M maria01 skrev:
största skämtet är väll att betala 17 000 för en valp
15-20k för något renrasigt med stamtavla hos en seriös uppfödare är inget konstigt eller nytt, så har det varit i 10 år nu, minst.

• Gilla
  • Haha
deetee och 5 till
  • Laddar…
Dessutom är ju 2000 spänn hit eller dit oväsentligt när det handlar om en hund, det är ju ungefär vad det kostar att borsta av skorna på veterinärens dörrmatta...

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
liran och 13 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Till TS : kräv sänkning av valppriset eller hoppa av.
Tänker du likadant när du handlar på ICA/Coop? Om du köper en bit ost för 89kr/kg. Nästa dag har de extrapris på samma ost, för 69kr/kg. Går du då tillbaka med osten och kräver pengar tillbaka?

• Gilla
kantarelli1403 och 1 till
  • Laddar…
Förtydligande: missade att handpenning betalats. Slarvläst av mig.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dessutom är ju 2000 spänn hit eller dit oväsentligt när det handlar om en hund, det är ju ungefär vad det kostar att borsta av skorna på veterinärens dörrmatta...
Du har inte varit på djursjukhuset nyligen hör jag. På Södra Djursjukhuset (Evidensia) får man betala mer än så i förskott för att få komma in, sedan blir det bara värre och värre.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
liran och 9 till
  • Laddar…
Det måste vara en fin vovve som betingar priset 17 000. Renrasig och ingen gatukorsning😀

• Gilla
john68
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Det måste vara en fin vovve som betingar priset 17 000. Renrasig och ingen gatukorsning😀
Gav förra veckan bara 16 för en renrasig JR med båda föräldrarna i sKK men valpen fick jag regga i jordbruksverkets register pga SKK's nazifasoner 😆😉
Men vem bryr sig när man har en ny kompis i 15 år.

Betalade 26 000 kr för vår valp för tre år sedan. Idag skulle jag inte sälja henne för 260 000 kr.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inget konstigt att priset sjunker. De sista valparna är oftast de mindre attraktiva av ett eller annat skäl. Kan vara ”fel” kön, kan ha några mindre skönhetsfel etc. Du plockade antagligen det sista ”felfria” exemplaret….
De "bästa" valparna är oftast inte till salu. De går till andra uppfödare för avel.
Eller så kan det finnas andra krav på köparen, tex för en hane att man lämnar till parning några gånger, eller för en tik att uppfödaren tar en kull valpar.
Det är ju oftast inte några större fel på de sista valparna, men de kan tex handla om färgen. Vissa raser är mer populära i en viss färgteckning.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Gav förra veckan bara 16 för en renrasig JR med båda föräldrarna i sKK men valpen fick jag regga i jordbruksverkets register pga SKK's nazifasoner 😆😉
Men vem bryr sig när man har en ny kompis i 15 år.
Det där får du gärna vidareutveckla! Du har köpt en oregistrerad hund på grund av SKK!?
Alla hundar ska registreras hos JBV.

Äh, kostar 40 kr och görs på fem minuter via jordbruksverkets hemsida.
Är inget konstigt.

G G.L. skrev:
Jag skulle snarast säga att det är normalpris för en vanlig renrasig hund. Vissa planerade korsningar kan tillochmed kosta lika mycket.
En väldigt "fin" renrasig hund, med prisvinnande föräldrar kostar ofta betydligt mer.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Att priset varierar kan även bero på antal valpar i en kull och efterfrågan.
T.ex. en röntgen på unghunden för att kontrollera höftet/armbågar kostade 2700 kr inkl. röntgenavläsning.

Redigerat:
20-25 000 är nog normalpris runt här för renrasiga, stambokförda valpar från seriösa uppfödare.

Sen finns det en hel hög med "Blocketavlare" dvs människor som parar hundar enligt devisen "men han/hon är ju så fiiin så det är klart det blir bra valpar". 🙄

Och som grädde på moset så klart även en stor kennel som avlar pudelkorsningar så det står härliga till. Enligt deras egen hemsida har de 41(!!!) avelshundar just nu. Olika raser som korsas med pudel eftersom det är inne. Priser mellan 45-60 000 beroende på storlek för en valp med pudelpäls, 15-30 för valp med andra förälderns päls... Heeeelt sjukt. De mycket märkliga människor som köper dessa valpar verkar inte fatta att det blandrashundar med slumpade gener, inte alls "det bästa från varje hundras" som det står på hemsidan. Precis som det kan bli "fel gen" för pälsanlaget kan det givetvis bli "fel gen" även för något annat. Man kan inte välja vilken av föräldrarnas gener som skall ärvas när man korsar så. Galet...

• Gilla
  • Wow
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.