A
Ja det verkar ju vara gratis el. Vad kommer du göra nu? Fortsätta som om inget hänt med skygglappar på eller det andra alternativet? 🤔😎

En pizzeria hade samma situation i någon nyhet för några år sedan. Sen så märkte elbolaget det och skickade en samlad faktura för alla år. Det blev ett par 100k och pizzerian gick i konkurs.

Om jag var du skulle jag skynda att göra rätt för mig innan en faktura du inte längre kan betala dyker upp.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Som privatperson kan de inte fakturera hur som helst i efterhand

• Gilla
LURIGLANA och 9 till
  • Laddar…
Flipbed Flipbed skrev:
En pizzeria hade samma situation i någon nyhet för några år sedan. Sen så märkte elbolaget det och skickade en samlad faktura för alla år. Det blev ett par 100k och pizzerian gick i konkurs.

Om jag var du skulle jag skynda att göra rätt för mig innan en faktura du inte längre kan betala dyker upp.
Ja, håller med, betala, att inte betala om man vet om läget är ju egentligen samma sak som stöld. Skulle du medvetet stjäla motsvarande i en butik om du visste att du inte skulle bli ertappad?

Tror dock det är olika regler för företag och privatpersoner.

Men hur skulle detta funka? Kanske en kompromiss för samvetet? Klippt från konsumentverkets hemsida.

Hur sent kan företag skicka en faktura?​

Ett företag har rätt att kräva betalt i upp till tre år. Så om företaget hör av sig och vill ha betalt efter till exempel ett år är du fortfarande skyldig att betala.
Efter tre år kan företaget inte längre kräva pengarna av dig. Det kallas att skulden preskriberas. Men ibland kan preskriptionstiden förlängas, till exempel om företaget skickar ett nytt krav till dig. Räkna därför inte med att din skuld preskriberas.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
B
En vän bodde i en brf som blev till lite senare än alla andra lägenheter i föreningen, minns inte om det var något utrymme som tidigare var gemensamt eller liknande. Han hade samma sak. Bodde där i 8-10år, utan en krona i elräkning.

När han flyttade ut så började de utreda det, i samband med att nya ägaren flyttade in och anmälde det till nätbolaget.

Det blev nån förlikning med elnätsägaren till slut, tror han fick betala 50% av de sista 3 eller 5årens förbrukning, om jag minns rätt.

Han hade haft det lite på känn, så han hade lagt undan ett par hundralappar i månaden till ett separat konto.

• Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En vän bodde i en brf som blev till lite senare än alla andra lägenheter i föreningen, minns inte om det var något utrymme som tidigare var gemensamt eller liknande. Han hade samma sak. Bodde där i 8-10år, utan en krona i elräkning.

När han flyttade ut så började de utreda det, i samband med att nya ägaren flyttade in och anmälde det till nätbolaget.

Det blev nån förlikning med elnätsägaren till slut, tror han fick betala 50% av de sista 3 eller 5årens förbrukning, om jag minns rätt.

Han hade haft det lite på känn, så han hade lagt undan ett par hundralappar i månaden till ett separat konto.
Detta tror jag också på. Att TS lgh. blev bostadsrätt vid ett senare tillfälle än övrigha lgh. Antingen är det som du är inne på något gammalt allmänt utrymme eller så är det kanske en f.d. hyresrättslgh.

Antingen är man ärlig eller om man har ekonomin för en plötslig klumpsumma så låtsas man som att det regnar.

Och att ha i minne är att det är lägenhetsägarens ansvar att se till att lägenheten har ett elabonnemang, man klarar sig inte genom att påstå sig vara ovetande.

• Gilla
Lynn Wigardt och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och att ha i minne är att det är lägenhetsägarens ansvar att se till att lägenheten har ett elabonnemang, man klarar sig inte genom att påstå sig vara ovetande.
Inte om man trott att elen ingått i avgiften

• Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
Det räcker knappast att påstå att man trodde, det är inte så lätt att begå en brottslig handling och klara sig undan.

• Gilla
Lynn Wigardt och 4 till
  • Laddar…
P
G GA Anderson skrev:
Är mätartavlan i bruk? Blir det mörkt i lägenheten om du slår av huvudbrytaren?
Men dessa oterminerade kablar? Var är de anslutna? 😕
Man får verkligen hoppas att de bara hänger löst.

Vilka kablar menar du? Dom som syns på bilden är dom som går från nätägarens sida till kundens sida och är både spännings och ström satta. Dom klipper man av när man monterar mätaren.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hanssons1 skrev:
Inte om man trott att elen ingått i avgiften
Du vet ju.
H Hanssons1 skrev:
1. Elen ingår ej.
2. Skrev aldrig på vid inflytt

Jag misstänker somsagt att detta är el som kommer direkt från elnätet utan att nån betalar för det

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F fikonstina skrev:
Ja, håller med, betala, att inte betala om man vet om läget är ju egentligen samma sak som stöld. Skulle du medvetet stjäla motsvarande i en butik om du visste att du inte skulle bli ertappad?

Tror dock det är olika regler för företag och privatpersoner.

Men hur skulle detta funka? Kanske en kompromiss för samvetet? Klippt från konsumentverkets hemsida.

Hur sent kan företag skicka en faktura?​

Ett företag har rätt att kräva betalt i upp till tre år. Så om företaget hör av sig och vill ha betalt efter till exempel ett år är du fortfarande skyldig att betala.
Efter tre år kan företaget inte längre kräva pengarna av dig. Det kallas att skulden preskriberas. Men ibland kan preskriptionstiden förlängas, till exempel om företaget skickar ett nytt krav till dig. Räkna därför inte med att din skuld preskriberas.
Frågan är ju vad de ska fakturera, tror de blir svårt att kräva något här.

P
E elmont skrev:
Vilka kablar menar du? Dom som syns på bilden är dom som går från nätägarens sida till kundens sida och är både spännings och ström satta. Dom klipper man av när man monterar mätaren.
Och var är då mätaren?
Om de är strömsatta men inte anslutna. Hur kan TS då ström i lägenheten?

• Wow
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
U
P PappasHammare skrev:
Och var är då mätaren?
Om de är strömsatta men inte anslutna. Hur kan TS då ström i lägenheten?
När jag bodde i bostadsrättslägenhet satt alla mätarna till lägenheterna i ett skåp i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.