28 296 läst ·
180 svar
28k läst
180 svar
Betala material i förväg till byggföretag
Det stämmer som du skriver. Dom har inte upplyst oss om någon något sånt, eller hur och när betalning ska göras. Så ja dom har ju redan brutit mot avtalet.Bananskalare skrev:
Som jag tolkar det så stod det inget i avtalet om att bryta det. Då är det inga problem. Det som jag reagerade på var att de ville ha betalt i förskott. Det är brott mot lagen. De ville även ha pengar för materialet i förskott.
Att företaget är på dekis är en annan sak.
Det finns absolut grundläggande avtalsprinciper. Men i ts fall så har hantverkaren redan brutit mot lagen. Genom att kräva betalt i förskott. De vill även ha betalt för materialet i förskott. Så min tolkning är att de redan har brutit mot avtalet. Det verkar inte finnas i avtalet om att bryta det.
Och med tanke på att dom redan börjat strula och deras ekonomi på det ser inte bra ut. Så bättre att bryta avtalet
Dom har sagt till att dom skickar faktura för material och arbetskostnad nu 4 veckor innan dom ska börja jobba. Och det var inget vi kommit överens om.Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt vet du att företaget krävt något? Vad jag ser har det bett om betalning i förskott, vilket är långt ifrån olagligt.
Jag tror att TS eventuellt är fast i ett skitavtal, men det är inte en grund för att fabricera avtalsbrott som inte finns. Däremot är det skäl till att vara väldigt observant och dokumentera saker noga så att man kan bryta avtalet om faktiska avtalsbrott sker.
Precis. Enligt juristen står inget i avtalet om hävning/avbryta avtal eller liknande.Bananskalare skrev:
Jag är väl medveten om att man inte bara kan gå ifrån ett avtal. Utan att det kan vara olagligt.
I ts fall används tydligen inte någon standard mall. Vilket gör att jag utan att ha läst avtalet kan kliva ur avtalet utan något straff. Hade avtalat istället varit något av de avtalsmallar som finns. Då hade jag varit betydligt mer osäker på att det hade gått att kliva av. Utan skadestånd till hantverkaren.
Och man har ångerrätt som företaget ska upplysa om, och det är heller inget dom gjort. Så därför menade dom att vi kan avbryta
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Bra att du kontaktade en jurist!.
Nu blir det spännande och se fortsättningen.
Håll oss uppdaterade!
Nu blir det spännande och se fortsättningen.
Håll oss uppdaterade!
Förskott! Nej, Nej!A Anne15 skrev:Hej
Hjälp oss med tips.
Vi har anlitat en byggare för renovering, alltså av hela huset i princip.
Dom skrev att dom kommer redan nu skicka faktura för materialkostnader och för liten del av arbetskostnad.
Det är inget vi diskuterat innan vi skrev kontrakt. Så vi förutsatte att sånt skulle faktureras under tiden eller efter att det var klart.
Nu är motivering angående materialkostnader att det behöver beställas och köpas så att det finns på plats när dom sätter igång.
Det är inget stort företag och vi undrar om företag som kanske inte hunnit jobba upp ett kapital i företaget kan göra på det här sättet för att kunna ta jobb?
Åsikter, tankar?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Pengar som betalas till företagare i ekonomisk kris kan mycket väl gå till andra ännu inte färdigställda projekt eller deras egna fickor. Jag har läst många gånger på detta forum om hantverkare ”som börjat direkt” genom att flytta dit lite verktyg och banka med en hammare någon timma i månaden efter startrivning. Att som företagare inte få hantera moms är en fingervisning om hur mycket koll man har på grejerna ..
om man betalar och sedan kommer det inget material utan det används på ett annat jobb och byggaren dyker aldrig upp.V Villaägarenr1 skrev:
byggaren betalar ju inte prylarna kontan utan har normalt 30 dagar på sig att betala den. så ingen betalning bör ske innan det är levererat.
är företaget så på obestånd att de måste handla kontant så bör man välja en annan byggare för undvikande av mera problem.
Bygglov kanske krävs om det är så pass litet och huset ligger utanför detaljplaneområde. Är det endast enkla rum, ej vad och kök, behövs inte KA.Åsa Lund skrev:
Monterat eller inlåst på plats dit enbart Beställaren har nyckel
Har du bygglov för tillbyggnaden?
I så fall har du väl även en kontrollansvarig, kontrollplan och fått startbesked av kommunen? I startbeskedet står i så fall troligen angivet att du inte får ta den tillbyggda delen i bruk förrän du fått slutbesked. Det vill säga att alla kontroller som är angivna i kontrollplanen är gjorda och intygade samt relationshandlingar lämnats in.