3 329 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Betala utan faktura?
Nu har dottern börjat fritids och det verkar som de inte tänker skicka nån faktura på avgiften. Jag förväntas alltså bara betala in en summa på angivet BG-konto varje månad. Jag vill ju gärna ha en faktura innan jag lämnar ifrån mig några pengar, eller åtminstone ett kvitto på att jag gjort det. Är mina krav orimliga?
Du får väl kvittens på insatt belopp och namn om du sätter in via internet på ett BG , antingen skriver du ut det eller lägger in det i ett bibliotek med namn XXXXdagis
Sen det med faktura , dom vill spara porto , och du kan lätt glömma betala om du inte blir påmind av en faktura
Sen det med faktura , dom vill spara porto , och du kan lätt glömma betala om du inte blir påmind av en faktura
De formella kraven på att en faktura skall ställas ut och hur den skall vara utformad kommer till stor del från momslagstiftningen. Så för momsbefriade transaktioner gäller inte samma krav. Där skickar man i bästa fall en "betalningsavi". Har ingen koll på fritids, men misstänker att avgiften inte är momsbelagd?Strip skrev:
Nu är ju detta inte direkt ett stort problem för en privatperson som kanske framför allt är ute efter ett bevis på att man betalat, och där fyller ju inte en faktura någon funktion. Men som näringsidkare med redovisningskrav är det rätt irriterande. Inte minst som många myndigheter kräver inbetalningar utan att man får någon specifikation.
Moms ska jag inte betala, men jag vill ju ha någon form av underlag med specifikation på vad det är jag förväntas betala för. Skolan tycker alltså att jag regelbundet ska skyffla in pengar på ett för mig okänt BG, det känns lite... 
Jag har historiskt alltid lyckats komma i kläm överallt och råka ut för de mest osannolika saker vad gäller just företag och deras slarv, en förbannelse som lärt mig att ha mycket god ordning på alla papper och siffror.
Jag har historiskt alltid lyckats komma i kläm överallt och råka ut för de mest osannolika saker vad gäller just företag och deras slarv, en förbannelse som lärt mig att ha mycket god ordning på alla papper och siffror.
Skriv till kommunen och fråga. Låter underligt att de inte skickar faktura.
Känns inte som 2018 att få in betalningar utan OCR. Man tror ju folk om det bästa... men. Hur många av de avgiftsskyldiga skriver systematiska upplysningar på sina betalningar.
Barnets namn
Sitt eget namn
Vilken period
Ingenting eller bara något av ovanstående.
En mardröm för den redovisningsansvarige.
Från Skatteverket får vi dokument även om vi inte får fakturor. För min preliminära skatt som jag betalar varje månad får jag en lista i början på året. Betalningsdatum och OCR på den. Själva transaktionen rör bara ballanser så det är helt ok att skriva egen verifikation när betalningen görs.
Är det tänkbart att en sådan lista gått ut för TS avgifter. Leta igenom tidig korrespondens för att utesluta den möjligheten. Sedan klaga till kommunen. Systematisk redovisning är ett krav även för momsbefriade verksamheter.
Mvh Findus
Känns inte som 2018 att få in betalningar utan OCR. Man tror ju folk om det bästa... men. Hur många av de avgiftsskyldiga skriver systematiska upplysningar på sina betalningar.
Barnets namn
Sitt eget namn
Vilken period
Ingenting eller bara något av ovanstående.
En mardröm för den redovisningsansvarige.
Från Skatteverket får vi dokument även om vi inte får fakturor. För min preliminära skatt som jag betalar varje månad får jag en lista i början på året. Betalningsdatum och OCR på den. Själva transaktionen rör bara ballanser så det är helt ok att skriva egen verifikation när betalningen görs.
Är det tänkbart att en sådan lista gått ut för TS avgifter. Leta igenom tidig korrespondens för att utesluta den möjligheten. Sedan klaga till kommunen. Systematisk redovisning är ett krav även för momsbefriade verksamheter.
Mvh Findus
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Har de sagt att de inte skickar nån räkning? Jag har liksom aldrig hört att någon arbetar så.
Detta är en privat skola som drivs i form av en ekonomisk förening. Jag har ett blad med generell information om barnomsorg med avgifter och annat. Där står att de inte skickar någon faktura, men jag tycker nog det är minst sagt självklart att jag får någon form av dokument där det framgår exakt vad jag ska betala.
Ska ringa till dem idag. Suck.
Ska ringa till dem idag. Suck.
I dag skickas det mesta elektronisk och automatiskt från något datoriserat system, så både porto- och arbetstidsargumentet faller.R rävlyan skrev:
Ibland känns det som att dom som slutar skicka riktiga räkningar/fakturor mest gör det för att det ska vara lättare att glömma betalningen så dom kan dra in lite extra påminnelseavgifter...
Vi har dottern på ett dagis som har formen av ett föräldrakooperativ. Vi får ingen faktura utan betalar in avgiften varje månad till dagisets BG och jag ser inga problem med det. Varför är det så viktigt för dig att få en faktura? Om du har ett informationsblad där det framgår vad du ska betala varje månad så har du ju redan idag ett dokument som beskriver det?
Nej, det har jag inte. Jag har ett dokument med generell information, läs mitt inlägg ovan. Vad tror du händer om jag betalar in fel avgift och skolan väntar nåt år med att tala om det? Eller om avgiften ändras och posten slarvar bort det brevet som ska informera? Det kan kosta ganska mycket både pengar och tid när nåt blir fel och man inte kan styrka att det är någon annans förbannade fel. Jag är superexpert på att råka ut för de mest omöjliga situationer och det är också anledningen till att jag vill ha gedigen dokumentation som styrker min rätt.M Maledictus skrev:Vi har dottern på ett dagis som har formen av ett föräldrakooperativ. Vi får ingen faktura utan betalar in avgiften varje månad till dagisets BG och jag ser inga problem med det. Varför är det så viktigt för dig att få en faktura? Om du har ett informationsblad där det framgår vad du ska betala varje månad så har du ju redan idag ett dokument som beskriver det?
Nu har jag pratat med dem och det visar sig att de har en uppdaterad version av både informationsblad och blankett för inkomstuppgift, jag har alltså fått fel papper. Exakt sånt här som alltid alltid händer mig 
Problemet är inte att betala eller ta reda på kostnaden. Problemet är att många idag inte vill/orkar göra det enkelt att betala eller förstå vad det kommer att kosta.
Jag tycker man allt oftare stöter på att t ex avgiften och betalsättet för medlemsskapet i idrottsföreningen eller anmälningsavgiften till något evenemang bakas in i brödtexten. Även om all information finns där så känns det bättre med en tydlig 'bottom line' som är skild från säljtugget.
Jag tycker man allt oftare stöter på att t ex avgiften och betalsättet för medlemsskapet i idrottsföreningen eller anmälningsavgiften till något evenemang bakas in i brödtexten. Även om all information finns där så känns det bättre med en tydlig 'bottom line' som är skild från säljtugget.
Klicka här för att svara