missförståndet?

O
Mikael_L skrev:
Jag tycker inte att det är helt uppenbart att ni avtalat om ett hus med 4 levererade väggar i fullhöjd.
Ert kontrakt är nog troligen mer utformat i betydelsen att ni har beställt och ska få levererat 1 styck hus, färdigbyggt och beboeligt.......
Det är precis det jag antar... TS har fått ritningarna, där framgår det vad som gäller. Huset ritades om för att anpassas till bygglovet. Så de nya ritningarna är det som huset levereras efter. TS har i glädjen att bygga hus missat att granska alla papper ordentligt. Jag är övertygad om att inte husleverantören luras. (Vill de luras finns det bättre sätt)

thomasx skrev:
Å inte förstår jag, hur det kan vara så, att företag som Byggmax har ett påslag på 5-600% på sitt virke.
När jag via min tidigare arbetsgivare var avtalskund på JME (elfirman) eller om det var Solar hade vi 98% rabatt (!) på vissa produkter. De kanske förlorade pengar när vi köpte dessa, men troligen inte.

Sen gäller det att ha koll på sina procent när man räknar påslag.

Byggmax: 27:- / meter = 21.60 exkl moms
Beijer bygg: 35:- / meter = 28:- exkl moms

Säg att inköpspriset är 6:- / meter exkl moms.

Beijer gör ett påslag på 460%
Byggmax motsvarande 360%

Det skiljer alltså 100 procentenheter i påslag mellan företagen.

AndersPS skrev:
När jag via min tidigare arbetsgivare var avtalskund på JME (elfirman) eller om det var Solar hade vi 98% rabatt (!) på vissa produkter. De kanske förlorade pengar när vi köpte dessa, men troligen inte.

Sen gäller det att ha koll på sina procent när man räknar påslag.

Byggmax: 27:- / meter = 21.60 exkl moms
Beijer bygg: 35:- / meter = 28:- exkl moms

Säg att inköpspriset är 6:- / meter exkl moms.

Beijer gör ett påslag på 460%
Byggmax motsvarande 360%

Det skiljer alltså 100 procentenheter i påslag mellan företagen.
Du kan inte jämföra en elgrossist, som inte ens säljer till "vanliga människor", och deras "ordinariepriser" med det "vi vanliga människor är vana vid". Det är samma visa på t.ex Ahlsell m.fl. firmor som riktar sig enbart till andra näringsidkare. Deras ordinariepriser och rabattpolicies har ingenting att göra med de priser "vi vanliga människor är vana vid".

Vet inte riktigt vad du vill säga med att man måste ha koll på procenten, det är klart man måste.
Byggmax priser är det vi vanliga människor är vana vid, och alla gånger jag jämfört de priser jag fått från Beijer har de varit i paritet eller under Byggmax. Byggmax betalar knappast mer i inköpspris för sitt virke, än vad ett husföretag gör, snarare tvärtom, så om påståendet om 15-20% är sant, så måste Byggmax ha 5-600% procent påslag på sitt virke, det är knappast fallet.

thomasx skrev:
Du kan inte jämföra en elgrossist, som inte ens säljer till "vanliga människor", och deras "ordinariepriser" med det "vi vanliga människor är vana vid". Det är samma visa på t.ex Ahlsell m.fl. firmor som riktar sig enbart till andra näringsidkare. Deras ordinariepriser och rabattpolicies har ingenting att göra med de priser "vi vanliga människor är vana vid".
Delvis rätt, men ändå en fingervisning av att ett pris inte nödvändigtvis är samma pris för någon annan.

thomasx skrev:
Vet inte riktigt vad du vill säga med att man måste ha koll på procenten, det är klart man måste.
Byggmax priser är det vi vanliga människor är vana vid, och alla gånger jag jämfört de priser jag fått från Beijer har de varit i paritet eller under Byggmax. Byggmax betalar knappast mer i inköpspris för sitt virke, än vad ett husföretag gör, snarare tvärtom, så om påståendet om 15-20% är sant, så måste Byggmax ha 5-600% procent påslag på sitt virke, det är knappast fallet.
De priset som jag jämför mellan Beijer och Byggmax är de som ligger på deras respektive sajter, och i princip på samtliga motsvarande varor är Beijer dyrare. Det jag ville visa var att även en liten prisskillnad ger stor skillnad i %-påslag.

Utan att överhuvudtaget veta skulle jag gissa att Byggmax säkert har mellan 200-400% påslag. Det är i sig inte säkert att Beijer har större påslag eftersom det är fullt möjligt att deras virke har en högre kvalitet och därmed högre inköpspris, men jag är tveksam.

Ganska stor skillnad på 200% och 600% påslag, eller hur ;)
Men med tanke på konkurrensen i branschen och företagens marginaler, så tror jag att även 200% är i överkant.

thomasx skrev:
Men med tanke på konkurrensen i branschen och företagens marginaler, så tror jag att även 200% är i överkant.
Eftersom ingen av oss har någon fakta på inköpspriset är det bara spekulationer. Med tanke på att %-påslaget förändras snabbt med bara någon kronas skillnad i både inköps- och försäljingspris varierar nog påslaget ordentligt på olika produkter och kampanjer. Det är väl alltid någon kampanj på virke när man handlar...

Mitt sista tillägg så ingen missförstår är att vinsten inte är samma sak som påslaget.

Av informationen på allabolag kan man räkna fram att Byggmax har ett genomsnittligt påslag på 43%, vilket förefaller lågt. Men de är å andra sidan ett lågprisbolag som jobbar med att hålla nere sina egna kostnader, med deras marginal på dryga 6% och relativt (får vi anta) låga kostnader för driften, kanske det är rimligt. Frågan är också hur stor del av omsättningen som utgörs av tjänster, den delen påverkar säkert det genomsnittliga påslaget nedåt. Men jag antar att tjänster är en ganska liten del av byggmax omsättning.

thomasx skrev:
När jag köper helbunt av virke på bygghandeln, betalar jag mindre än hälften av mitt ordinarie pris. Då har jag från början drygt 20 % rabatt hos bygghandeln, då jag är hantverkare/storkund. Ändå tjänar bygghandeln pengar på att sälja helbunt till mig.
Köper jag helbunt direkt av sågverket, ligger priset på knappt en tredjedel av ungefärligt ordinarie pris. Om jag ofta hade handlat av sågverken, hade jag utan vidare kunnat förhandla ner priserna ytterligare.

Kanske kan då, i alla fall, föreställa dig hur stora påslagen är.

AG A skrev:
När jag köper helbunt av virke på bygghandeln, betalar jag mindre än hälften av mitt ordinarie pris. Då har jag från början drygt 20 % rabatt hos bygghandeln, då jag är hantverkare/storkund. Ändå tjänar bygghandeln pengar på att sälja helbunt till mig.
Köper jag helbunt direkt av sågverket, ligger priset på knappt en tredjedel av ungefärligt ordinarie pris. Om jag ofta hade handlat av sågverken, hade jag utan vidare kunnat förhandla ner priserna ytterligare.

Kanske kan då, i alla fall, föreställa dig hur stora påslagen är.
Påslag och rabatter i förhållande till vadå? Löjligt höga ordinariepriser som ingen betalar, eller i förhållande till Byggmax priser, som är de vi vanliga människor är vana vid? Se kommentaren om Byggmax påslag.

Redigerat:
1. Det intressanta är inte vad kostnaden för en färdig vägg är för husleverantören. Det intressanta är vad kunden, TS, får betala för en färdig vägg. Som sagt om TS beställde ett hus med tre väggar men det senare visade sig att denne behöver 4 väggar. Vad skulle TS då få betala för den fjärde väggen?

2. Om hustillverkaren fortfarande tar ansvar och säkerställer att den färdiga innerväggen, på den murade väggen, är likadan som den de skulle ha levererat anser jag att de har levt upp till sitt åtagande.

thomasx skrev:
Av informationen på allabolag kan man räkna fram att Byggmax har ett genomsnittligt påslag på 43%, vilket förefaller lågt. Men de är å andra sidan ett lågprisbolag som jobbar med att hålla nere sina egna kostnader, med deras marginal på dryga 6% och relativt (får vi anta) låga kostnader för driften, kanske det är rimligt. Frågan är också hur stor del av omsättningen som utgörs av tjänster, den delen påverkar säkert det genomsnittliga påslaget nedåt. Men jag antar att tjänster är en ganska liten del av byggmax omsättning.
Hur drar du slutsatsen att deras genomsnittliga påslag är 43%?

Bart skrev:
1. Det intressanta är inte vad kostnaden för en färdig vägg är för husleverantören. Det intressanta är vad kunden, TS, får betala för en färdig vägg. Som sagt om TS beställde ett hus med tre väggar men det senare visade sig att denne behöver 4 väggar. Vad skulle TS då få betala för den fjärde väggen?

2. Om hustillverkaren fortfarande tar ansvar och säkerställer att den färdiga innerväggen, på den murade väggen, är likadan som den de skulle ha levererat anser jag att de har levt upp till sitt åtagande.
Skilj på självkostnadspris och försäljningspris. Inget vinstdrivande företag säljer sina produkter till självkostnadspris. Att dra av eller lägga på en produktenhet på totalpriset, skiljer sig därför markant.

AG A skrev:
Skilj på självkostnadspris och försäljningspris. Inget vinstdrivande företag säljer sina produkter till självkostnadspris. Att dra av eller lägga på en produktenhet på totalpriset, skiljer sig därför markant.
Det är ju precis det jag gjorde i mitt inlägg. Eller tolkade du det på något annat sätt? Inget illa ment, uppriktigt nyfiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.