43 571 läst ·
134 svar
44k läst
134 svar
Betalar ingen el i lägenhet, varför?
En pizzeria hade samma situation i någon nyhet för några år sedan. Sen så märkte elbolaget det och skickade en samlad faktura för alla år. Det blev ett par 100k och pizzerian gick i konkurs.
Om jag var du skulle jag skynda att göra rätt för mig innan en faktura du inte längre kan betala dyker upp.
Om jag var du skulle jag skynda att göra rätt för mig innan en faktura du inte längre kan betala dyker upp.
Som privatperson kan de inte fakturera hur som helst i efterhand
Ja, håller med, betala, att inte betala om man vet om läget är ju egentligen samma sak som stöld. Skulle du medvetet stjäla motsvarande i en butik om du visste att du inte skulle bli ertappad?Flipbed skrev:
Tror dock det är olika regler för företag och privatpersoner.
Men hur skulle detta funka? Kanske en kompromiss för samvetet? Klippt från konsumentverkets hemsida.
Hur sent kan företag skicka en faktura?
Ett företag har rätt att kräva betalt i upp till tre år. Så om företaget hör av sig och vill ha betalt efter till exempel ett år är du fortfarande skyldig att betala.
Efter tre år kan företaget inte längre kräva pengarna av dig. Det kallas att skulden preskriberas. Men ibland kan preskriptionstiden förlängas, till exempel om företaget skickar ett nytt krav till dig. Räkna därför inte med att din skuld preskriberas.
En vän bodde i en brf som blev till lite senare än alla andra lägenheter i föreningen, minns inte om det var något utrymme som tidigare var gemensamt eller liknande. Han hade samma sak. Bodde där i 8-10år, utan en krona i elräkning.
När han flyttade ut så började de utreda det, i samband med att nya ägaren flyttade in och anmälde det till nätbolaget.
Det blev nån förlikning med elnätsägaren till slut, tror han fick betala 50% av de sista 3 eller 5årens förbrukning, om jag minns rätt.
Han hade haft det lite på känn, så han hade lagt undan ett par hundralappar i månaden till ett separat konto.
När han flyttade ut så började de utreda det, i samband med att nya ägaren flyttade in och anmälde det till nätbolaget.
Det blev nån förlikning med elnätsägaren till slut, tror han fick betala 50% av de sista 3 eller 5årens förbrukning, om jag minns rätt.
Han hade haft det lite på känn, så han hade lagt undan ett par hundralappar i månaden till ett separat konto.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 660 inlägg
Detta tror jag också på. Att TS lgh. blev bostadsrätt vid ett senare tillfälle än övrigha lgh. Antingen är det som du är inne på något gammalt allmänt utrymme eller så är det kanske en f.d. hyresrättslgh.B BSOD skrev:En vän bodde i en brf som blev till lite senare än alla andra lägenheter i föreningen, minns inte om det var något utrymme som tidigare var gemensamt eller liknande. Han hade samma sak. Bodde där i 8-10år, utan en krona i elräkning.
Antingen är man ärlig eller om man har ekonomin för en plötslig klumpsumma så låtsas man som att det regnar.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Frågan är ju vad de ska fakturera, tror de blir svårt att kräva något här.F fikonstina skrev:Ja, håller med, betala, att inte betala om man vet om läget är ju egentligen samma sak som stöld. Skulle du medvetet stjäla motsvarande i en butik om du visste att du inte skulle bli ertappad?
Tror dock det är olika regler för företag och privatpersoner.
Men hur skulle detta funka? Kanske en kompromiss för samvetet? Klippt från konsumentverkets hemsida.
Hur sent kan företag skicka en faktura?
Ett företag har rätt att kräva betalt i upp till tre år. Så om företaget hör av sig och vill ha betalt efter till exempel ett år är du fortfarande skyldig att betala.
Efter tre år kan företaget inte längre kräva pengarna av dig. Det kallas att skulden preskriberas. Men ibland kan preskriptionstiden förlängas, till exempel om företaget skickar ett nytt krav till dig. Räkna därför inte med att din skuld preskriberas.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare