Alriksson skrev:
Överför avgiften till skattsedeln så kan inte någon smita undan genom dåliga ursäkter.
Ännu bättre, låt dem som tittar på det betala! Det är inte ens en skälig kostnad heller, 6 miljarder om året.(2200:- per hushåll, boxer 1900:-) Det är oerhört mycket mer än vad alla andra kanaler har tillgång till.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Chaly
Betalar också, men tycker att det nog vore listigare att ta in samma summa via skattsedeln....
 
Chaly skrev:
Betalar också, men tycker att det nog vore listigare att ta in samma summa via skattsedeln....
Egentligen ännu värre. Då tvingas alla betala, oavsett de har TV eller inte. Enda skillnaden blir att man slipper se vilken skit man finansierar.
Jag anser att TV-avgiften ska ingå i priset till "TV-leverentörren" (Canaldigital, Boxer, eller vad man har). Kanal1 och TV2 ska då funka som andra kanaler. Dvs att man kan be att få dessa spärrade och därmed slippa betala för dem. TV använd INTE enbart till att titta på Kanal1 och TV2 längre. TV/Video/Dator kan man ha till annat också.
 
  • Gilla
1alexander och 3 till
  • Laddar…
Betalar men tittar i princip bara på streamat Netflix, TV4play, SVTplay mm.
 
kanonkula skrev:
Ännu bättre, låt dem som tittar på det betala! Det är inte ens en skälig kostnad heller, 6 miljarder om året.(2200:- per hushåll, boxer 1900:-) Det är oerhört mycket mer än vad alla andra kanaler har tillgång till.
Låt dom som är sjuka betala vården
Låt dom som åker bil betala vägar
Låt dom som har barn betala skolor
Och varför ska jag betala för fängelse jag är inte kriminell 😀
Nej baka in tv avgiften i skatten så slipper vi allt gnäll
 
  • Gilla
Strip och 9 till
  • Laddar…
Jag betalar. Om jag någon gång ser på TV är det SVT. Det börjar bli några månader sedan och jag funderar på att göra mig av med TV:n och sluta betala avgiften. Förhoppningsvis läggs det på skatten snart. Det är ett ganska uråldrigt system som det nu är.
 
Polos skrev:
Låt dom som är sjuka betala vården
Låt dom som åker bil betala vägar
Låt dom som har barn betala skolor ...
Det där är ju inget som man väljer själv.
Man kan bli sjuk, man kan råka ut för en olycka osv.
Det finns något som heter vägskatt, som endast fordonsägare måste betala.
Och barnen måste gå i skolan, vi har ju skolplikt.

Men vi har ingen plikt (ännu) att titta på SVT.

PS
För länge sedan fanns det en radiolicensavgift.
Så i bilen hade farsan kvittot på betald avgift för bilradion.
Men det sågs väl som för krångligt att administrera, och bakades in i TV-avgiften.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Polos skrev:
Låt dom som är sjuka betala vården
Låt dom som åker bil betala vägar
Låt dom som har barn betala skolor
Och varför ska jag betala för fängelse jag är inte kriminell 😀
Nej baka in tv avgiften i skatten så slipper vi allt gnäll
Du kan väl inte jämföra TV med sjukvård och infrastruktur?
Fö betalar bilåkare redan mer än väl, åker du en mil i bil tar staten betlt för två.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag betalar men tycker inte att man får så mycket för pengarna. Tänk va mycket program som hade försvunnit om folk betalar för det de vill se istället :)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Ja det är ju en intressant tanke.
Det är drygt 10 år sedan burken åkte ut. Ibland när man sitter på något hotellrum så bläddrar man runt mellan kanalerna men man hittar ytterst sällan något att titta på, olika varianter av ett par olika grundkoncept bara. Mycket trams. Mycket lite är något jag skulle kunna tänka mig att betala för.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Nej........mim fru betalar 😊

Indirekt betalar man dom andra kanalerna oxå, när du köper nått går en del av pengarna till reklam, och det är ju den reklamen som betalar programen.

Till er som funderar på att sluta betala, säger jag lycka till, det krävs typ en dödsattest för att lyckas med det.
 
Jag sade bara upp min TV-licens, med motivet "trasig och körd till tippen", det var exakt det som hände.
 
harry73 skrev:
Jag betalat tv-avgift och är väldigt nöjd att jag slipper titta på reklam eller smygreklam när jag tittar på svt, eller samma gäller givitvis för barnen, när de tittar på bollibompa
Varenda sportsändning i SVTs kanaler (förutom ev Sportspegeln) visar reklam stup i kvarten. Flera andra program i SVTs utsändningar visar reklam.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
...

Till er som funderar på att sluta betala, säger jag lycka till, det krävs typ en dödsattest för att lyckas med det.
Snack!
Det räcker att meddela att man gjort sig av med TVn.
Och man får tillbaka resterande inbetald TVavgift.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Snack!
Det räcker att meddela att man gjort sig av med TVn.
Och man får tillbaka resterande inbetald TVavgift.
Njaaa, förutom att du blir trakasserad varje 3de lördagkväll med telefonförhör och minst 1brev i månaden. Har du dessutom ännu mer otur springer det en kontrollant och försöker tränga sig in i din bostad för att inspektera om du har tv.
Om nu någon av dessa skulle rapportera in att du har tv får du en räkning som måste betalas inom 30dagar.
Att bestrida går ej enligt lag. Det du kan göra är att be dem ändra sitt beslut, vilket de inte gör och hänvisar till tingsrätten i Kiruna. :wow:
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.